به همت محققان دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگاه رویان
محصول زیست نانوفناوری طراحی و تولید شد

محمدرضا قلمبران، عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی دانشگاه شهید بهشتی و روح الله فتحی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم تولید مثل و گروه جنین‌شناسی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، موفق به طراحی و تولید محصول زیست نانوفناوری «نانوکامپوزیت آهن-زایلومانان» شدند.

این محصول حاصل ۶ سال تحقیقات مستمر علمی و پژوهشی و همکاری مؤثر و موفق بین رشته‌ای مشترک بین محققان دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگاه رویان است.

محصول تولیدی نانوکامپوزیت آهن-زایلومانان یک ترکیب زیست سازگار پزشکی است که برای اولین در دنیا و در کشور ایران تولید شده است. این محصول که روی حیوان نتایج قابل توجهی را در بهبود نتایج بلوغ آزمایشگاهی تخمک (IVM; In Vitro Maturation) و لقاح خارج رحمی (IVF; In Vitro Fertilization) داشته است و پیش آگهی خوبی برای استفاده در بالین و روش های کمک باروری انسان ارائه می‌دهد.

این محصول به عنوان یک ترکیب جدید زیستی بهبوددهنده فرآیند انجماد شیشه‌ای بافت، سلول‌های جنسی به‌خصوص تخمک و جنین موشی مورد استفاده قرار گرفته و سبب کنترل عوامل کشنده و بازدارنده رشد و نمو سلول و بافت‌ها در شرایط انجماد و پس از انجماد شده است.  به‌زودی از این محصول در نمونه‌های انسانی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

برخی از نتایج مطالعات و تحقیقات استفاده از این محصول در مجلات معتبر بین‌المللی مرتبط با علوم تولید مثل و در کنفرانس‌های بین‌المللی مانند «کرایوبیولوژی» چاپ و ارائه شده و گروه محققان آن در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز موفق به اخذ جایزه بین‌المللی محقق جوان از انجمن جهانی کرایوبیولوژی شده‌اند.

این محصول در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ثبت اختراع شده و محققان مذکور درصدد تولید در مقیاس نیمه صنعتی آن هستند تا از این طریق نیاز محققان علوم تولیدمثل، جنین‌شناسی و سایر محققانی که در زمینه ذخیره‌سازی نمونه‌های زیستی (مانند سلول و بافت) به روش انجماد کار می‌کنند را مرتفع سازد.

محصول تولیدی نانوکامپوزیت آهن-زایلومانان به گونه‌ای طراحی و تولید شده است که می‌تواند در سایر نیازهای تحقیقاتی علوم پزشکی و صنایع غذایی کاربرد داشته باشد و در آینده نزدیک به لطف خداوند متعال گونه‌های جدیدتر و با کاربردهای متنوع‌تر از این محصول رونمایی خواهد شد.

گفتنی است، از دیگر دستاوردهای همکاری موفق گروه علمی و پژوهشی مذکور، پرورش نیروی انسانی مورد نیاز کشور بوده است، به طوری که تاکنون چندین دانشجو، محقق و پژوهشگر کارآمد در مقاطع تحصیلات تکمیلی پسادکتری، دکتری و کارشناسی ارشد تربیت شده‌اند که برخی از آن‌ها در مراکز تحقیقاتی داخلی مشغول به کار شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا