فراخوان بسته حمایتی جهش از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی

صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تحقق شعار سال در نظر دارد به منظور جهش تولید و فروش شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت اثرگذاری آن‌ها در اقتصاد کشور، برنامه جهش تولید شرکت‌های دانش‌بنیان را با هدف افزایش فروش این شرکت‌ها به شرح این فراخوان اجرا کند.

. دامنه شمول: شرکت‌های دانش‌بنیان دارای تمامی شرایط زیر، مخاطب این فراخوان هستند.

– فروش کل شرکت در سال 1402 ( بر اساس گزارش‌های معاملات فصلی/صورت‌های مالی) بیشتر از 5 میلیارد تومان باشد.

– فروش کل شرکت در سال 1402 ( بر اساس گزارش‌های معاملات فصلی/صورت‌های مالی) از 500 میلیارد تومان کمتر باشد یا در غیر این صورت حداقل 10% فروش شرکت مربوط به فروش محصولات دانش‌بنیان باشد.

– شرکت برنامه عملیاتی مشخصی برای رشد تولیدات دانش‌بنیان خود به یکی از دو شرح زیر داشته باشد:

. رشد حداقل 2 برابری مقدار تولید محصولات/خدمات دانش‌بنیان و رشد حداقل 3 برابری فروش محصولات/خدمات دانش‌بنیان در سال 1403 نسبت به سال 1402.

. افزایش فروش محصولات/خدمات دانش‌بنیان به میزان حداقل 100 میلیارد تومان و رشد حداقل 50 درصدی فروش محصولات/خدمات دانش‌بنیان در سال 1403 نسبت به سال 1402.

– در مورد شرکت‌هایی که فروش کل آن‌ها بیشتر از 500 میلیارد تومان است و سهم دانش‌بنیان این فروش بین 10% تا 50% است، شرکت برنامه عملیاتی مشخصی برای رشد تولید محصولات/خدمات دانش‌بنیان خود داشته باشد؛ به گونه‌ای که علاوه بر بند فوق، سهم فروش محصولات دانش‌بنیان در کل سبد فروش شرکت نیز حداقل 2 برابر شود.

– در صورتی‌که شرکت قبلاً از خدمات تسهیلاتی صندوق (به صورت مستقیم یا با اخذ معرفی‌نامه) استفاده کرده باشد، اثر دریافت این خدمات در توسعه و رشد شرکت قابل احراز باشد.

2. خدمات قابل ارائه:

تسهیلات رشد تولید/ تأمین مالی قرارداد: شرکت‌ها برای تأمین هزینه‌های جاری (سرمایه در گردش) تولید (از قبیل مواد اولیه، دستمزد، برون‌سپاری و …) و کسری نقدینگی مورد نیاز اجرای قراردادهای مرتبط با محصولات/خدمات دانش‌بنیان خود می‌توانند از تسهیلات با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار با بازپرداخت حداکثر 12 ماهه تا سقف 100 میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل صندوق بهره‌مند شوند.

توجه: شرکت‌هایی که امکان تأمین تضامین مورد نظر بانک‌ها را ندارند می‌توانند از “ضمانتنامه اعتباری” صندوق به عنوان تضمین استفاده کنند.

 3. اطلاعات تکمیلی

– ارزیابی تقاضاها بر مبنای اطلاعات ارائه شده توسط شرکت انجام می‌شود و هر چه اطلاعات ارائه شده دقیق‌تر و کامل‌تر باشد به تصمیم‌گیری بهتر و سریعتر کمک می‌کند. از این رو تکمیل دقیق کاربرگ‌های تقاضا و همکاری در فرآیند ارزیابی از اهمیت زیادی برخوردار است.

– این تسهیلات از طریق بانک‌های عامل پرداخت می‌شود و یکی از شاخص‌های مهم بانک‌ها، نسبت «سرمایه ثبتی شرکت متقاضی به میزان تسهیلات» است. این نسبت باید حداقل 10 درصد باشد. به بیان دیگر، از نظر بانک‌ها، یک شرکت حداکثر می‌تواند تا 10 برابر سرمایه ثبتی خود تسهیلات دریافت کند. لذا پیشنهاد می‌شود شرکت‌های متقاضی باتوجه به این الزام، نسبت به اصلاح سرمایه ثبتی خود متناسب با میزان تسهیلات اقدام کنند.

      4. مدارک و مستندات

– ارائه اطلاعات فروش فصلی هر 4 فصل سال 1402

– ارائه اظهارنامه مالیاتی یا صورت مالی حسابرسی شده آخرین سال مالی

– ارائه فهرست بیمه تأمین اجتماعی در سال 1403

– تکمیل کاربرگ های مربوطه که شامل اطلاعات زیر است:

– برنامه عملیاتی برای رشد تولید و فروش در سال 1403 (از قبیل فعال نمودن ظرفیت‌های خط تولید موجود، اخذ مجوز جدید، انعقاد قرارداد جدید و …)

– اطلاعات مربوط به قراردادهای جاری یا سفارش‌های اخذ شده

– فهرست هزینه‌های انجام شده و مورد نیاز اجرای طرح به تفکیک سرفصل هزینه‌ها

– تأییدیه‌ها و مجوزهای مورد نیاز برای تولید و فروش

– تکمیل فرم اثربخشی خدمات تسهیلاتی دریافتی قبلی از صندوق (به صورت مستقیم یا با اخذ معرفی‌نامه) در صورت شمول

     5. مسیر ثبت درخواست

شرکت‌های متقاضی برای شرکت در این فراخوان، باید بسته به شرایط خود یکی از دو مسیر زیر را دنبال کنند:

– ویژه شرکت‌هایی که با کارفرمایان یا مشتریان خود برای فروش محصولات/خدمات دانش‌بنیان خود قرارداد یا پیش‌قرارداد دارند. هدف این تسهیلات، تامین کسری نقدینگی مورد نیاز شرکت‌ها برای اجرای این قراردادها است:

لینک ثبت‌نام:     https://ghazal.inif.ir/#STSRV-1515

– ویژه شرکت‌هایی که برنامه افزایش تولید و فروش محصولات/خدمات دانش‌بنیان دارند، اما فاقد قرارداد/پیش‌قرارداد هستند. هدف این تسهیلات، تامین هزینه‌های جاری تولید محصولات/خدمات دانش‌بنیان، اعم از خرید مواد اولیه، دستمزد، برون‌سپاری و … است.

لینک ثبت‌نام:   https://ghazal.inif.ir/#STSRV-1519

میز خدمت صندوق نوآوری و شکوفایی (42170120-021) در ساعات اداری پاسخگوی سوالات و ابهامات شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا