دانشگاه‌های صنعتی به تغییر رویکرد فناورانه صنایع کمک کنند

عضو هیات‌مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به نقش موثر دانشگاه های صنعتی در توانمندسازی صنایع گفت: این دانشگاه‌ها می‌توانند کمک کنند تا تغییر رویکرد و توانمندسازی صنایع در حوزه فناوری رخ دهد.

به گزارش سیناپرس از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سیدعلیرضا شجاعی در مراسم رونمایی از سامانه مهارت افزایی این دانشگاه افزود: رویکردی که در کشور ما نسبت به صنایع وجود دارد، یک رویکرد بیمارستانی است. در این نگاه، بیشتر به بنگاه های مشکل‌دار و احیای آنها توجه می شود؛ همانند اینکه پس از ابتلای یک فرد به بیماری به سراغش رفته و در بیمارستان شروع به مداوای وی کنند. با این نگاه، بیمارستان ها و تخت های بیمارستانی افزایش می یابد همچنان که در دوره شیوع کرونا ویروس این اتفاق افتاد اما هر اندازه تخت و بیمارستان های خود را افزایش دادیم، آمار فوت بیماران کم نشد و از زمانی مساله ما حل شد که به سمت واکسیانسیون رفتیم. نکته مهم این بود که واکسن باید به افراد سالم زده شود.

عضو هیات مدیره انجمن مهندسی صنایع ایران با تاکید بر اینکه نگاه بیمارستانی به صنعت باید به نگاه واکسیناسیونی تغییر یابد، تصریح کرد: با اینکه بیش از ۷۰ هزار بنگاه صنعتی و معدنی بزرگ و متوسط و کوچک در کشور داریم همواره سراغ احیای بنگاه ها می رویم در حالی که باید تلاش کنیم بنگاه هایی که وضع خوبی دارند دچار مشکل نشوند تا به بیمارستان مراجعه نکنند که در نهایت مجبور به احیای آنها شویم. بر این اساس باید نگاه بیمارستانی به صنعت را به نگاه واکسیناسیونی تغییر دهیم و توانمندسازی هایی در صنعت اتفاق افتد که پنج سال دیگر فناوری های جدید و تکانه ها آنها را به زمین نزند.

نایب رییس انجمن کارآفرینی کسب و کارهای نوین ایران همچنین به نقش موثر دانشگاه های صنعتی در توانمندسازی صنایع اشاره کرد و گفت: این دانشگاه ها می توانند کمک کنند تا تغییر رویکردی که بیان کردم در بنگاه های اقتصادی و صنعتی کشور شکل بگیرد. در واقع می توانیم فرایند آموزش را به سازمان ها ببریم، اینکه سازمانی که می خواهد متولد شود نیازمند چه آموزش ها و توانمندی هایی است، پس از اینکه کمی رشد کرد باید چه اتفاقاتی در آن بیافتد و در نهایت زمانی که این بنگاه به هلدینگ تبدیل شد باید چه کارهایی انجام دهد. متاسفانه ما این آموزش ها را نداریم بنابراین باید روی منحی عمر سازمان ها برنامه آموزشی قوی تدوین کنیم.

وی ادامه داد: ابزارهای جدید و سکوها می توانند ترویج دهنده اینگونه موضوع ها باشند یعنی به جای اینکه ما با ۲۰ نفر در ارتباط باشیم جریانی راه اندازی کنیم که چند هزار نفر با یک موضوع، روش یا مهارت نرم آشنا شوند. این ابزارها در عصر جدید می توانند برای ترویج یک موضوع بسیج عمومی ایجاد کنند.

معاون اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تعامل با حوزه های آموزشی، صنعتی و معدنی کشور در سالی که به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است می تواند دو بسته را پیشنهاد کند. اول بسته توانمندسازی بنگاه ها برای جهش تولید که تعدادی از مهارت های نرم مهم و کلیدی مدیریتی را شامل می شود و دوم بسته توانمندسازی مردم برای مشارکت است با این هدف که خود مردم آمادگی و توانمندی لازم را برای این مشارکت کسب کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا