هم‌اندیشی فناورانه دبیران اتحادیه‌ها و انجمن‌های دانشجویی

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هم‌اندیشی فناورانه دبیران اتحادیه‌ها و انجمن‌های دانشجویی  که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد، گفت: اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی کشور، مکمل نظام آموزشی و تربیتی ما در دانشگاه‌ها هستند.

به گزارش سیناپرس از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، سجاد محمدعلی نژاد در آیین افتتاحیه اولین رویداد هم‌اندیشی فناورانه دبیران اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی کشور در این شهرک اظهار کرد: یکی از اهداف برگزاری رویداد، بررسی چگونگی استفاده از ظرفیت‌های موجود برای اقدامات فناورانه در دانشگاه‌ها توسط انجمن‌های علمی است. طی 4 ماه اخیر یکی از دغدغه‌های ما این بوده که برخی ظرفیت‌هایی موجود در حوزه فناوری کشور را به پله‌ای برای انجمن‌های علمی تبدیل کنیم تا بتوانند از آن در مسیر اهداف خود و فناورتر کردن فضاهای دانشگاهی اطرافشان استفاده کنند.وی افزود: اقدامات این انجمن‌ها مکمل نظام آموزشی و تربیتی ما در دانشگاه‌ها است. موفقیت پس از فارغ‌التحصیلی نیاز به مهارت‌های بسیاری دارد که ممکن است بسیاری از آن‌ها در چارچوب درسی دانشجویان نباشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تصریح کرد: مهارت‌‌هایی مانند حل مسئله و حرکت در مسیر شغلی با استفاده از کارآفرینی از جمله این مهارت‌ها است اما چنین نیازهایی در نظام آموزشی ما به دانشجویان آموزش داده نمی‌شود و آموزش‌های رسمی ما کفاف آن‌ها را نمی‌دهد. بنابراین کسری‌های نظام آموزشی باید توسط انجمن‌های علمی شناسایی و برطرف شود.

محمدعلی نژاد ادامه داد: به همین دلیل لازم است ۵۴ پارک علمی و فناوری و ۱۲ هزار واحد فناور که ۱۲۰ هزار نفر اشتغال فناورانه ایجاد کرده‌اند، درب‌های خود را برای استفاده بیشتر از ظرفیت دانشجویان دانشگاه‌ها بازتر‌ کنند. تلاش ما این است که چنین ظرفیت‌هایی را در اختیار دانشجویان و انجمن‌های علمی دانشجویی قرار دهند و از آن در مسیر یاد شده بهره‌مند شوند. از سوی دیگر تلاش می‌شود از برخی رویدادهای خاص دانشجویان که فضای فناورانه داشته باشد با هدف تقویت این نوع نگاه حمایت شود. رویدادهایی که به تربیت نیروی متخصص مورد نیاز شرکت‌های حاضر در پارک‌های علم و فناوری می‌پردازد نیز، مشمول این حمایت‌ها می‌شود.

وی افزود‌: هدف این رویداد افزایش تعامل میان این دو بخش، رشد کسب‌وکارهای فناورانه، آشنایی با تجارب مراکز رشد و واحد‌های فناور و همچنین آشنایی با صنایع بزرگی چون فولاد مبارکه است.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم خطرنشان کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اولین و تنها شهرک در کشور است که چند پارک فناوری را در ذیل خود دارد و می‌تواند به عنوان مرجعی از فناوری به این حوزه کمک کند.

اولین دوره «روشنا» در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد

آیین افتتاحیه اولین رویداد هم‌اندیشی فناورانه دبیران اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی کشور (روشنا) در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.

آیین افتتاحیه اولین رویداد هم‌اندیشی فناورانه دبیران اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویی کشور با عنوان «روشنا» با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روسای شهرک و پارک‌های فناوری کشور و همچنین بیش از 100 نماینده انجمن‌های علمی دانشجویی کشور در این شهرک برگزار شد.

قاسم مصلحی رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، در ابتدای این نشست با اشاره به حضور حدود 700 شرکت دانش‌بنیان، فناور و نوآور در این شهرک اظهار کرد: شرکت‌های یاد شده که به صورت تخصصی به رفع نیازهای فناورانه صنایع و خلق ارزش از دانش‌ می‌پردازند، حدود 9 هزار شغل ایجاد کرده‌اند.

وی در ادامه به تشریح طرح سفیر فناوری پرداخت و افزود: جامعه هدف این طرح دانشجویان و انجمن‌های علمی دانشجویی و هدف آن افزایش تعامل میان دانشجویان از طریق انجمن‌های علمی و ترغیب آنها برای ورود به پارک‌های علم و فناوری است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: ایجاد ارتباط نظام‌مند شهرک با بدنه دانشجویی استان اصفهان، افزایش روحیه خلاقیت، اعتماد به نفس، کارآفرینی و فن آفرینی در فضای دانشگاه‌ها، کمک به توسعه فرهنگ ایده‌پردازی میان دانشجویان و تسهیل دسترسی با نیروی انسانی متخصص برای شرکت‌های عضو شهرک از سایر اهداف این طرح است. کاوشکده فناوری هم این اهداف را برای دانش‌آموزان دنبال می‌کند.

انجمن‌های علمی دانشجویی باید در توسعه پارک‌های فناوری نقش‌آفرینی کنند

در بخش دیگری از این رویداد علی اسدی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، گفت: برگزاری رویدادهای فناورانه با حضور انجمن‌های علمی دانشجویی معنا پیدا می‌کند به همین دلیل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران این مهم را در پیش گرفته است.

وی افزود: اگر زنجیره ارزش فناوری و نوآوری را نگاه کنیم، اولین مرحله زایش ایده‌ها است که از طریق دانشجویان و انجمن‌های دانشجویی امکان پذیر است.

امین رضا ذوالقدر، سرپرست پارک علم و فناوری استان فارس، نیز با اشاره به اهمیت انجمن‌های علمی دانشجویی در حوزه فناوری اظهار کرد: تعامل بین دانشجویان، فناوران و صنایع یکی از عوامل رشد کسب و کارهای فناورانه محسوب می‌شود. به همین دلیل در پارک علم و فناوری شیراز این مسئله مورد توجه قرار گرفته است.

گفتنی است پس از این سخنرانی‌ها، اعضای انجمن‌های علمی دانشجویی کشور در چند گروه به برگزاری جلسات مشترک و صمیمی در زمینه طرح‌های فناورانه و حضور در پارک‌های علم و فناوری پرداختند. این گروه در ادامه این رویداد سه روزه، امروز در کارگاه‌های اختصاصی شرکت خواهند کرد و به بازدید از برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خواهند پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا