تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه  بیان کرد: تعلیم و تربیت در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان اولویت اصلی اعلام شده و راهبرد جدی این اولویت تعامل با فعالان مردمی در حوزه آموزش و پرورش در نظر گرفته است.

به گزارش سیناپرس از مرکز خبر و رسانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با فعالان تربیتی استان زنجان با بیان این مطلب گفت: تعلیم و تربیت هم در دولت و هم در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان اولویت اصلی اعلام شده و راهبرد جدی این اولویت را در تعامل با فعالان مردمی در حوزه آموزش و پرورش در نظر گرفته است. جلسات منظمی نیز با وزارت آموزش و پرورش در قالب قرارگاهی و با مصوبات اجرایی در حال انجام است. انصافا هم دکتر صحرایی، تمام توان خود را در این کار گذاشته است و برای اولین بار است که سند تحول آموزش و پرورش در این وزارت خانه در حال اجراست و نقشه راه برای آن نوشته شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مدل حکمرانی ولایی که می توان لایه های مختلف آن را حکمرانی مردمی یا شبکه ای نامید، سندیتی در کار نیست و چون تعاملات در شبکه، سیستماتیک و در هم تنیدگی است و این حکمرانی در تعلیم و تربیت باید در گام اول با مسئله شناسی در تعلیم و تربیت رسمی در قالب آموزش و پرورش یا در قالب‌های غیر رسمی با این مسائل مواجه است، روشن است که برای حل این مسائل، باید سیاست‌گذاری شده و فرایند برنامه ای به وجود بیاد و کنشگران حل مسائل را با شناختی که از ظرفیت هر استان داریم ، مشخص کنیم. مثلا گاهی برای حل یکی از مسائل، نیاز است قانون یا ماده واحده ای را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شود. در این نظام شبکه ای، وظایف هر کدام از اعضا مشخص می شود، هم اکنون نیز این شبکه در دولت و آموزش و پرورش بسیار همراه است، تشکیل میزهای تخصصی برای مسائل مرتبط با آموزش و پرورش نیز با حضور تشکل های مردمی از کل کشور در دبیرخانه شورا فعال شده و اعضاء به صورت مجازی یا حضوری در این میزها مشارکت دارنند.
وی افزود: در برخی از مدارس نخبگانی کشور، تأکید بر مهاجرت نخبگانی است و با تعابیری اغواکننده، موضوع مهاجرت را مطرح می کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سرمایه عظیمی که در کشور در قالب دانش آموزان تربیت شده اند را تحویل کشورهای دیگر می دهیم تا در بعضی مواقع، تئوری ها یا تولیداتی از آن حاصل شود، محصولات نظامی برای حمله به کشورهای اسلامی باشد. در این زمینه باید گفت ما مقصریم و باید تدبیری در این زمینه داشته باشیم. این یک نمونه از مسئله شناسی در آموزش و پرورش است.
وی افزود: بعد از مسئله شناسی، سیاست‌گذاری و تدوین راهبرد مناسب و اینکه کدام کنشگران با چه ویژگی هایی باید این مسائل را حل کنند. گاهی مصوبه لازم است و زمانی نیز لازم است تعامل با وزیر آموزش و پرورش انجام شود یا روش دیگری که تا حل نهایی آن مسائل، همه مسائل بررسی و اجرا می شود.
وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته برای معرفی شیعه در جهان گفت: برگزاری جلسات گفتگوی بین ادیان و تاثیرات آن در سطح جهان مسیحیت و حتی بوداییان و دیگر فرقه ها، نشانگر ظرفیت های عظیم تمدنی شیعی است که باید این معارف هر چه بیشتر به جهان معرفی شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا