امام جمعه شیراز :
ترویج فلسفه ملاصدرا و توجه به مفاهیم آن می تواند به سعادت جامعه کمک کند

امام جمعه شیراز بر لزوم بهره مندی جهان از تفکر ناب فلسفی ملاصدرا که همه علوم را در جای خود میدان می دهد تاکید کرد و آن را زمینه ساز تحقق سعادت جامعه در ابعاد مختلف دانست.

به گزارش سینا پرس فارس، آیت الله لطف الله دژکام امروز 28 بهمن ماه در آیین افتتاحیه پنجاه و ششمین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای کشور که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: تلاش‌های جسورانه و پایدار متخصصان در صنعت هسته‌ای با وجود همه توطئه‌ها و تهدیدات دشمنان، مایه افتخار و مباهات است.

او در ادامه پیامدهای پیشرفت علم بر روی جوانب مذهبی و دینی جامعه را مورد توجه قرار داد و گفت: واقعیت این است در طول تاریخ تحولات علمی فنون جدید، هرچه که علم پیشرفت کرده است دفاع از عقیده دینی در اروپا و آمریکا مشکل تر شده است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: اگر از نظر تارخ تمدن اروپایی نگاه کنید چه در دوره باستانی و چه در دوره جدید خود هر وقت خواستند یک پیشرفت در مسائل دنیا داشته باشند دین را ضایع کردند. اما، ما ایرانی ها هر وقت پیشرفت کردیم دین را بالا بردیم.

او با اظهار به اینکه در قرن هفدهم، امور جهان به واسطه اصل علیت نیوتن توجیه می‌شدند، اما با پیشرفت علمی، تردیدهایی به وجود آمد، تصریح کرد: نظریه کوانتومی هایزنبرگ مبنی بر اینکه برخی پدیده‌ها قابل پیش‌بینی نیستند و اصل علیت نمی‌تواند همه چیز را توضیح دهد پاسخی از سوی علم فیزیک به این تردید بود.

آیت الله دژکام اضافه کرد: در این میان، نظریه ملاصدرا که بر اساس آن، وجود و وقوع هر واقعه به خداوند بازمی‌گردد، به عنوان یکی از مفاهیم مهم در فلسفه اسلامی مطرح شد که همزمان با این تردیدها در اروپا برای توجیه وقایع جهان به کار می‌رفت و نه علیت را زیر سوال می‌برد و نه نقش خدا را منکر می‌شد.

امام جمعه شیراز در خاتمه، با بیان اینکه فلسفه ملاصدرای شیرازی هم در دانشگاه و هم در حوزه غریب است، از اساتید دانشگاه و به ویژه اساتید دانشکده فیزیک و مکانیک، خواست تا با پرداختن به بحث های فلسفی، فضا را برای بهره مندی جهان از این تفکر ناب که همه علوم را در جای خود میدان می دهد و می تواند تحقق سعادت جامعه در ابعاد مختلف را زمینه سازی می کند، فراهم نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا