معاون آموزشی وزیر علوم :
30 دانشگاه ایران حکمت بنیان می شوند

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: دانشگاه حکمت بنیان دانشگاه خاص جمهوری اسلامی در سطح دنیاست و تلاش می کنیم سی دانشگاه کشور به دانشگاه حکمت بنیان تبدیل شوند.

قاسم عموعابدینی روز چهارشنبه در اجلاس روسای دانشگاه و موسسات آموزش عالی در خصوص اجرای طرح آمایش آموزش عالی افزود: برخی رشته ها در یک استان موردنیاز است و در استان دیگری ممکن است نیاز نباشد.

وی ادامه داد: بنابراین در هر استان باید برای رشته ها به فراخور شرایط استانی تصمیم گرفته شود، هر رشته هم باید پیوست اشتغال داشته باشد به طوریکه امتیاز هر رشته باید ۷۰ امتیاز داشته باشد، اگر رشته ای این امتیاز را کسب کرد آن رشته در دانشگاه مربوطه تدریس می شود.

معاون آموزشی وزارت علوم یادآور شد: تدریس برخی رشته ها از نظر ما فعلا متوقف شده است، اما اگر امتیاز پیوست اشتغال را کسب کرده یا بورسیه ها از آن استقبال کنند می توانیم این رشته ها را دوباره روشن کنیم.

عموعابدینی ادامه داد: بر اساس اساسنامه ها برخی دانشگاه ها تنها باید تا مقطع خاصی آموزش داشته باشند و براساس ماموریت استانی، منطقه ای و ملی کار کنند، در مورد ساماندهی رشته ها و دانشگاه ها نیز ۱۳۴ واحد پیام نور تعیین تکلیف شده است.

وی توسعه طرح استاد محوری را ضروری دانست و اظهار داشت: دانشجوی استعداد درخشان با یک نامه نگاری با استاد دانشگاه خارج کشور پذیرش می شود، ما هم باید طرح استاد محوری را گسترش دهیم، ۵۹ درصد افزایش پذیرش دانشجوی دکتری به روش استاد محوری داشتیم، ۲۰ درصد از پذیرش آزمون دکتری هم استاد محور شده است، این کار باید توسعه یابد.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در آینده نزدیک با ۱۵۰ صنعت بزرگ برای توسعه بورس همکاری می کنیم، زیرا صنایع بزرگ کشور علاقمند به جذب دانشجویان خوب هستند، از دانشگاه های استان ها هم می خواهیم در استان خود بورس ریزان با صنایع کوچک تر داشته باشند.

عموعابدینی اظهار داشت: در بخش توان مهارتی رشته ها هم به خوبی پیش می رویم و این موضوع در قانون برنامه هفتم توسعه هم آمده است، ۱۰۰ رشته را در کارشناسی ارشد حذف کردیم و طرح آمایش را که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده به خوبی پیش می بریم.

وی همچنین درباره ضرورت ایجاد دانشگاه حکمت بنیان گفت: این دانشگاه حکمت بنیان دانشگاه خاص جمهوری اسلامی در سطح دنیاست، زیرا حکیم پروری خاص ایرانی ها بوده است. دانشگاه و پژوهشگاه ها به من نامه زدن که ما میخواهیم حکمت بنیان شویم. ۳۰ دانشگاه جمهوری اسلامی باید به مدل دانشگاه حکمت بنیان تبدیل شود.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: درخصوص پایش رشته های آموزش عالی بر اساس آمایش و نیاز بازار کار گفت:  برخی رشته ها مانند علوم انسانی و کشاورزی تابع طرح آمایش نیست.

عموعابدینی افزود: ۱۵۰۰ رشته باید اصلاح شود، ما اکنون به فردی دکتری می دهیم که مهارت لازم برای مدرس شدن ندارد، مهارت آموزی برای هر مقطعی و هر رشته ای باید اعمال شود.

وی خطاب به روسای دانشگاه ها گفت: امکان پذیرش استعداد درخشان در کارشناسی ارشد را فراهم کنید.

به گزارش ایرنا، اجلاس سه روزه روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری از صبح امروز تا جمعه (چهارم تا ششم بهمن) در دانشگاه فردوسی مشهد با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است.

رییس سازمان ملی بهره وری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله مهمانان این اجلاس هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا