تأسیس خوشه پژوهشی «آرايه‌هاي حسگري هوشمند براي پايش سلامت» در دانشگاه شیراز

خوشه پژوهشی «آرايه‌هاي حسگري هوشمند براي پايش سلامت» به‌ همت استاد دانشگاه شیراز و با حمایت بنیاد علم ایران تأسیس شد.

خوشه پژوهشی «آرايه‌هاي حسگري هوشمند براي پايش سلامت» با کاربرد در غربالگري بيماري‌هاي مجاري ادراري با هدف طراحی و ساخت نسل جدیدی از حسگرها، تحت عنوان آرایه‌های حسگری، به‌سرپرستی استاد شیمی دانشگاه شیراز با همکاری ۸ عضو هیئت‌علمی دیگر از دانشگاه‌های شیراز، علوم پزشکی شیراز و هایدلبرگ آلمان، در بنیاد علم ایران تصویب شد.

پس از انتشار فراخوان تأسیس خوشه پژوهشی در پاییز ۱۴۰۱ از سوی بنیاد علم ایران، پروپوزال تأسیس این خوشه پژوهشی آماده و ارسال شد که در نهایت، پس از یک‌سال ارزیابی در بهمن‌ماه سال جاری، به تصویب و حمایت بنیاد علم ایران رسیده است.

از میان ۴۰ پروپوزال ارسال‌شده به بنیاد علم ایران، تنها ۳ خوشه در کشور به تصویب رسیده که خوشه پژوهشی «آرايه‌هاي حسگري هوشمند براي پايش سلامت»، به‌سرپرستی دکتر همتی‌نژاد، یکی از آن ۳مورد و تنها خوشه‌ تأیید شده از دانشگاه شیراز است.

سرپرست خوشه پژوهشی «آرايه‌هاي حسگري هوشمند براي پايش سلامت» در توضیح اهمیت و ضرورت این خوشه پژوهشی گفت: امروزه ارائه‌ روش‌هاي تشخيصي سريع و ارزان‌قيمت که بتوانند به‌عنوان تست‌هاي در محل مراقبت مورد استفاده قرار گيرد؛ از اهميت بسيار ويژه‌اي برخوردار است. از طرفي ديگر، با توسعه‌ علوم و تکنولوژي، هرچند کيفيت زندگي درحال بهبود است، اما همين تکنولوژي‌ها مخاطرات فراواني براي سلامت انسان (در سه حوزه‌ محيط‌زيست، غذا و پزشکی) به ارمغان آورده‌اند که به‌منظور شناسايي ساده و سريع اين مخاطرات، نياز به ابزارهاي هوشمند و قابل دسترس است.

بهرام همتی‌نژاد ادامه داد: آرايه‌هاي حسگري که با الهام از حس‌هاي بويايي و چشايي پستانداران ارائه شده‌ است، به‌عنوان بيني و زبان الکتريکي شناخته مي‌شود. جفت‌شدن این آرایه‌ها با روش‌های علوم داده و هوش مصنوعی می‌تواند منجر به ساخت ابزارهای هوشمند و قابل حمل برای پایش در حوزه‌های سلامت باشد.

او یکی از کاربردهای مهم این ابزارها را غربالگری بیماری به‌ویژه انواع سرطان عنوان و اضافه کرد: این خوشه‌ چندتخصصی از گردهم‌آمدن تخصص‌های مختلف شامل شیمی، بیوشیمی، بیوتکنولوژی، پزشکی و علوم داده و هوش مصنوعی تشکیل شده است.

همتی‌نژاد یادآور شد: دکتر جواد تشخوریان، دکتر علی نیازی، دکتر رضا بوستانی و دکتر زهرا شجاعی‌فرد از دانشگاه شیراز، دکتر ابوالفضل خلفی‌نژاد، دکتر امیدرضا فیروزی و دکتر علی آریافر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دکتر Uwe Bunz از دانشگاه هایدلبرگ کشور آلمان در این خوشه همکاری دارند.

استاد شیمی دانشگاه شیراز تصریح کرد: این خوشه با بودجه‌ مصوب برای یک دوره‌ سه‌ساله اجرا خواهد شد که درصورت مثبت‌بودن خروجی‌های خوشه تا پنج‌سال نیز قابل تمدید است.

به‌گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه شیراز، او اظهار داشت: در این خوشه، با همکاری پژوهشی اعضا روی ساخت ابزارهای تشخیصی هوشمند برای غربالگری بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های مجاری ادرار با تأکید بر سرطان‌های مجاری ادراری و سرطان خون پژوهش خواهد شد. خروجی‌های موردانتظار این خوشه ثبت پتنت‌های داخلی و خارجی، چاپ مقالات در مجلات 10درصد و 25درصد بالا از نظر ضریب تأثیر (هرسال حداقل 6 مقاله) و تولید دو نمونه آزمایشگاهی از ابزارهای تشخیصی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا