کم‌تحرکی کودکان با آسیب قلبی زودهنگام مرتبط است

یک مطالعه جدید نشان داده است که افزایش کم‌تحرکی و نشستن طولانی از کودکی موجب بزرگ شدن پیش رونده قلب می‌شود اما فعالیت فیزیکی سبک می‌تواند این خطر را کاهش دهد.

به گزارش سینا  از «مدیکال اکسپرس»، این مطالعه در یک همکاری بین دانشگاه های برسیتول و اگزیتر (انگلیس) و فنلاند شرقی (فنلاند) انجام و نتایج آن در نشریه کاردیولوژی اروپا منتشر شده است.

هیپرتروفی بطن چپ (Left ventricular hypetrophy) بزرگ شدن ماهیچه‌های بطن چپ قلب است که منجر به افزایش حجم و اندازه قلب می‌شود و در نتیجه افزایش فشار خون یا تنگی دریچه آئورت رخ می‌دهد. این مشکل در بزرگسالان خطر حمله قلبی، سکته و مرگ زودرس را بالا می‌برد.

در این مطالعه جدید هزار و ۶۸۲ کودک از سن ۱۱ سالگی تا ۲۴ سالگی تحت نظر و بررسی قرار گرفتند. این کودکان به طور میانگین ۶ ساعت در روز را صرف فعالیت های نشسته و بدون تحرک کردند که در سن بالاتر تا حد ۹ ساعت نیز افزایش یافت.

 

کم‌تحرکی کودکان با آسیب قلبی زودهنگام مرتبط است

این مطالعه بزرگترین و طولانی‌ترین تحقیق انجام شده در این زمینه در جهان است که شرکت‌کنندگان در آن در سنین ۱۱، ۱۵ و ۲۴ سالگی برای مدت چهار تا هفت روز دستگاه های شتاب‌سنج (accelerometer) به کمر خود بستند. نمونه‌های خون ناشتای آنها نیز بطور مداوم آزمایش شد.

این افزایش زمان نشستن و بی تحرکی با بزرگ شدن قلب مرتبط دانسته شده و ۴۰ درصد در افزایش جرم قلب نقش داشته است. نشستن طولانی و بی تحرکی صرف‌نظر از چاقی یا وضعیت فشار خون موجب افزایش توده قلب می شود.

از سوی دیگر، بطور میانگین سه تا چهار ساعت فعالیت فیزیکی سبک روزانه خطر افزایش جرم و توده قلب را به میزان ۴۹ درصد کاهش می دهد. فعالیت فیزیکی بیشتر همچنین با عملکرد قلبی بهتر ارتباط پیدا کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا