رونمایی از محصول جدید پژوهشگران جهاددانشگاهی سمنان

در مراسمی با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور، استاندار و جمعی از مسئولان استانی از نانو کامپوزیت برپایه گرافن، ماده اولیه تولید تاندون در جهاددانشگاهی سمنان رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی سمنان، به مناسبت فرارسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری با حضور در غرفه جهاددانشگاهی سمنان در نمایشگاه روایت پیشرفت و دستاوردهای دولت مردمی در استان سمنان ضمن بازدید از دستاوردها و اقدامات شاخص این واحد، از این محصول برای تولید تاندون رونمایی کرد.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان در این مراسم گفت: نام اصلی این محصول که امروز رونمایی شد، نانوکامپوزیت بایومیمتیک(زیست الهام ) بر پایه گرافن به عنوان ماده اولیه برای تولید تاندون است که طرح اولیه آن با همکاری پروفسور سیفعلیان، دانشمند برتر حوزه بیوتکنولوژی و پزشکی بازساختی ابتدای سالجاری به عنوان یک طرح شاخص ملی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه شد و به عنوان طرح شاخص فناورانه سال 1402 در جهاددانشگاهی کشور نیز تصویب شده است.

علی منصفی راد ادامه داد: این ماده اولیه توسط دانشمند برتر حوزه بیوتکنولوژی و پزشکی بازساختی، پروفسور الکساندر سیفعلیان پژوهشگر و کارآفرین ایرانی مقیم انگلستان و استاد نانوتکنولوژی و پزشکی بازساختی و مهندسی بافت، سرپرست بخش نانوتکنولوزی دانشگاه UCL انگلستان و شاغل در بیمارستانRoyal Free طراحی و با همکاری جهاددانشگاهی استان سمنان برای تولید و ترمیم تاندون در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: طراحی این محصول با هدف ایجاد قابلیت پرکنندگی محل آسیب و ارتقاء مقاومت مکانیکی تاندون آسیب دیده در حین عمل جراحی و پس از آن صورت پذیرفته است و موجب تسهیل ترمیم تاندون در محل اتصال به استخوان میشود.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان اضافه کرد: این نانوفیبرها از یک سو امکان قرارگیری در درون تاندون و مشارکت در ایجاد آرایش های کاملا مشابه با بافت طبیعی تاندون ها را داشته و از سوی دیگر منجر به تسریع پوشانندگی تاندون ها توسط لایه ی هیدروکسی آپاتیت استخوان خواهد گردید که این قابلیت منجر به جلوگیری از پارگی تاندون در محل اتصال به استخوان و بهبود چسبندگی تاندون به استخوان خواهد گردید.

وی همچنین گفت: طرح فناورانه و شاخص تولید و ترمیم تاندون با استفاده از نانو کامپوزیت برای اولین بار در ایران و با همکاری پروفسور سیفعلیان، دانشمند ایرانی مقیم کشور انگلستان در دست اقدام است، این طرح فناورانه ابتدای سالجاری و طی چندین جلسه با پروفسور الکساندر (اسکندر) سیفعلیان دانشمند، لندن کلید خورد.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان ادامه داد: این همکاری در راستای طرح ملی همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور و با حمایت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می شود.

منصفی راد افزود: از آنجایی که آسیب دیدگی تاندون ها از جمله صدمات مرسوم با نرخ وقوع افزایشی است که بطور چشم گیری منجر به کاهش کیفیت زندگی افراد و تحمیل هزینه های بالا به سیستم درمانی می گردد و به عنوان مشکلی غیر قابل حل شناخته می شود.

وی ادامه داد: از آنجا که روند ترمیم طبیعی بافت تاندون ها بسیار آهسته بوده و ساز و کارهای فعلی درمان نسبت به بازگرداندن تاندون های آسیب دیده به حالت طبیعی ناتوان می باشند، هدف این طرح، ارتقاء کارایی جراحی پیوند تاندون با استفاده از نانوکامپوزیت ها بر پایه ی گرافن می باشد.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان همچنین تأکید کرد: این تاندون به صورت یک غشاء نازک جهت افزایش اتصال و رشد سلولی و تولید کلاژن است، طراحی این محصول با هدف ایجاد قابلیت پرکنندگی محل آسیب و ارتقاء مقاومت مکانیکی تاندون آسیب دیده در حین عمل جراحی و پس از آن صورت پذیرفته است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان اضافه کرد: این طرح فناورانه به عنوان یک طرح شاخص ملی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه شده و به عنوان طرح شاخص فناورانه سال 1402 در جهاددانشگاهی کشور نیز تصویب شده است.

در پایان این مراسم عکس یادبود دانشمند  فقید زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و سلول های بنیادی در ایران  و همچنین از تولیدات یکی از پیشرانان طرح های اشتغال و کارآفرینی جهاددانشگاهی سمنان تقدیم معاون اجرایی رئیس جمهور شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا