طرح «راهیان پیشرفت» در کرمانشاه کلید خورد

همکاری های مشترک سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه و اداره کل آموزش و پرورش استان با برگزاری افتتاحیه طرح بزرگ «راهیان پیشرفت» رسما آغاز شد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه، دکتر مسلم حدیدی رییس سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه دوم اردیبهشت در آیین افتتاحیه این طرح و آغاز همکاری مشترک دو نهاد، از جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد ماموریت گرا یاد کرد و افزود: جهاددانشگاهی همواره در تلاش است تا مسئله ای از مسائل کشور را حل کند. بنابر ماموریت سازمان هرجا خلایی در جامعه احساس کنیم ورود می کنیم.
وی با اشاره به اهمیت جایگاه آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش حوزه ای است که پیشرفت و تعالی آن در نهایت منجر به پیشرفت و تعالی جامعه می شود. بنابراین هر اقدامی که برای رشد و ارتقا این حوزه صورت گیرد در حقیقت گامی برای پیشرفت در کلیه سطوح جامعه است، در همین راستا با توجه به ضرورت پرداختن و توجه به این حوزه، تفاهم نامه همکاری با اداره کل آموزش و پرورش در دی ماه سال گذشته منعقد گردید.
وی افزود: این تفاهم نامه در هشت بند کاری منعقد شده که تمام آنها بر اساس ساحت های شش گانه در سند تحول آموزش و پرورش از جمله ساحت تعلیم و تربیت، ساحت کارآفرینی، ساحت علمی و فناوری و … تدوین شده و از امروز دوم اردیبهشت ماه با آغاز به کار دبیرخانه مشترک همکاری های دو نهاد، اجرای آن رسما کلید می خورد.
حدیدی از نامگذاری این طرح و همکاری مشترک با نام «شهید نوروزنژاد» خبر داد.
رییس سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه در ادامه در تشریح بندهای این تفاهم نامه از «راهیان پیشرفت» به عنوان یکی از مهم ترین آنها یاد کرد و افزود: کشور و استان ما در دهه های اخیر پیشرفت های بسیاری در تمام حوزه ها داشته است که متاسفانه قشر نوجوان و جوان ما عمدتا از آن بی اطلاع هستند. بطور مثال ما صاحب بزرگترین برج فناوری کشور در کرمانشاه هستیم  که هم اکنون 71 شرکت دانش بنیان و واحد فناور در آن مستقر است، همچنین ما تولید کننده 20 محصول فناورانه هستیم که در سطح کشور بصورت انحصاری تنها در کرمانشاه تولید می شوند.
وی با بیان اینکه بسیاری از دانش آموزان ما نمی دانند که چه پیشرفت هایی صورت گرفته و اگر اطلاع پیدا کنند قطعا روحیه امید و خودباوری در آنها تقویت می شود، ادامه داد: در همین راستا یکی از برنامه های ما در قالب این تفاهم نامه، برگزاری اردوی «راهیان پیشرفت» است تا دانش آموزان طی این برنامه از نزدیک با فعالیت شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور و نیز بخش های مختلف سازمان جهاد دانشگاهی آشنا شوند.
وی افزود: برنامه دیگر  رویداد کارآفرینی«نیشتمان» است که در زبان کردی به معنی «سرزمین» است و از طرفی مخفف واژه های نوآوری، یادگیری، شناخت و… است.
حدیدی گفت: در این برنامه با برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی، مربیان با فرهنگ کارآفرینی آشنایی پیدا کرده و از ابتدای سال تحصیلی جدید به عنوان «راهبرِ دانش آموزان» در این زمینه فعالیت خواهند داشت.
رییس سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه از «مناظرات دانش آموزی» به عنوان برنامه همکاری مشترک دیگر دو نهاد در این تفاهم نامه یاد کرد و افزود: جامعه ما به شدت به ترویج فرهنگ گفتمان و بویژه گفتمانِ مستند و مستدل نیاز دارد و ضروری است که این فرهنگ از سنین پایین در جامعه فراگیر شود.
وی افزود: جهاد دانشگاهی متولی برگزاری مناظرات دانشجویی است و با توجه به ضرورت ترویج فرهنگ گفتمان در نظر داریم این مناظرات را در سطح دانش آموزی برگزاری کنیم و از مهرماه امسال این برنامه در سطح مدارس استان کلید می خورد.
حدیدی از «مرکز شتابدهی شغلی» هم به عنوان برنامه مشترک دیگر در این تفاهم نامه یاد کرد و افزود: در این مرکز واحدهای فناور به عنوان کارگزار حضور داشته و به دانش آموزان در مسیر یابی درست شغلی و مشاغل آینده کمک می کنند.
وی افزود: علاوه بر ارائه آموزشِ های تخصصی به دانش آموزان، با برگزاری دوره های کارآموزی، آمادگی لازم برای ورود به بازار کار را کسب می کنند و حتی میتوانند جذب همین واحدهای فناور شوند.
رییس سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه از مسابقات فرهنگی، علمی و آموزشی و نیز «تولید محتوا» به عنوان بندهای دیگر همکاری دو نهاد در این تفاهم نامه یاد کرد.
حدیدی برنامه مشترک دیگر را «سفیران علمی» عنوان و تصریح کرد: در این برنامه پیگیر تقویت ارتباط آموزش و پرورش با زیست بوم فناوری  و نوآوری هستیم.
وی همچنین از «اندیشکده امید و آینده کرمانشاه» هم به عنوان یکی دیگر از برنامه ها در قالب تفاهم نامه مشترک دو نهاد یاد کرد و افزود: این اندیشکده می تواند به شناسایی هرچه بهتر مسائل و دغدغه ها و چالش های حوزه دانش آموزی کمک کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا