هشدار به نخست وزیر؛ روی هوش مصنوعی قمار نکنید

به گزارش سیناپرس به نقل از روزنامه گاردین، پیترز در واکنش به فشار فزاینده بر بخش خلاق رسانه‌ای و داده‌های آموزشی که توسط شرکت‌های هوش مصنوعی جمع‌آوری می‌شوند، هشدار داد: «وقتی به بریتانیا نگاه می‌کنم، احتمالاً حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی آن ناشی صنایع خلاق چه فیلم و چه موسیقی و تلویزیون است و من فکر می‌کنم شرط‌بندی روی هوش مصنوعی، به طور قابل توجهی کمتر از صنایع خلاق، کمی گیج کننده است.
این گزارش می‌افزاید: در پی گزارش مشورتی دفتر مالکیت معنوی انگلیس در سال 2023، دولت تصمیم گرفت بر موانعی که شرکت‌ها و کاربران هوش مصنوعی در حال حاضر با آن‌ها در استفاده از مطالب دارای حق چاپ مواجه هستند، غلبه کند و از شرکت‌های هوش مصنوعی برای کمک به آموزش مدل‌های خود حمایت کند. تصمیمی که خشم بنگاه عکس گتی ایمیل را برانگیخته است.
ویسکونت کامروز، معاون پارلمانی وزیر امور خارجه در امور هوش مصنوعی و مالکیت فکری، هفته گذشته به کمیته عوام مجلس نمایندگان این کشور گفت: «ما رویکردی متعادل و عمل‌گرایانه در قبال موضوعات مطرح‌شده اتخاذ خواهیم کرد که به حفظ موقعیت بریتانیا به عنوان یک رهبر جهانی در هوش مصنوعی کمک می‌کند. و از بخش‌های خلاقانه در حال رشد خود حمایت می‌کنیم.»
در پاسخ به این اظهارنظر، جان کرک، معاون مدیرعامل یکی از شرکت‌های بریتانیایی اظهار کرد: «رونق هوش مصنوعی به این زودی کاهش نمی‌یابد و برای صنایع خلاق، این بدان معناست که یا آن را می‌پذیریم یا عقب می‌مانیم. پس قابل درک است که سرعت زیاد تغییرات، نگرانی‌هایی را در میان این بخش ایجاد کرده، به ویژه در مورد محتوایی که برای داده‌های آموزشی استفاده می‌شود، اما واقعیت این است که ابزارهایی مانند هوش مصنوعی می‌توانند تا حد زیادی از بار صنایع خلاق رسانه‌ای بکاهد.
گاردین گزارش می‌دهد: تقاضا برای محتوا فقط در حال افزایش است و دسترسی به پلتفرم‌های خودکار، می‌تواند از هوش مصنوعی برای ساده‌سازی فرآیندها و افزایش کارایی استفاده کند و بومی‌سازی مطابق با برند را در تمام محتوا به سرعت ممکن کند؛ به گفته کارشناسان، هوش مصنوعی رویکرد جدیدی را برای ارائه محتوا ارائه می‌کند که در کنار انسان‌ها کار می‌کند تا تقاضای روزافزون برای محتوا را برآورده کند.
جان کرک می‌گوید: هوش مصنوعی منتظر صنعت خلاق نیست، بنابراین وقت آن است که آن را در آغوش بگیرید یا یک مزیت رقابتی را از دست بدهید. این اختلاف نظر در حالی در انگلیس بالا گرفته که قرار است در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس بر سر هوش مصنوعی و نقش آن در برنامه‌های کاربردی، آموزش و توسعه بحث شود.
مدیر عامل شرکت Deployteq، معتقد است: «صنایع خلاق پتانسیل زیادی برای مهار هوش مصنوعی برای افزایش بهره‌وری در این بخش و تقویت اقتصاد، تغییر عملکردهای حیاتی کسب‌وکار مانند فروش و بازاریابی دارند؛ اگرچه تردیدهایی در مورد هوش مصنوعی وجود دارد، اما همکاری بین دولت، تنظیم‌کننده‌ها و صنعت می‌تواند تضمین کند که بازاریابان می‌توانند با خیال راحت هوش مصنوعی را به کار گیرند و عملیات بازاریابی خود را از طریق جنبه‌هایی مانند تجزیه و تحلیل داده‌های اشخاص برای اطلاع‌رسانی کمپین‌ها نوآوری کنند و در مورد صنایع خلاق، هوش مصنوعی مولد نیست، آنها باید در کنار یکدیگر کار کنند تا قدرت افراد خلاق را افزایش دهند.
پیترز که از سال 2019 رهبری بنگاه گتی ایمیج را بر عهده دارد، هشدار می‌دهد و تاکید می‌کند: «فکر می‌کنم ایجاد این مبادله خطرناک است. بر اساس گزارش وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش انگلیس، صنایع خلاق بریتانیا در دهه گذشته رشد خارق‌العاده داشته و سالانه میلیاردها پوند به ارزش اقتصاد این کشور می‌افزاید. تابستان سال گذشته میلادی، دولت برنامه‌های خود را برای تقویت بیشتر صنایع خلاق به میزان 50 میلیارد پوند و ایجاد یک میلیون شغل دیگر تا سال 2030 اعلام کرد.

افزایش شکایت‌ها از هوش مصنوعی

شکایت شرکت‌ها از هوش مصنوعی در حال افزایش است و بنگاه گتی ایمیج علیه فناوری هوش مصنوعی به نام Stability AI، خالق تولیدکننده تصویر Stable Diffusion، شکایت کرده و در آمریکا نیویورک تایمز از هوش مصنوعی OpenAI خالق ChatGPT و مایکروسافت شکایت کرده و آنها را متهم به استفاده از اخبار آن به عنوان بخشی از داده‌های آموزشی برای سیستم‌های هوش مصنوعی خود کرده است.
البته OpenAI پاسخ داده و گفته که ناشر به طور “معنی” به آموزش مدل های خود کمک نمی‌کند و ساخت ابزارهایی مانند ChatGPT بدون دسترسی به مطالب دارای حق چاپ “غیرممکن” است.
این در حالی است که در سال 2023، دولت بریتانیا هدف خود را برای رفع موانع پیش روی شرکت‌های هوش مصنوعی در استفاده از مطالب دارای حق چاپ، متعهد به حمایت از شرکت‌های هوش مصنوعی در دسترسی به آثار دارای حق نسخه‌برداری برای مدل‌هایشان اعلام کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا