برگزاری جلسه شورای معاونان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی

نخستین جلسه شورای معاونان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با حضور معاون هماهنگی و امورمجلس جهاددانشگاهی برگزار شد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حسین امینی مشهدی در نخستین جلسه شورای معاونین سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی که با حضور معاون هماهنگی و امورمجلس جهاددانشگاهی برگزار شد، افزود: باید کار متوازن پیش برود که هم رشد مجموعه و هم بهتر شدن را  به دنبال داشته باشد و برای رسیدن به این موضوع باید بر اساس آیه قرآن « وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» سعی و تلاش کرد.

وی عنوان کرد: در سال جدید به دنبال افزایش بهره وری هستیم که برای تحقق این موضوع پارمترهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها بهبود وضعیت معیشت همکاران است.

وی بر ضرورت تغییر رویکردها و بهینه کردن ها فعالیت‌های سازمان همچون ارتباط گرفتن با سایر سازمان‌ها تاکید و عنوان کرد: جهاددانشگاهی یک نهاد واسطه و دانش بنیان است و نباید در تالاب فناوری سنتی خودش بماند چرا که در این صورت نوآوری وجود نخواهد داشت.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه نهاد ثروتمندی از لحاظ منابع انسانی هستیم، اظهار کرد:  قطعا برای افزایش درآمد پیوست‌های فرهنگی هم مورد توجه بوده و هست.

جهاددانشگاهی به توسعه سبز نیاز دارد

دکتر حسن فارسی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با تقدیر از روسای سابق جهاددانشگاهی خراسان رضوی از بدو تاسیس تا کنون و تشکر از تلاش های دکتر امینی و تیم مدیریتی سازمان خراسان رضوی، ضمن اشاره به تاریخچه مباحث توسعه‌ای همچون توسعه نامتوازن، توسعه متوازن، توسعه پایدار و توسعه سبز گفت: جهاددانشگاهی باید محور توسعه سبز باشد.

وی تصریح کرد: نیروی انسانی، سرمایه اصلی جهاددانشگاهی است و موفقیت ها و پیشرفت های جهاددانشگاهی نیز با همت نیروی انسانی این نهاد محقق می شود. در چنین شرایطی، سوال، گفت و گو و اقناع عامل مهمی است که انگیزه نیروی انسانی را تقویت می کند و اگر پرسش نباشد، گفت و گو و اقناع هم شکل نمی گیرد.

وی ادامه داد: سرمایه انسانی در نهادی همچون جهاددانشگاهی از ابتدای شکل گیری آن، مولد و محل فضیلت‌های بزرگ بوده است. گفت و گو، سوال کردن، فرهنگ جهادی و دیگری را بر خود ترجیح دادن و رفتار محترمانه، از جمله فضیلت های بزرگ در جهاددانشگاهی است که نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی یک نهاد گفت‌و‌گو محور است، اظهار کرد: رشد و ارتقا در جهاددانشگاهی باید با هم و در کنار هم محقق شود.

دکتر فارسی با تاکید بر توجه به ابعاد مختلف مالکیت فکری در تولید دانش فنی و اینکه دانش فنی انباشه شده در جهاددانشگاهی باید تجاری سازی شود، عنوان کرد: جهاددانشگاهی از اساس یک دستگاه و نهاد فرهنگی است که این فرهنگ ممکن است با تولید فناوری و در مواردی هم از طریق فعالیت‌های خاص فرهنگی و جریان سازی فرهنگی بروز پیدا کند.

وی با بیان اینکه اساس ورود به جهاددانشگاهی حوزه فرهنگی و دانشجویی بوده است، تاکید کرد: اگر در حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی بهترین فعالیت را انجام دهیم ولی عقبه دانشجویی نداشته باشد و مبتنی بر خلاقیت و نوآوری دانشجویی نباشد و اجرای آنها نیز با محوریت دانشجویان نباشد، آن فعالیت ناتمام است، اثربخشی کافی ندارد و آینده اندیشانه نیست.

وی با تاکید بر اینکه ایده‌های موفق واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف باید برای دیگر واحدها به الگو تبدیل شود، افزود: جهاددانشگاهی دارای شبکه نخبگانی در کشور است و در فعالیت های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی باید این شبکه را بیش از پیش به کار بگیریم و با فعالیت شبکه ای در دانشگاه های کشور، شاهد توسعه و ترویج ایده های موفق باشیم.

به گفته معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، در برنامه هفتم پیشرفت کشور سه ماموریت شامل تولید داخل آب شیرین کن، توسعه روش های نوین درمان ناباروری و داخلی سازی سالانه 10 درصد نیاز کشور با هدف رفع گلوگاه‌های فناورانه کشور به جهاددانشگاهی واگذار شده است که ماموریت های مهمی برای کشور هستند و لازم است با توسعه فعالیت های شبکه ای، همه واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی در این زمینه ها فعال شوند.

دکتر فارسی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی خراسان رضوی در ردیف واحدهای سازمانی موفق قرار دارد، ادامه داد: اگر این سازمان بر اساس روال‌های گذشته حرکت کند در تداوم موفقیت دچار چالش خواهد شد، از این رو ضروری است تا این سازمان ضمن حفظ اصول انقلابی جهاد، یک پوست اندازی مثبت را تجربه کند و همه اعضای سازمان باید در این مسیر روبه جلو کنار هم باشند و از همه ظرفیت‌های جهاددانشگاهی خراسان رضوی در این طراحی جدید استفاده شود و در این فرایند باید نگاه هم افزا داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی مراکز علمی کاربردی در جهاددانشگاهی یک تهدید است، ادامه داد: باید تلاش شود تا این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم.

وی بر تقویت ارتباطات بین‌المللی در برنامه هفتم توسعه جهاددانشگاهی تاکید و بیان کرد: همسایگی استان خراسان رضوی با کشور افغانستان همواره یک فرصت ویژه برای جهاددانشگاهی خراسان رضوی فراهم نموده که باید از این فرصت استفاده شود.

وی با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان “جهش تولید با مشارکت مردم” خاطرنشان کرد: نامگذاری سال جدید رسالت جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی را سنگین تر کرده است و اگر هر برنامه، کار و فعالیتی اجتماعی و مردمی نشود اتفاق خاصی رخ نخواهد داد ،لذا در این موضوع جهاددانشگاهی و به ویژه بخش فرهنگی رسالت ویژه ای به دوش خود دارد.

در ابتدای این جلسه مهندس علی نیک فرجام، دکتر مسعود گلستانی پور و دکتر سعید خدیوی به ترتیب گزارشی از حوزه‌های پشتیبانی، پژوهش و فناوری و فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی ارایه کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا