رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت:
مشکل اصلی جامعه در بخش فرهنگ و اقتصاد است

​ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: علی رغم پیشرفت‌های بسیاری که در سطوع علمی و زمینه‌های دیگر دیده می شود، در دو بخش اقتصاد و فرهنگ ضعف وجود دارد.

​​به گزارش سینا پرس، به نقل از واحد خبر روابط عمومی دانشگاه قم دکتر محمد باقر سعیدی روشن رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در همایش ملی اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران با تأکید بر مهار تورم و رشد تولید که در دانشگاه قم برگزارشد، عنوان کرد:  کشور عزیز ما در طی سال‌های گذشته مشکلات فراوانی را پشت‌سر گذاشته و دستاوردها و پیشرفت‌های گوناگون علمی را در زمینه‌های مختلف ارائه کرده‌است و این امر قابل انکار نیست.

وی ادامه داد: نمونه‌ای از این پیشرفت‌ها که به تازگی مایه افتخار همه ملت ایران و مسلمانان جهان شده‌است حرکت نمایش‌گونه در مواجهه با قدرتی بود که بیش‌از هفتاد سال است کسی نمی‌تواند آن را شکست دهد بنابراین حرکت جهادی جوانان این کشور توانست از تمام خطوط قرمز قدرت‌های نظامی غرب عبور کند.

دکتر سعیدی روشن بیان کرد: اما علی‌رغم این پیشرفت‌ها در کشور ایران در دو مقوله فرهنگ و اقتصاد دارای مشکلات جدی است که رهبر انقلاب نیز سال ٩٨ در دیدار با اعضای هیئت دولت به‌صراحت بیان کردند که اصلی‌ترین مشکل جامعه همین دو مسئله است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: این در کنار موضوعاتی دیگر مانند مسئله‌ی سیاست درطول تاریخ در مواجهه بین حق طلبان و باطل جویان وجود داشته است.

وی اضافه کرد: امروزه در خصوص مسئله سیاست جهان با رویکرد سیاسی غرب مواجه است که سیاستی را برای قالب کردن خود برگزیده و این کار را با دو رویکرد فرهنگی و اقتصادی انجام می‌دهد اما این مشکل غیرقابل حل نیست فقط ابتدا باید درد شناسایی شود و سپس توسط اندیشمندان نسخه‌ای برای تسکین درد ارائه شود.

دکتر سعیدی روشن گفت: باید ببینیم ضعف در کدام قسمت و کدام نوع از فقرهای فکری معرفتی، سرمایه‌ای، انسانی ویا بدهی حادی که مانع پیشرفت‌های اقتصادی مثبت است، وجود دارد تا بتوان مشکل را ریشه یابی شود و در نتیجه راه حل آن ارائه شود.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان تاکید کرد: در نگاه دینی نیز فرهنگ اقتصادی و معاشی جزو لاینفک سلوک توحیدی در متن جهان محسوب می‌شود و نیاز است که برای حرکت و ارتباط با مفاهیم اسلامی در مسیر مشخصی حرکت شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا