مقاله‌ای مروری درباره کاربردهای زیست پزشکی نانوحباب‌ها

اندازه نانوحباب‌ها به این نانوساختارها اجازه می‌دهد تا از مویرگ‌های خونی و همچنین سدخونی مغز (BBB) عبور کرده و انتقال دارو را به مغز تسهیل کنند. از این رو نانوحباب‌ها یکی از گزینه‌های مناسب برای استفاده در بخش پزشکی هستند. یک تیم تحقیقاتی از استرالیا مقاله‌ای مروری برای بررسی کاربردهای نانوحباب در بخش زیست‌پزشکی منتشر کرده است.

نانوحباب‌ها‌، حباب‌های بسیار کوچک هوا درون یک سیال بوده که در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. یکی از حوزه‌هایی که می‌توان از نانوحباب‌ها در آن استفاده کرد، حوزه زیست‌پزشکی است. به تازگی مقاله‌ای مروری پیرامون استفاده از فناوری‌های نانوحباب در بخش درمان منتشر شده است که نویسندگان از سطح مولکولی تا سطح سلولی به بررسی نانوحباب‌ها پرداخته‌اند. نویسندگان معتقداند که نانوحباب‌ها می‌توانند به انتقال داروها کمک کنند. در عین حال، نانوحباب‌ها به دلیل خواص اکوژنیک هسته گاز می‌توانند به عنوان معرف‌های تصویربرداری عمل می‌کنند. در این مقاله محققان روش‌های آماده‌سازی و تعیین مشخصات نانوحباب‌ها را بررسی کرده و روی کاربردهای زیست‌پزشکی متمرکز شده‌اند.

در این مقاله تاریخچه و مبانی نانوحباب برای کاربردهای زیست پزشکی بررسی می‌شود و برخی از پیشرفت‌های اخیر نانوحباب و آماده‌سازی برای استفاده در پزشکی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. از جمله بخش‌هایی که نانوحباب‌ها در حوزه زیست‌پزشکی استفاده می‌شود می‌توان به بخش دارورسانی، ترانوستیک و درمان اشاره کرد. اگرچه پایداری نانوحباب‌ها هنوز یک موضوع بزرگ محسوب می‌شود، اما قابلیت تنظیم آن‌ها با کمک ساختارهای هسته‌ای پوسته‌ای، پتانسیل‌های کاربرد نانوحباب‌ها را  افزایش می‌دهد.

برای مطالعه بیشتر، به مقاله «Nanobubble technologies: Applications in therapy from molecular to cellular level» مراجعه کنید

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا