مقایسه موضوعات مدارک علمی مرتبط با روابط عمومی در دو پایگاه علمی Scopus و SID

به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی، موضوعات مدارک علمی مرتبط با روابط عمومی در دو پایگاه علمی اسکوپوس و مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی مقایسه شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، با مقایسه‌ی موضوعات مدارک علمی فارسی و انگلیسی مرتبط با روابط عمومی در دو پایگاه علمی اسکوپوس و مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، مشخص شد که در حالی‌که در مدارک علمی فارسی هنوز به موضوع روابط عمومی مانند قبل توجه می‌شود و حالت سنتی دارد، بسیاری از مقوله‌های جدید مانند ارتباطات، هوش مصنوعی و شبکه‌های اجتماعی وارد مدارک علمی فارسی نشده است.

جدول 1، مقایسه موضوعات مدارک علمی مرتبط با روابط عمومی در پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی و اسکوپوس را نشان می‌دهد. براین اساس، در مدارک علمی مرتبط با روابط عمومی پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی (SID)، موضوعات « روابط عمومی الکترونیک » ، « مدیریت روابط عمومی » ، « سازمان های دولتی» ، « قالب های ژورنالیستی » و « ارتباط مناسب با مشتریان خاص » پرتکرارترین موضوعات در مدارک علمی فارسی بوده‌اند.

در جدیدترین مدارک علمی انگلیسی مرتبط با روابط عمومی، موضوعات « آموزش بین حرفه ای [1] » ، « همکاری بین حرفه ای [2] » ، « رسانه های اجتماعی [3] » ، « مدیریت ارتباط با مشتری [4] » ، « کووید  19 [5]» ، « ارتباط [6] » ، « روابط بین حرفه ای [7] » ، « بین حرفه ای [8] » ، « کار گروهی [9] » و « هوش مصنوعی [10] » به ترتیب پرتکرارترین موضوعات در مدارک علمی انگلیسی مرتبط با روابط عمومی هستند.

نتیجه‌گیری:

با بررسی کلمات کلیدی مدارک علمی مرتبط با روابط عمومی در پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی و اسکوپوس، مشخص شد که به وظایف روابط عمومی در مدارک علمی فارسی هنوز به شکل سنتی نگاه می‌شود و این موضوع هنوز به بسیاری از موضوعات مهم امروز مانند شبکه اجتماعی، هوش مصنوعی و غیره وارد نشده است.

در حالی‌که در مدارک علمی بین‌المللی، روابط عمومی وارد بسیاری از حوزه‌های موضوعی شده و به‌عنوان یک حوزه میان رشته‌ای عمل کرده است. جدیدترین چالش در مدارک علمی بین‌المللی، همکاری بین حرفه‌ای و کار تیمی است. به همکاری دو یا چند نفر از افراد حرفه‌ای که در موضوعات مختلف متخصص هستند interprofessional یا بین حرفه‌ای گفته می‌شود. مهم‌ترین بررسی‌های انجام شده در مدارک علمی بین‌المللی مربوط به آموزش بین حرفه‌ای است.

آموزش بین حرفه‌ای به مواردی گفته می‌شود که دانش آموزان از دو یا چند حرفه مختلف در مراقبت‌های بهداشتی و اجتماعی در طول تمام یا بخشی از آموزش حرفه‌ای خود با هدف پرورش تمرین‌های مشترک برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی مشتری محور یا بیمار-محور همکاری می‌کنند.

موضوع مدیریت ارتباط با مشتری یا Customer Relationship Management (CRM) به استراتژی‌ای که شرکت‌ها برای مدیریت تعاملات با مشتریان و مشتریان بالقوه استفاده می‌کنند، گفته می‌شود. این موضوع نیز یکی از موضوعات جدید در روابط عمومی است، اما در مقابل موضوع ارتباط مناسب با مشتریان خاص در میان موضوعات مدارک علمی فارسی قرار دارد که نشان می‌دهد در مدارک علمی فارسی هنوز به کلیت اهمیت مشتریان بالقوه پرداخته نشده است.

پیشنهاد می‌شود با تغییرات جهانی موضوع روابط عمومی و افزایش دامنه‌های موضوعی آن، متخصصان داخلی روابط عمومی با متخصصان حوزه‌های موضوعی دیگر همکاری داشته باشند تا نتیجه‌ی مطلوب‌تری حاصل شود.

 


[1] interprofessional education

[2] interprofessional collaboration

[3] social media

[4] customer relationship management

[5] covid-19

[6] communication

[7] interprofessional relations

[8] interprofessional

[9] teamwork

[10] artificial intelligence

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا