رییس جهاددانشگاهی:
جامعه نیازمند شناخت دقیق از آمریکا و نظام سلطه است

رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه بعد از ۷۰ سال ما هنوز آمریکا را دقیق نمی‌شناسیم، گفت: هر اندازه در زمینه شناخت آمریکا و نظام سلطه کم‌کاری کنیم طرف مقابل بیشتر کار خواهد کرد.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی، صبح امروز، چهارشنبه ۱۱ بهمن، در اختتامیه دومین دوره آموزشی ـ فرهنگی «شناخت واقعیات آمریکا، انگلیس، فرانسه، رژیم صهیونیستی و نظام سلطه»، که در سالن شهید تقوی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برگزار شد، با تبریک ایام‌الله دهه فجر گفت:‌ قبل از انقلاب ما دچار خودباختگی، فلاکت و بدبختی بودیم و اجازه فکر کردن داده نمی‌شد، اما امروز به واسطه خودباوری تزریق‌ شده توسط حضرت امام(ره) می‌توانیم مقابل بزرگترین قدرت‌های جهان بایستیم.
وی با بیان اینکه حرکت حضرت امام (ره) حیات مجدد به کشور و اسلام داد، گفت: جشن‌های ۲۵۰۰ ساله نظام شاهنشاهی در حقیقت برای نابودی اسلام بود اما با رهبری حکیمانه امام (ره) این امر به نتیجه نرسید و اسلام دوباره حیات مجدد یافت و تصمیم شجاعانه ایشان در ۲۱ بهمن که مردم را دعوت به حضور در خیابان‌ها و بر هم زدن حکومت نظامی کردند، پیروزی انقلاب را قطعی کرد.
دکتر مسلمی نائینی بیان کرد: متأسفانه بعد از 70 سال ما هنوز آمریکا را دقیق نمی‌شناسیم و شاید از خیلی از ما بپرسند که چرا «مرگ بر آمریکا» می‌گوییم جواب درستی برای آن نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه یکی از اصول اساسنامه جهاددانشگاهی این است که در زمینه غرب‌زدگی برای دانش‌آموزان و دانشجویان کار شود، گفت: لازم است در این راستا علاوه بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وزارت آموزش و پرورش هم همکاری و تعامل داشته باشیم.
رییس جهاددانشگاهی اظهار کرد: هرچقدر ما در زمینه شناخت آمریکا و نظام سلطه کم‌کاری کنیم طرف مقابل بیشتر کار خواهد کرد. اخیرا برخی روشنفکران بیان می‌کنند چرا باید با آمریکا و رژیم صهیونیستی مخالفت کنیم در حالی که در سال ۱۳۳۲ ما چه کاری با آمریکا داشتیم که آنها در ایران کودتا کردند و از آن سال به بعد هر چه می‌توانند در کشور ما توطئه می‌کنند؛ حتی این آمریکایی‌ها بودند که با ما قطع رابطه کردند. اما عده‌ای بیان می‌دارند که همه مشکلات اقتصادی کشور به خاطر ضدیت علیه آمریکا و اسرائیل است و بخشی از دلایل این نوع سخنان، به خاطر کم‌کاری ماست.
در ادامه این نشست نیز دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد امام(ره) و همه شهدا گفت: این انقلاب از همان آغاز مورد خصومت دشمنان قرار گرفت و به طور ویژه آمریکا، تلاش زیادی کرد که قبل از انقلاب انتخاب مردم که همان نظام و حکومت دینی است، به سرانجام نرسد اما این انقلاب با حضور آگاهانه مردم و رهبری امام(ره)‌ به پیروزی رسید و امروز حتما باید این میراث و حضور و شکوه مردمی را پاس بداریم.
وی افزود: این انقلاب و نوع رهبری و حضور مردم در آن اساسا مبدع نظریه جدید در حوزه انقلاب‌ها بود و میشل فوکو، از برجسته‌ترین نظریه‌پردازان غربی، انقلاب اسلامی را دمیدن روح معنویت در دوره مدرن خواند.
دکتر کلانتر مهرجردی با اشاره به متفاوت شدن نحوه مواجهه دشمنان با ما پس از انقلاب اسلامی گفت: وقوع جنگ تحمیلی و ترورها و پس از آن تحریم‌های ظالمانه از جمله اقدامات نظام سلطه برای ممانعت از حرکت انقلاب اسلامی بود.
وی ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب در طلیعه گام دوم انقلاب فرمودند ساختار فرهنگی کشور نیازمند یک بازسازی انقلابی است. در واقع بیانیه گام دوم نشان می‌دهد ما در کنار نقاط قوت، نقاط ضعفی هم داریم و این نیازمند بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور است. در واقع مراد و منظور رهبر انقلاب از بازسازی انقلابی تغییر در نظام ادراکی جامعه ایران است.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اظهار کرد: غرب استکباری و صهیونیستی پشتیبان جدی آمریکا در اتقاقات منطقه بودند و تلاش می‌کنند سبک زندگی خود را در دنیا گسترش دهند و این سبک زندگی ترکیبی از مواجهات گوناگون را برای جامعه ما رقم زده که همان تغییر در نظام ادراکی جامعه ایرانی است.
دکتر کلانتر مهرجردی ابراز کرد: امام(ره) و شهدا به این جمع‌بندی رسیدند که ادامه حاکمیت دینی و داشتن یک نظام زندگی مستقل بدون کنار زدن نظام سلطه امکان‌پذیر نیست. آنچه که امام(ره) آن را تئوریزه کرد این بود که در مقابل سبک زندگی غربی، نیازمند سبک زندگی مبتنی بر انتظار و مقاومت هستیم که امروز آن را در اقصی نقاط کشورها از جمله در یمن می‌بینیم.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی بیان کرد: ما در جهاددانشگاهی به این جمع‌بندی رسیدیم که دوره فرهنگی ـ آموزشی مطالعات آمریکا و نظام سلطه را تدوین و طراحی کنیم و لذا این دوره مصوب و اجرا شد. البته در مرحله بعد تصمیم بر این شد که با همکاری وزارت علوم این دوره را در دانشگاه‌ها دنبال کنیم و لذا در این راستا با معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی همکاری داشتیم.

در پایان این مراسم از کتاب «درس‌گفتارهای شناخت آمریکا و نظام سلطه» رونمایی شد.

همچنین از ۹ نفر از برگزیدگان مرحله اول این دوره تقدیر شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا