جلوگیری از ورود نهال های غیرمجاز به فارس

رییس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نهال استان فارس با اشاره به آغاز فصل کشت نهال در استان و امکان رواج توزیع نهال غیرمجاز در این مدت، گفت: به پیشنهاد جهاد کشاورزی فارس و با همکاری پلیس راه، تمامی نقل و انتقال نهال و اندام های گیاهی پیش از ورود به استان، تحت نظارت قرار می گیرد.

مجتبی خاکپور رییس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نهال استان فارس در گفتگو با خبرنگار سیناپرس، نهال را استراتژیک ترین نهاده بخش باغبانی عنوان و اضافه کرد: استفاده از نهال استاندارد و سالم از ارقام مختلف، مثمر و اصلاح شده و پربازده متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه، یکی از زیرساخت های اصلی در احداث باغات اقتصادی، توسعه باغبانی و تولید تجاری میوه است.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نهال استان فارس ادامه داد: چنانچه طی یک دهه گذشته، با تغییر و جایگزینی باغات سیب و به در شهرستان های اقلید و آباده به ارقام جدید، سالم و پربازده و دیم از جمله بادام، شاهد رونق اقتصادی حاصل از اصلاح باغات این مناطق بوده ایم.

او در ادامه با تاکید بر اینکه بیشترين منبع درآمد روستايیان از بخش کشاورزی بوده و توسعه بخش کشاورزی باعث کاهش روند مهاجرت از روستا به شهر می شود، دستیابی باغداران به نهال سالم و عاری از هر گونه آفت و بیماری جهت تداوم فعالیت مقرون به صرفه را ضرورتی غیرقابل انکار برشمرد.

خاکپور، با بیان این كه حدود 400 نهالستان دارای مجوز و مورد تایید موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در سراسر كشور فعال است، گفت: تاکنون قریب به 30 الی 40 میلیون اصله نهال در این نهالستان ها تولید شده است.

او همچنین استان فارس را یکی از استان های مهم و پیشرو در امر تولید نهال در کشور دانست و تصریح کرد: طی یک سال گذشته، میزان تولید نهال سالم و استاندارد در 60 نهالستان دارای مجوز استان، حدود پنج میلیون اصله از ارقام مختلف بوده است.

رییس انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نهال استان فارس در خاتمه، ایجاد ارتباط موثر و کارآمد بین تولیدکنندگان و سایر ارگان ها و سازمان های دولتی دخیل در امر تولید نهال به منظور نظارت بر تولید و انتقال نهال، افزایش کمیت و کیفیت نهال های تولید شده و همچنین انعکاس نیازها و خواسته های تولیدکنندگان به مراجع ذیصلاح را از اهداف این انجمن عنوان کرد.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا