مدال زرد جهانی ارشمیدس بر گردن پژوهشگر کرمانی نشست

عضو هیات علمی و دانشیار بخش مهندسی نفت دانشگاه شهید باهنر کرمان موفق شد با همکاری اساتید و پژوهشگرانی از دانشگاه نفت پکن چین، دانشگاه کیل آلمان و دانشگاه اوفای روسیه با ارائه یک اختراع، مدال طلا را در مسابقات بین المللی اختراعات ارشمیدس کسب کند.

ارشمیدس بزرگترین رویداد بین‌المللی علمی کشور روسیه در زمینه‌ اختراعات و فناوری‌های نوظهور به شمار می رود که این دوره از این مسابقه فروردین ماه جاری برگزار شد.

این رقابت های علمی با حمایت مستقیم ریاست جمهوری روسیه و سازمان جهانی مالکیت فکری برگزار شد.

عبدالحسین همتی سراپرده عضو هیات علمی و دانشیار بخش مهندسی نفت دانشگاه شهید باهنر کرمان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در باره جزییات این رویداد افزود: اختراع با عنوان «فوم پایدار شده توسط نانوذرات برای ذخیرهسازی دیاکسید کربن در مقیاس بزرگ در زیرزمین و ازدیاد برداشت نفت» موفق به کسب مدال طلا در مسابقات بین المللی روسیه شد.

وی تصریح کرد: در این رقابت ها نمایندگان ۲۲۱ دانشگاه و موسسه از ۲۷ کشور و ۳۵ منطقه فدراسیون روسیه شرکت داشتند که حدود ۶۰۰ پروژه و اختراع نوآورانه را به جامعه علمی و فنی عمومی ارائه کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان که در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه زرند و کوهبنان نیز منتخب مردم شده ادامه داد: از میان این اختراع ها ۲۰۰ مورد توسط نویسندگان و مخترعان بنام و دارندگان پتنت های خارجی(سند ثبت اختراع) ارائه شد و کسب مدال طلا در میان این شرکت کنندگان برای ایران بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهار داشت: فوم پایدار شده توسط نانوذرات را می توان با ترکیب نانوذرات به عنوان پایدارکننده در سیستم های فوم معمولی تولید کرد که قادر به حفظ ساختار خود در طول زمان و در شرایط دشوار مخزنی است و به بهبود یکنواختی و بازدهی برداشت نفت منجر می شود.

همتی سراپرده بیان کرد: ترکیب نانوذرات و سورفکتانت‌ها یک پوشش دولایه را تشکیل می‌دهد که هم محل جذب پایدار و هم استحکام ساختاری و مقاومت در برابر تغییر شکل را برای فوم افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: از این فوم برای ذخیره سازی گاز کربن دی اکسید در مقیاس بزرگ در زیرزمین و همچنین فرایندهای ازدیاد برداشت نفت می توان استفاده کرد که در کاهش آلاینده های زیست محیطی به‌خصوص دی اکسید کربن در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.
پژوهشگر برتر حوزه نفت کرمان افزود: این مسابقات در روزهای ابتدایی فروردین ۱۴۰۳ در کشور روسیه و با حمایت فدراسیون جهانی اختراعات (IFIA)، سازمان مالکیت های معنوی (WIIPO ) world Invention Intellectual property Associations و آکادمی علوم روسیه برگزار شد.

همتی سراپرده می گوید در کارنامه علمی، چاپ بیش از ۱۲۰ مقاله ISI، تالیف و ویراستاری چند کتاب و چندین کنفرانس ملی و بین المللی را دارد.

وی سال ۲۰۲۲ نیز موفق به کسب جایزه ویژه مسابقات دانشمندان جوان دنیا در زمینه مهندسی نفت کشور روسیه شده است.

همتی سراپرده اسفندماه سال گذشته در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با کسب اکثریت آرا از حوزه انتخابیه زرند و کوهبنان موفق به راهیابی به بهارستان و منتخب مردم شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا