راه اندازی مرکز پزشکی مبتنی بر فرد بر اساس دانش OMICs در سمنان

رییس جهاددانشگاهی سمنان از انعقاد تفاهم نامه همکاری این نهاد با پژوهشگر ایرانی دانشگاه سوربن فرانسه به منظور راه اندازی مرکز پزشکی مبتنی بر فرد در شهرستان مهدیشهر استان سمنان خبر داد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی جهاددانشگاهی سمنان، علی منصفی راد امروز سوم اردیبهشت گفت: این تفاهم نامه همکاری در راستای بهره گیری از دانش OMICs در تشخیص و درمان بیماری های ژنتیکی و اکتسابی با استانداردهای بین المللی در زمینه های بیوتکنولوژی و پزشکی و همچنین بهره مندی از تجارب ارزشمند نخبگان علمی در تجاری سازی خدمات تخصصی منعقد شده است.

وی افزود: در راستای این تفاهم نامه، مرکز پزشکی مبتنی بر فرد (Personalized Medicine) بر اساس دانش OMICs با همکاری جهاددانشگاهی استان سمنان و دکترحسین خادمیان، پژوهشگر فوق دکتری ایرانی دانشگاه سوربن فرانسه به عنوان راهبر پروژه در شهرستان مهدی شهر راه اندازی می شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان ادامه داد: با امضای این تفاهم نامه که در راستای تدوین ساز و کارهای همکاری جهاددانشگاهی با نخبگان علمی کشور است، همکاری مشترک در زمینه آخرین دستاوردهای علوم تشخیص و درمان بیماری های انسانی و اجرای پژوهش های کاربردی و ارائه ی بروزترین خدمات دانش بنیان در حوزه ی پزشکی مبتنی بر فرد انجام می شود.

منصفی راد همچنین گفت: در مرحله ی پژوهشی نیز تهیه ی اطلس بیماری های کشور و تدوین روش های پیشگیری و درمان انواع بیماری های ژنتیکی و اکتسابی مردم ایران در تمامی سطوح دانش OMICs از ژنوم تا متابولوم به عنوان چشم انداز مرکز فوق الذکر خواهد بود.

وی عنوان کرد: در این خصوص و  به منظور ارائه ی خدمات تخصصی، انتقال فناوری تشخیص دقیق بیماری ها، شدت شیوع و شناسایی بافت های آسیب دیده به روش توالی یابی تک سلولی (Single Cell Sequencing) به عنوان جدیدترین و دقیق ترین روش شمارش و طبقه بندی تمامی سلول های موجود در نمونه های بافتی با قابلیت تفکیک سلول های سالم از سلول های غیرطبیعی یا آسیب دیده، دکتر خادمیان پژوهشگر ایرانی دانشگاه سوربن فرانسه، به عنوان راهبرد خدماتی مرکز پزشکی مبتنی بر فرد (Personal Medicine) بر اساس دانش OMICs در شهرستان مهدیشهر انتخاب گردید.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان اذعان داشت: فناوری امیکس به بررسی همزمان تعداد زیادی از یک جز سلولی (مانند ژن، پروتئین، رونوشت و متابولیت) می‌پردازد، آنالیز همزمان سبب می‌شود تا تصویر کلی‌تر و واقعی‌تری از روند حوادث سلولی بویژه در سلول‌های سرطانی بدست آید و هدف Omics توصیف جمعی و تعیین کمیت مجموعه‌ای از مولکول‌های بیولوژیکی است که به ساختار، کارکرد و پویایی یک ارگانیسم یا جانداران تبدیل می‌شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا