انتخاب دو طرح اعضای هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به عنوان طرح صنعتی برتر

دو طرح اعضای هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران توسط دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان طرح صنعتی برتر پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ معرفی شد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی وزارت علوم به نقل از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۵۵ طرح صنعتی برتر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ را معرفی کرد.
در این میان طرح مجید جوانمرد با عنوان ” ایجاد ارزش افزوده به روغن و بخش جامد ضایعات گوشت و مرغ درمقیاس صنعتی” و طرح هادی سازگار با عنوان “باز طراحی سیستم ترمز و سیستم تعلیق خودرو تارا احتراقی به منظور استفاده در نسخه الکتریکی” به عنوان طرح برگزیده دانشگاهی – پژوهشگاهی ۱۴۰۲ از طرح‌های انتخابی بود.
طرح جوانمرد با عنوان ایجاد ارزش افزوده به روغن و بخش جامد ضایعات گوشت و مرغ در مقیاس صنعتی با سرمایه‌گذاری شرکت خصوصی صنایع شیمیایی ارمغان سپهر و در چرمشهر ورامین اجرا شده است. اجرای موفقیت‌آمیز این طرح علاوه بر بهبود کیفیت روغن حیوانی استخراج شده از ضایعات صنایع گوشت و تولید پودر گوشت برای غذای دام، منجر به صدور مجوز ادامه فعالیت از سوی سازمان محیط زیست برای این شرکت نیز شد.
طرح پژوهشی سازگار “بازطراحی سیستم ترمز و سیستم تعلیق خودرو تارا احتراقی به منظور استفاده در نسخه الکتریکی” با حمایت شرکت جتکو انجام پذیرفت. این طرح یکی از زیر پروژه­‌های، پروژه کلان “تارا برقی” شرکت جتکو است. نسخه برقی خودرو تارا نسبت به نسخه بنزینی، وزنی به مراتب بالاتر و توزیع وزنی کاملاً متفاوتی دارد. از طرفی به دلیل حذف بخش قابل توجهی از قطعات مختص موتور احتراقی و اضافه شدن قطعات مربوط به خودرو برقی، جانمایی و پکیجینگ نسخه برقی با بنزینی نیز کاملاً متفاوت است. در مجموع با توجه به این تغییرات نمی‌­توان از سیستم تعلیق و ترمز نسخه بنزینی در نسخه برقی استفاده کرد. در این طرح پژوهشی پس از دریافت الزامات کارخانه و استاندارد‌های خودرویی، تحلیل‌­‌ها و شبیه‌­سازی­‌های دینامیکی لازم انجام پذیرفت. سپس بر اساس نتایج تحلیل­‌ها و شبیه­‌سازی­‌ها، نقشه ساخت و مشخصات فنی قطعات سیستم ترمز و تعلیق استخراج و برای سازندگان مربوطه ارسال گردید. پس از ساخت، قطعات بر روی خودرو نصب و تست­‌های مورد نظر انجام پذیرفت. هم اکنون سه نمونه خودرو تارا برقی که مجهز به سیستم تعلیق و ترمز بازطراحی شده می‌­باشند تولید شده و در حال استفاده می‌­باشند.
گفتنی است دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هر ساله اقدام به شناسایی و تدوین قرارداد‌های برگزیده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها می‌کند. که در سال ۱۴۰۲ نیز با مشارکت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور تعداد ۱۵۵ طرح به‌عنوان طرح برتر معرفی شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا