با پساب می توان گلخانه را آبیاری کرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: همدان ۱۰۰ میلیون متر مکعب پساب دارد که با آن می توان ۱۰ هزار هکتار گلخانه محصولات غیرغذایی را آبیاری کرد.

رضا بهراملو در چهارمین همایش ملی کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف در کشاورزی افزود: نقشه راه کشاورزی همدان در زمینه تولیدات کشاورزی‌ برای افق ۱۴۰۴ به ۵.۳ تا ۵.۵ میلیون تن می‌رسد.

وی با اشاره به تامین آب مورد نیاز مناطق خشک با رویکرد استفاده از فناوری نوین در تصفیه آب، افزود: طرح تأمین آب شرب همدان حدود ۲۰ سال لاینحل مانده بود اما بالاخره حل شد.

بهراملو با بیان اینکه همایش آب‌های نامتعارف همایشی کاربردی است تصریح کرد: بنای همایش این است که دو یا سه مورد خروجی مناسب برای مساله آبیاری اراضی کشاورزی همدان به دست آید تا به عنوان دستورالعمل و بخشنامه با هدف بهبود بهره‌وری و استفاده بهینه از آب به ویژه پساب‌ها و آب‌های نامتعارف استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه استان همدان کمتر از ۳۰۰ میلیمتر بارندگی دارد و یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار وسعت اراضی آن است،ادامه داد: ۶ میلیارد مترمکعب آب حاصل از بارندگی است که ۶۰ درصد آن تبخیر و ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیارد مترمکعب باقی می‌ماند به نحوی که سرانه آب استان برای هر نفر کمتر از یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب می‌شود.

بهراملو با بیان اینکه طبق شاخص بحران آب، همدان جزو مناطق بحرانی است، خاطرنشان کرد: بر اساس شاخص سازمان ملل نیز اگر بیش از ۴۰ درصد آب‌های زیرزمینی مصرف شود، آن منطقه جزو مناطق بحرانی خواهد بود در حالی که استان همدان بیش از ۱۰۰ درصد در حال برداشت است که تغییر اقلیم و خشکسالی‌های چند ساله از دلایل این اتفاق است.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس دستورات مقام معظم رهبری در شعار سال و تأمین امنیت غذایی پایدار باید افزایش تولید صورت بگیرد،گفت: بنابراین کاهش مصرف آب و افزایش تولید باید رخ دهد، در همین راستا ۱۱ برنامه با همکاری شرکت آب منطقه‌ای تدوین شده تا سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب برداشت اضافی جبران شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: میزان زمین ثابت است و آب هم باید کم مصرف شود اما تولید باید افزایش یابد، قطعا اگر به روش سنتی رفتار کنیم در رسیدن به این مهم موفق نخواهیم شد.

وی در ادامه گفت: ۷۵ درصد آب تجدیدپذیر استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و این عدد نزدیک به متوسط جهانی است، اما منطقه ما با بحران آب مواجه است بنابراین باید به طور جدی برای حل این معضل برنامه‌ریزی شود.

بهراملو با بیان اینکه باید بر روی پساب‌ها و آب‎های نامتعارف برنامه‌ریزی صورت گیرد اظهار کرد: با توجه به جمعیت استان ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر، مصرف آب در شبانه روز است که ۷۵ درصد آب مصرفی به پساب تبدیل می‌شود از همین رو این عدد قابل برنامه‌ریزی است.

وی بر استقرار گلخانه‌ها در محل تصفیه خانه‌ها و تولید محصولاتی چون گل شاخه بریده به عنوان راهکارهایی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی با استفاده از پساب ها تاکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه امروز تأمین آب با چاه زدن و سد زدن امکان ندارد و باید مدیریت تقاضا داشته باشیم،تصریح کرد: در بخش کشاورزی کارها و برنامه‌هایی در استان داشتیم و پیشگام پایلوت الگوی کشت شدیم به شکلی که ۱۰۰ میلیون مترمکعب در این حوزه صرفه جویی می‌شود.

 

گزارش: فاطمه عزیزی هرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا