آلودگی پنهان در منازل؛ گرد و غبارهای خانگی را جدی بگیریم

مطالعه جدیدی که توسط دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده، به بررسی اثرات ناشی از آلاینده‌های گرد و غبار داخل منازل پرداخته است.

به گزارش سینا پرس فارس، این مطالعه که توسط دکتر حسن هاشمی، دانشیار گروه مهندسی بهداشت محیط، راهنمایی شده است، “غلظت هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAHs) در گرد و غبار ته‌نشین شده در منازل و ارتباط آن با سندروم ساختمان بیمارSBS” را مورد بررسی قرار داده است.

محققین به همین منظور پس از اخذ شرح حالی از سلامت ساکنین منازل، از گردوغبار داخل منازل نمونه برداری و محتوای آلاینده های آن را آنالیز نمودند.

یافته‌های این پژوهش علمی نشان می‌دهد که گرد و غبار داخل منازل حاوی آلاینده‌هایی است که می‌تواند برای ساکنین بخصوص زنان خانه دار و گروه‌های حساس و سالمندان که زمان زیادی در داخل خانه سپری می کنند، خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کند. به عنوان مثال، احتمال ایجاد علائمی مانند خارش یا آبریزش چشم‌ها، سردرد و سرگیجه به دلیل مواجهه با این آلاینده‌ها وجود دارد. همچنین، مواجهه مداوم با این آلاینده‌ها می‌تواند خطر بالقوه‌ای برای بروز بیماری‌های جدی‌تر، از جمله سرطان، در ساکنین منازل ایجاد کند.

این پژوهش در بیان راه‌حل‌های مقابله با این پدیده، “پرهیز از استعمال دخانیات و دود کردن اسفند داخل منزل و فعالیت‌هایی مانند کباب کردن و سرخ‌کردن غذا در فضای داخل آشپزخانه”، گردگیری به موقع خانه، “استفاده از هود یا هواکش در آشپزخانه”، تهویه مناسب منزل و “نصب دستگاه‌های تصفیه هوا” را پیشنهاد داده است.

به طور کلی، این تحقیق نشان می‌دهد که انجام اقداماتی جهت کاهش مواجهه با آلاینده‌های گردوغبار داخل منازل و فضاهای بسته می‌تواند به حفظ سلامتی ساکنین کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا