دکتر منوچهر جهانیان معاون دانشگاه علم و فرهنگ:
گردشگری باید در لیست اولویت های دولت قرار گیرد

دکتر منوچهر جهانیان معاون دانشگاه علم و فرهنگ و دبیر اجرایی چهارمین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت گفت: در دنیایی که گردشگر با آگاهی و کسب تجربه به سفر می‌رود، در دنیایی که سفر به عنوان ابزار و وسیله‌ای برای بازیابی روحی و روانی انسان تلقی می‌شود، دیگر نمی‌توان به مقوله سفر بدون نگاه علمی پرداخت.
عضو شورای سیاست گذاری و کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت در ادامه افزود: بنابراین کسانی که دراین حوزه ایفای نقش می‌کنند، عملکردشان نیز باید مبتنی بر دانش و آگاهی باشد و اطلاعات کافی به صورت عام و خاص داشته باشند. در واقع باید به حوزه‌های مرتبط با گردشگری مثل بازاریابی، برنامه‌ریزی و تعاملات بین‌المللی و….. تسلط کافی داشته و اگر این اتفاق رخ دهد، بنابراین می‌توانیم در راستای فرهنگ‌سازی قدم برداریم.
وی تاکید کرد: متاسفانه با تمام این تفاسیر باید گفت، در بحث مدیریت برنامه‌ریزی سفر، فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی ضعف‌های بسیاری داریم، زیرا برنامه ریزان نگاه علمی و دقیقی به این مقوله ندارند و همتی برای اصلاح و رفع ایرادات حوزه گردشگری وجود ندارد.
عضو کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت درباره محورهای این دوره کنفرانس، گفت: رویکرد معنویت مبتنی بر سلامت روانی برای همه گروه‌های جامعه درنظر گرفته شده است و تفکیکی در این حوزه وجود ندارد، اما نکته‌ای که در محورهای کنفرانس نیز می‌توان یافت، این است که در بحث ارائه خدمات و مدیریت برای گروه جوانان و خانواده باید برنامه‌های متفاوتی ارائه شده و خدمات براساس نیاز هرگروه باشد.
جهانیان با اشاره به برگزاری سه دوره کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت خاطر نشان کرد: ادبیاتی که در حوزه گردشگری داخلی و بین‌المللی شکل گرفته، از مهمترین خروجی‌های این کنفرانس بین‌المللی است. معنا، مفهوم و اصول علمی که از طریق همین رویداد‌ها باعث شد تا جامعه علمی بین‌المللی نیز به بحث گردشگری و معنویت توجه کنند.
وی عنوان کرد: همچنین علاوه بر آن کتاب‌ها و مقالات منتشر شده و ژورنال International Journal of Tourism، Culture and Spirituality که به زبان انگلیسی با دریافت گرید علمی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موفق به انتشار شد به نوعی نشر و ترویج علمی مباحث گردشگری و معنویت است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: وظیفه ما دانشگاهیان ساختن مفاهیم و ادبیات این حوزه است و متولیان امر، سیاست گذاران و دستگاه‌های دولتی باید بر اساس همین اصول علمی، ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف کشور برنامه‌ریزی‌های اصولی داشته باشند. همچنین به انتظارات و تعاملات بین‌المللی نیز باید توجه ویژه شود.
منوچهر جهانیان تاکیدکرد: کدهای جهانی اخلاق گردشگری یک چهارچوب بنیادی مرجع، برای گردشگری مسوولیت‌پذیر و پایدار بوده که شامل مجموعه‌ای جامع از اصول طراحی شده برای هدایت بازیگران اصلی در توسعه صنعت گردشگری است که با وجود این کدها مسوولین و برنامه ریزان نیز می‌توانند به سمت گردشگری هدفمند و استاندارد سوق بیابند؛ زیرا هدف اصلی از وجود گردشگر در کشور، همان گردشگر و گردشگری حرفه‌ای است.
دبیر اجرایی چهارمین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت در پایان افزود: اگر دولت گردشگری را در اولویت امور قرار دهد و تمامی دستگاه‌ها موظف به اجرای قوانین و برنامه‌ریزی در این حوزه شوند، مسیر هموارتر خواهد شد و منجر به جذب گردشگرانی که در آینده سفیران فرهنگی گردشگری کشورمان هستند، می‌شود.

بهاره صفاری

جانشین سردبیر خبرگزاری سینا؛ روزنامه نگار در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا