تبدیل پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی به دبیرخانه توسعه و ترویج مالکیت فکری کشور

اولین جلسه دبیرخانه سیاستگذاری، توسعه و ترویج مالکیت فکری کشور با حضور دکتر سجاد محمد علی نژاد معاون فناوری و نوآوری، دکتر امید رضایی فر مدیر کل سیاستگذاری، برنامه ریزی و توسعه فناوری، دکتر امین عبداله زاده مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مهندس مهدی عباسی رییس پارک‌ علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی و دکتر باباخان مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز در دفتر معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم برگزار شد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی، دکتر محمد علی نژاد معاون فناوری و نواوری وزارت “عتف” با اشاره به اهمیت مالکیت فکری در حوزه تجاری سازی و بحث ورود دانشگاه‌ها و پارک‌ها به این حوزه، گفت: بحث مالکیت فکری در حوزه تجاری سازی و بحث ورود دانشگاه‌ها و پارک‌ها در توسعه اقتصاد دانش بنیان برای ما اهمیت ویژه دارد و با توجه به سوابق جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز و صندوق پژوهش و فناوری استان البرز در این زمینه، پارک  علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی محور این موضوع قرار گرفته و دبیرخانه دائمی آن نیز در پارک علم و فناوری البرز مستقر و فعال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بحث مالکیت فکری برای شرکت‌های فناور و دانش بنیان بسیار حائز اهمیت است، یادآور شد، آشنایی شرکت‌های دانش بنیان و فناور با تجاری سازی و موضوع مهم مالکیت فکری از ابعاد مختلف اهمیت دارد و باید تلاش کنیم این موضوعات را با همکاری بخش‌های مختلف و پارک علم و فناوری البرز ترویج و توسعه داده شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت “عتف” با تصریح اینکه شرکت‌های دانش بنیان، فناور و نیز دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری با موضوع مالکیت فکری آشنایی چندانی ندارند، گفت: آشنایی این مجموعه ها می تواند به توسعه نوآوری، ثبت اختراعات و ثبت پتنت منجر شود و نیز کشف استعدادهای برتر در این مجموعه ها می تواند موجب ارتقاء رتبه جهانی کشورمان منجر شود.

وی همچنین بر توانمند سازی و رتبه بندی داوران و کارگزاران حوزه مالکیت فکری را در سراسر کشور تاکید کرد و ضمن ضرورت تهیه محتوای آموزشی و ترویجی برای دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان و فناور خواستار راه اندازی انجمن ها، نشریات و نشست های خبرگی در این حوزه شد.

در ادامه مهندس مهدی عباسی رییس پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی فعالیت های پارک‌ علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی در حوزه مالکیت فکری در سال های اخیر و نیز موضوع توسعه و ترویج مالکیت فکری در مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی و فناوری از سوی مهندس مهدی عباسی رییس این پارک تشریح کرد.

وی در این جلسه مهم ضمن ارائه گزارشی از دستاورد های مجموعه پارک علم و فناوری البرز بویژه در حوزه دانش بنیان و گفت: فضای فیزیکی برای استقرار شرکت های دانش بنیان و فناور در این مجموعه محدود است و نیاز به حمایت از سوی دستگاه های متولی احساس می شود.

عباسی با اشاره به ماموریت های کلان پارک علم و فناوری البرز، گفت: راه اندازی دبیرخانه مالکیت فکری و بورسیه دانشجویی در پارک علم و فناوری البرز حاکی از اعتماد دستگاه های متولی به فعالیت ها و برنامه ها و نیز ماموریت های این پارک کلیدی در غرب پایتخت است. رییس پارک علم و فناوری البرز در خصوص برنامه ها و موضوعات توسعه مالکیت فکری در کشور مانند تهیه شیوه نامه ها، ایین نامه و ضوابط، حضور همه بازیگران و صاحب نظران این حوزه و …، گفت: ما طی پیگیر های مکرر خواهان این بودیم تا دفتر پیشخوان مالکیت فکری به پارک‌ علم و فناوری البرز اختصاص داده شود که با حمایت وزارت علوم این امر در حال تحقق است.

وی در تشریح برنامه‌های این پارک در سال ۱۴۰۳ به راه اندازی چندمرکز توسعه و تولید قراردادی اشاره کرد و گفت: در مرحله اول راه اندازی مراکز توسعه و تولید قراردادی ساختمان، پتروشیمی و صنعت خودرو باهمکاری صنایع پیشران، در مرحله دوم توسعه فعالیت‌های نهضت احیای واحدهای اقتصادی در شهرستان های استان و نیز توسعه زیرساخت‌ها و فضای فیزیکی از طریق همکاری با سایر سازمان‌ها همچون دانشگاه پیام نور و… از برنامه های پارک علم و فناوری البرز است.

وی تصریح کرد: همچنین واگذاری اراضی به شرکت‌ها در فازهای بعدی و پیگیری همزمان توسعه زیرساخت های لازم و راه اندازی گروه های تخصصی کسب و کارهای هوشمند (کشاورزی، صنایع غذایی، فناوری زیستی و ….)، ایجاد کارگزاری ها از دیگر برنامه های پارک البرز است.

در این نشست همچنین دکتر باباخان مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز، حضور متخصصین و مشاورین در کنار فناوران را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این هم افزایی به تجاری سازی محصولات و توسعه نوآوری و کارآفرینی منجر می شود.

وی همچنین ضمن تاکید بر بهره¬گیری از ظرفیت بسیار خوب صندوق پژوهش و فناوری کشور در حوزه مالکیت فکری بر راه اندازی دفاتر انتقال فناوری دانشگاهی به مدیریت پارک‌ علم و فناوری البرز به عنوان بازوی حمایتی حوزه مالکیت فکری تاکید کرد. در ‌جمع بندی این جلسه مباحث و موضوعاتی جهت توسعه و پیشرفت فرآیند ایجاد دبیرخانه مالکیت فکری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و عناوین محورهایی جمع بندی شد تا در جلسات آتی به طور تخصصی و ویژه وارد فاز اجرایی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا