صرفه‌جویی 250 مگاواتی با هوشمندسازی شبکه برق در شیراز

مدیرعامل توزیع نیروی برق شیراز با اشاره به عملیاتی شدن نصب کنتورهای هوشمند، گفت: این اقدام منجر به صرفه‌جویی 250 مگاواتی در محدوده تحت مدیریت این شرکت شده است.

به گزارش سینا پرس فارس، محمدرضا سلاحی امروز، سوم اردیبهشت ماه در تشریح این خبر، ضمن اشاره به ابلاغ ۱۸۰ برنامه عملیاتی از سوی توانیر برای گذر موفق از پیک تابستان ۱۴۰۳، گفت: توسعه اتوماسیون و هوشمندسازی یکی از سرفصل‌های مهم ماموریت‌های ابلاغی شرکت توانیر و کلید واژه‌ای با اهمیت در کنترل پیک بار شبکه است که در تامین پایدار برق، رشد بهره وری، افزایش ضریب اطمینان و ایمنی، مدیریت بار و کاهش هزینه نقش بسزایی دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز خاطرنشان کرد: در محدوده این شرکت و با هدف ارتقاء شاخص‌ قابلیت اطمینان شبکه، با اختصاص اعتبارات ویژه، اقدامات شاخصی در نصب کنتورهای هوشمند، طرح‌های هوشمندسازی و کنترل‌پذیری شبکه توزیع اجرایی شده است .

او با بیان اینکه امروزه عزم جدی برای مدیریت بار با اتخاذ راهکارهای متعدد مانند هوشمندسازی شبکه، کنتورهای هوشمند و همچنین طرح‌های تشویقی در دستور کار قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد که با مشارکت و همدلی مشترکین اقدامات موثری در راستای استفاده بهینه از انرژی گرانبهای برق اجرایی و عملیاتی شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز همچنین یادآور شد: از سال 1401 تاکنون با نصب ۲۰۰ کلید فرمان‌پذیر در شبکه‌های برق محدوده تحت مدیریت این شرکت، رشد ده برابری هوشمندسازی را شاهد بوده‌ایم. البته علاوه بر افزایش نقاط کنترل پذیر و فرمانپذیر در شبکه، با نصب کنتورهای هوشمند قابلیت پایش لحظه‌ای هم فراهم شده است.

سلاحی با بیان اینکه تا کنون ۲۰ هزار و ۱۷۱ کنتور هوشمند در محدوده مدیریتی توزیع برق شیراز نصب شده است، گفت: تاکنون 65 درصد اشتراک‌های اداری و 90 درصد بار این دسته از مشترکین، با نصب 1476 کنتور، 100 درصد اشتراک‌های کشاورزی با نصب 14 هزار و 825 کنتور، 11 درصد تعداد اشتراک‌های تجاری و 25 درصد بار این مشترکین با نصب ۴۰۵۳ کنتور و 12 هزار و 600 اشتراک خانگی، هوشمند و فرمانپذیر شده است.

او با اشاره به اینکه سامانه هوشمندسازی شبکه برق با استقرار سیستم قرائت از راه دور با اولویت کنتورهای دیماندی (مشترکین صنعتی- کشاورزی- ادارات- مشترکین تجاری) در دستور کار توزیع برق شیراز قرار دارد، گفت: امکان برقراری ارتباط دوسویه بین شرکت و مشترکان و همچنین جمع آوری، پردازش و ارسال اطلاعات انرژی به شرکت از مهمترین مزیت‌های استفاده از کنتورهای هوشمند است.

سلاحی گفت: ایجاد زیر ساخت‌های فنی و مهندسی، استفاده از طرح‌های انگیزشی و تشویقی و اصلاح نظام تعرفه‌ای همگی در راستای اصلاح الگوی مصرف و سوق دادن انرژی برق به عنوان یک سرمایه ملی به بخش مولد جامعه است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز افزود: صرفه‌جویی و مصرف بهینه انرژی گران‌بهای برق به عنوان سرمایه ملی، نه یک انتخاب بلکه یک الزام اخلاقی و اجتماعی است که خوشبختانه به راحتی و بدون آسیب به رفاه خانواده با رعایت نکات ساده مانند استفاده از دمای آسایش 24 الی 26 درجه سانتگیراد برای وسایل سرمایشی، استفاده حداکثری از نور طبیعی، عدم استفاده همزمان از وسایل پر مصرف برقی و…. امکان بهینه‌سازی مصرف در سطح همه مشترکان وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا