صندوق نوآوری در حمایت از طرح‌ها ادعای مالکیت ندارد

معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه این صندوق در حمایت از طرح‌ها ادعای دریافت مالکیت مادی و معنوی ندارد، گفت: به منظور منتفع شدن اعضای هیات علمی، دانشگاه‌ها در طرح‌ها ۲۵ درصد از حقوق مادی را دریافت کنند.

به گزارش سیناپرس، قربان زرین در پنجاه و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با اشاره به حمایت‌های صندوق نوآوری از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: این صندوق تنها برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شده است و حتما یک شرکت و یا شتابدهنده دانش‌بنیان برای انجام فعالیت‌های پژوهشی که قرار است تحت حمایت صندوق درآید، ذی نفع باشد.

وی ادامه داد: برای حمایت از چنین طرح‌هایی قرارداد سه جانبه‌ای میان صندوق نوآوری، شرکت و مدیر آن هسته پژوهشی و یا دانشگاه منعقد می‌شود.

قربانی با بیان اینکه حمایت ما از این طرح‌ها به غیر از تجهیزات، شامل خرید مواد اولیه و غیره می‌شود، اظهار کرد: پیش‌فرض ما بر این است که هسته‌های فناور، تجهیزات مورد نیاز را در اختیار دارند و برای پیشبرد اهداف طرح‌ها در اختیار هسته‌ها و تیم‌های فناور قرار می‌گیرند.

معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی، تاکید کرد: در این همکاری صندوق نوآوری هیچ ادعای مالکیت فکری و معنوی روی طرح نخواهد داشت و الزاما مالکیت فکری باید بین هسته پژوهشی و شرکت فناور توافق شود.

وی با بیان اینکه اولویت ما در صندوق تجاری‌سازی طرح‌ها است، ادامه داد: معمولا ۵۰ تا ۷۰ درصد از هزینه‌های پژوهش از سوی صندوق و ما بقی آن از سوی شرکت دانش‌بنیان پرداخت می شود. سقف این کمک از سوی صندوق ۵۰۰ میلیون تومان است و به طور کلی حدود ۷۰۰ میلیون تومان هزینه‌های پژوهشی است.

قربانی، مالکیت معنوی طرح‌های تحقیقاتی را مشترک دانست و گفت: در حوزه مالکیت مادی شرکت باید با توافق طرفین باشد، می‌تواند ۱۰۰ درصد در اختیار شرکت‌ها باشد و یا عضو هیات علمی می‌تواند درخواست بخشی از مالکیت مادی را داشته باشد.

معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود حداقل ۲۵ درصد از مالکیت مادی طرح در اختیار اعضای هیات علمی باشد، یادآور شد: این می‌تواند برای آینده تجاری‌سازی مهم باشد است تا اعضای هیات علمی از آن منتفع شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا