تبیین و طراحی نظام جامع فرهنگی و تربیتی دانشگاه‌ها

نشست تخصصی «دانشگاه تراز اسلامی» با هدف تبیین طراحی نظام جامع فرهنگی و تربیتی دانشگاه‌ها مبتنی بر آموزه‌های اسلامی به‌ همت خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا در اصفهان برگزار شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، در این نشست که با حضور دکتر رضاعلی نوروزی، عضو هیئت علمی و معاون دانشگاه اصفهان و دکتر ابوالحسن فیاض انوش، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در  جهاددانشگاهی واحد اصفهان برگزار شد، پیرامون مفهوم، خواستگاه و بازتعریف دانشگاه تراز اسلامی، بررسی قواعد و الزامات تحقق دانشگاه تراز اسلامی، معرفی لایه‌بندی‌های دانشگاه‌های غربی، شاخص‌ها، اصول و چگونگی تحقق دانشگاه تراز اسلامی و تطبیق آن با آموزه‌های اسلامی به عنوان محورهای بحث و تبادل نظر مطرح شد.

در ابتدای این نشست، دکتر رضا‌علی نوروزی، عضو هیئت علمی و معاون دانشگاه اصفهان دیدگاه‌هایی از آموزه‌های قرآن مطرح کرد. دکتر ابوالحسن فیاض انوش، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان نیز در خصوص لایه بندی‌های دانشگاه‌های غربی توضیحاتی ارائه کرد.

در گوشه‌هایی از صحبت‌های دکتر نوروزی به لباسی که امروز فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دنیا به تن می‌کنند، اشاره شد و این استاد دانشگاه آن را برگرفته از مدل لباس ابو‌علی سینا، فیلسوف و دانشمند ایرانی که نماد علم و دانش است، دانست.

او با بیان اینکه نبایدچنین تصور کنیم که دانشگاه یک مدل غربی است، گفت: به بیان دیگر، دانشگاه‌ها در دنیا یک سرچشمه ایرانی-اسلامی دارند. در تاریخ می‌خوانیم که حتی ارتباط اروپاییان با سقراط و افلاطون، از دریچه ایرانیان بوده است.

دکتر فیاض انوش، نیز در بخشی از صحبت‌هایش در رابطه با ارزش‌مدار بودن یا آزاد بودن از ارزش در ساحت علمی، اظهار کرد: زمانیکه به سابقه علمی، در شرق و غرب عالم برمی‌گردیم، درمیابیم که یک پیوستگی و تداوم شدید بین حوزه الهیات و علوم طبیعی در قبل از میلاد مسیح در یونان باستان و جندی شاپور در ایران باستان در دوره ساسانی برقرار بوده است.

این عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان یادآور شد: تلقی ما این است که دانشگاه‌ها اکنون در غرب از تبلیغات ایدئولوژیکی و مذهبی آزاد هستند، اما در کشور ما اینگونه نیست. در این باره باید دو نگاه را در خصوص نهاد علم مد نظر داشته باشیم؛ یک دیدگاه بر این باور است که آموزش و پژوهش باید به صورت محض انجام و از تعدیات ایدئولوژیک اجتناب شود. هدف اصلی چنین نگاهی، متخصص پروری است و بر اساس این دیدگاه، یک فرد زمانی می‌تواند متخصص شود که تعلقات ذهنی و مبانی ارزش و عقیدتی او کنار گذاشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا