تهیدید یا فرصت برای هنرمندان یا آماتورها؟
انقلاب در صنعت موسیقی با هوش مصنوعی

آرین کربلائی: تا به حال فکر کرده‌اید که آینده صنعت موسیقی دنیا با هوش مصنوعی چه خواهد شد؟ آیا ما با نسل جدید از آهنگ‌ها و ترانه‌هایی در آینده مواجه خواهیم بود که نه توسط هنرمندان و موسیقیدانان که توسط هوش مصنوعی تولید و روانه بازار موسیقی شده است؟ کارشناسان می‌گویند انقلابی در صنعت موسیقی با هوش مصنوعی در راه است و این صنعت خلاق را جهش خواهد داد.
به گزارش سیناپرس، هوش مصنوعی چیزی فراتر از یک موضوع داغ یا ابزار مبتنی بر داده است و این هوش مصنوعی جهان را به روش‌های غیرمنتظره‌ای تغییر می‌دهد. به عبارت ساده‌تر، هوش مصنوعی (AI) علم کامپیوتر و مجموعه داده‌های قوی را ترکیب می‌کند تا امکان حل مسئله را فراهم کند چرا که استفاده از هوش مصنوعی در سال گذشته حتی در صنایع خلاقی مانند موسیقی افزایش یافته است.
بر اساس گزارش دانشگاه اوهایو، گروه بیتل‌ها در دنیای موسیقی شناخته شده‌اند؛ یک گروه راک انگلیسی که در سال ۱۹۶۰ در لیورپول تشکیل شد و گروهی که شناخته شده‌ترین اعضای آن جان لنون، پل مک‌کارتنی، جورج هریسون و رینگو استار بودند به عنوان تأثیرگذارترین گروه در تمام دوران‌ها یاد می‌شوند، و نقشی اساسی در توسعه فرهنگ دهه ۱۹۶۰ و موسیقی عامه پسند به عنوان یک شکل هنری موسیقی داشتند.
حالا آخرین آهنگ جدید” گروهی به نام “Now And then” با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شد تا یک ضبط نمایشی منتشر نشده توسط جان لنون فقید را زنده کند. دو عضو باقی‌مانده گروه، پل مک‌کارتنی و رینگو استار، این تک‌آهنگ را در نوامبر ۲۰۲۳ منتشر کردند و «اکنون و سپس» آخرین آهنگی خواهد بود که هر چهار گروه بیتلز را به نمایش می‌گذارد و اولین و تنها آهنگ آن‌هاست که در قرن بیست و یکم منتشر شد.
جاش آنتونوچیو، مدیر و دانشیار صنعت موسیقی در دانشکده هنرهای رسانه‌ای و مطالعات دانشگاه اوهایو معتقد است این تنها آغاز تأثیر هوش مصنوعی بر موسیقی است. این مجموعه ابزاری است که بسیار فراتر از محدوده هر چیزی است که تا این لحظه در نوآوری بشر دیده‌ایم»
یک نهاد که بر فعالیت کلاس های اصلی صنعت موسیقی در برنامه درسی صنعت ضبط اوهایو نظارت می کند، تاکید دارد هوش مصنوعی باید بخشی از گفتگو در صنعت موسیقی باشد. این نهاد یک دوره آموزشی هوش مصنوعی در تولید رسانه و داستان‌سرایی در ابتدای ترم پاییز 2023 ایجاد کرد که هدف آن امکان استفاده عملی از ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی است تا دانش‌آموزان بتوانند در زمینه های مختلفی مانند تولید موسیقی، ویرایش ویدیو، رونویسی و پلتفرم های هنری مولد آزمایش کنند.
آنتونوچیو می‌گوید: من در تمام کلاس‌هایم در مورد هوش مصنوعی صحبت می‌کنم، اما به‌ویژه کلاس‌های صنعتی به این دلیل که چقدر سریع شروع به تغییر چهره اقتصاد خلاق می‌کند. به باور تحلیل‌گران، با استفاده از هوش مصنوعی، نوازندگان و ترانه‌سراها این قدرت را دارند که در چند ثانیه محتوا تولید کنند، آوازهای مشابه صدا را ترکیب کنند، عناصر جداگانه در یک آهنگ و موارد دیگر را ترکیب کنند.
البته در خصوص آهنگ «اکنون و سپس» بیتلز، هوش مصنوعی در درجه اول ترمیم کننده آهنگ بود، نه مولد اما نرم‌افزاری که توسط تیم پیتر جکسون در طول ساخت مستند «بیتلز: برگشتن» ایجاد شد، از هوش مصنوعی برای جدا کردن صدای جان لنون بر روی یک قطعه ضبط شده استفاده کرد که آنقدر با صدا و پیانو در هم آمیخته بود که قبلا غیرقابل استفاده بود.
آنتونوچیو توضیح می‌دهد: «وقتی آنها سعی کردند آهنگ«حالا و سپس» را به عنوان بخشی از مجموعه گلچین در دهه 90 بسازند، جورج هریسون در آن ایفای نقض می‌کرد که البته نسخه اولیه آن موفقیت آمیز نبود و حالا آن‌ها توانستند از فناوری دیمیکس برای جداسازی آواز استفاده کنند، و از آنجایی که هریسون در این آهنگ نواخته بود، از نظر فنی آخرین آهنگی بود که همه با هم در آن نواختند.»
ساخت آهنگ اکنون و سپس ثابت کرد که هوش مصنوعی می‌تواند مجموعه ابزارهای پیشرفته‌ای را در اختیار هنرمندان قرار دهد که از مرگ و میر زودهنگام آهنگ‌ها سرپیچی می‌کند، اما سایر کاربردهای هوش مصنوعی نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده‌اند. در اوایل امسال، از فیلترهای صوتی هوش مصنوعی برای تقلید از صدای برخی گرو‌ه‌های موسیقی بدون رضایت آنها استفاده شد که شباهت آهنگ تولیدشده برای علاقه‌مندان به صنعت موسیقی عجیب و غریب بود و این چالش را تشدید کرد که هوش مصنوعی چه نقشی می‌تواند و باید در موسیقی و سایر صنایع خلاق داشته باشد؟

آنتونوچیو می‌گوید: این ملاحظات اخلاقی و پیامدهای گسترده ای نه تنها برای صنعت موسیقی، بلکه برای همه صنایع خلاق وجود دارد؛ مسئله دیگری وجود دارد که بسیاری از افراد در صنعت در حال حاضر با آن درگیر هستند؛ حجم بی سابقه محتوای تولید شده توسط انسان که در جریان اصلی منتشر می شود. چیزی بین 100 تا 150 آهنگ هر روز در پلتفرم هایی چون د Spotify و Apple Music منتشر می شود. او خاطرنشان می‌سازد که هوش مصنوعی تنها حجم آهنگ‌های وارد شده به بازار را تسریع می کند و ما در سال‌های آینده با سونامی آهنگ‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی از نوازندگان آماتور گرفته تا هنرمندان بزرگ روبرو هستیم و ابزارهای Music AI تنها آغاز این مرحله بعدی از صنعت موسیقی است.
بسیاری از این پلتفرم‌های صنعت استریم از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارائه موسیقی به کاربران استفاده می‌کنند و برای شنوندگان، این امر کشف محتوای جدید را طاقت‌فرسا می‌سازد و برای هنرمندان جدید، این امر باعث می‌شود که متمایز شدن از جمعیت تقریباً غیرممکن باشد.
این گزارش می‌افزاید: هوش مصنوعی پایگاه داده‌ای از آهنگ‌های بیتلز را برای ایجاد یک ترکیب مشابه تجزیه و تحلیل کرد که نشان داد این آهنگ دقیقاً مطابق با صدای بیتلز نیست، اما هوش مصنوعی که آهنگ‌هایی بر اساس هنرمندان قدیمی ایجاد می‌کند ممکن است، رایج‌تر شود. آنتونوچیو تاکید می‌کند: جالب‌تر این است که چه اتفاقی می‌افتد زیرا فناوری هوش مصنوعی خلق آهنگ‌هایی را امکان‌پذیر می‌کند که واقعاً مردم را به حرکت درآورد، یا زمانی که هوش مصنوعی در نهایت برای نوشتن آهنگ‌هایی استفاده می‌شود که با برخی از بهترین آهنگ‌هایی که تا کنون نوشته شده است، استفاده شود.
او می‌گوید: اما هنر، هنر است، و به‌ویژه فناوری ۱۰۰ سال اخیر هنرمندان را قادر به دستیابی به شاهکارهای خلاقانه خارق‌العاده‌ای کرده است؛ هوش مصنوعی اکنون بخشی از این زنجیره است، البته با ابزار بسیار قدرتمندتری.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا