توجه دکتر کاظمی آشتیانی به تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص

رییس جهاددانشگاهی در مراسم بزرگداشت هجدهمین سالگرد درگذشت زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنیان‌گذار پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و سلول‌های بنیادی در ایران، این جهادگر فقید را الگویی برای تمامی گروه‌ها و اقشار دانست.

به گزارش سنیاپرس از  روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی در مراسم هجدهمین سالگرد درگذشت جهادگر فقید زنده‌یاد دکترسعید کاظمی آشتیانی که امروز پنجشنبه 14 دی‌ماه در بهشت‌زهرا(س) برگزار شد، ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی روز گذشته کرمان به خانواده‌های شهدای این حادثه تسلیت گفت و اظهار کرد: ضمن محکوم کردن این اقدام مذبوحانه و بزدلانه تروریستی، شهادت مظلومانه هم‌وطنان عزیزمان در حادثه تروریستی زائران گلزار شهدای کرمان  را تسلیت گفته و برای تمامی شهدای این ضایعه دردناک علو درجات و برای بازماندگان آنان صبر جمیل و برای مجروحان شفای عاجل از خداوند متعال خواستارم.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه بابیان اینکه پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص معرفی دانشمند جهادگر زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی فرزند صالح انقلاب، به عموم مردم به‌ویژه نسل‌های جوان و نوجوان و الگوسازی و الگودهی به آنها، پویش « سعید ایران» برگزار شد ادامه داد: محورهای اصلی  این پویش کاظمی آشتیانی، الگوی ناب پیوند ایمان، علم و جهاد علمی؛ کاظمی آشتیانی، تحکیم بنیان خانواده، درمان ناباروری؛ کاظمی آشتیانی، اعتلای هویت ملی، خودباوری، امیدآفرینی؛ کاظمی آشتیانی، تحقق آرمان “ما می‌توانیم”؛ شخصیت کاظمی آشتیانی در کلام رهبری وزندگی نامه زنده‌یاد کاظمی آشتیانی برنامه‌ریزی شد.

دکتر مسلمی نائینی خاطرنشان کرد: برگزاری نشست‌های متعدد ازجمله نشست علمی «چالش‌های به‌کارگیری شخص سوم در درمان ناباروری»، برپایی نمایشگاه جانبی «گزیده‌ای از دستاوردهای شاخص جهاددانشگاهی» و ایستگاه  ارائه خدمات سلامت، تهیه نماهنگ «سعید ایران» و کتاب «پدر رویان»، مجموعه پادکست‌هایی از زندگی، افتخارات و دستاوردهای ایشان، برگزاری شب خاطره‌ای با حضور دوستان، همکاران و خانواده این جهادگر فقید، چاپ مجدد کتاب روایت یک رویش، انجام امور رسانه‌ای، تبلیغی  و ترویجی، برگزاری مسابقه ادبی و هنر، تهیه کتابچه‌ای از زندگی، افتخارات و دستاوردهای زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی از برنامه‌هایی جهت معرفی این دانشمند فقید انجام‌شده است.
رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه بیشترین شناخت بنده از این بزرگوار به بیانات رهبر معظم انقلاب و تحسین و تقدیر از ایشان برمی‌گردد گفت: اخیراً نیز رهبری در دیدار هزاران نفر از بسیجیان سراسر کشور، شهید فخری‌زاده و مرحوم کاظمی آشتیانی را دو بسیجی عرصه علم و دانش خواندند که مرزهای علم را در کشورمان جابجا کردند.

وی بابیان اینکه با ورود مجدد به جهاددانشگاهی در سال گذشته با زوایای بیشتری از این جهادگر و بنیانگذار پژوهشگاه رویان آشنا شدم ادامه داد:   لذا شروع به‌مرور بیانات رهبری و مطالعه کتب مختلف به‌ویژه کتاب «روایت یک رویش» و کتاب سلول‌های بهاری که روایت زندگی سرشار از اشارات امیدبخش، آموزنده و حکایات دلنشین است را کردم که با هر بار مطالعه این کتاب علاقه‌ام به زنده‌یاد کاظمی آشتیانی بیشتر شد. از اینکه توفیق مدیریت جهاددانشگاهی که چنین مردان بزرگی داشته، به من رسیده واقعاً افتخار کرده و سنگینی این مسئولیت را با تمام وجود احساس می‌کنم.

دکتر مسلمی نائینی بابیان اینکه دکتر کاظمی آشتیانی ، این جهادگر عرصه علم و ایمان و تلاش، نقشی برجسته در اعتلای هویت ملی، خودباوری، امیدآفرینی و تحقق آرمان «ما می‌توانیم» داشته است افزود: برای خودم سؤال پیش آمد که کدام ویژگی‌های ایشان باعث شد که بتواند تا این حد موفقیت کسب کند و نامش تا امروز ماندگار بماند؟
رییس جهاددانشگاهی در پاسخ به این سؤال به بند 2 توصیه‌های رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران اشاره کرد و گفت: در این بند به معنویت و اخلاق اشاره‌شده است. درواقع معنویت به معنی برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به معنی رعایت فضیلت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راست‌گویی، شجاعت، تواضع، اعتمادبه‌نفس و دیگر خلقیّات نیکو است.

وی بابیان اینکه معنویت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ همه‌ حرکت‌ها و فعالیت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است ادامه داد: شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این امر بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است.

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به اینکه زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی، با عشق مردم و در راستای تلاش برای حل مشکلات آن‌ها، به حوزه ناباروری، سلول‌های بنیادی، سلول درمانی و … درزمانی که بزرگان پزشکی کشورمان دسترسی به این علم را غیرممکن می‌دانستند، پرداخت ادامه داد: این جهادگر فقید جان خود را در راه مسئولیتی‌ که داشت فدا کرد و از ویژگی‌های دکتر کاظمی تقیدی بود که در وجودش ریشه دوانده بود. او علاقه وافری به قرآن کریم داشت و قاری قرآن بود.

رییس جهاددانشگاهی در ادامه با اشاره به خاطراتی که از این جهادگر فقید نقل می‌شود گفت: درجایی خودرویی به او هدیه دادند که سند آن را به نام جهاددانشگاهی منتقل کرد، همچنین جایزه‌ای را که در همایش تجلیل از «چهره‌های ماندگار» دریافت کرده بود در بین همکارانش تقسیم کرد؛ چون معتقد بود این جایزه نتیجه تلاش فقط یک نفر به نام کاظمی آشتیانی نیست و همه برای به دست آمدن این موفقیت تلاش کرده‌اند و باید نتیجه‌اش را هم ببینند. این همان روحیه قدرشناسی و معلمی دکتر کاظمی بود؛ روحیه‌ای که اطرافیانش با دیدن آن، خودبه‌خود برای ادامه کارهای بزرگ تربیت و تشویق می‌شدند و شخصیتشان از هر نظر رشد می‌کرد.

دکتر مسلمی نائینی بابیان اینکه دکتر کاظمی آشتیانی به‌عنوان یک شخصیت علمی، دوست نداشت دست‌نیافتنی باشد. عنوان کرد: آرزو می‌کرد همه با استفاده از تجربیات پیشرفت کنند، چون کشور به این پیشرفت‌ها نیاز دارد. سطح تحمل بالایی داشت، پر از انرژی بود به پیشرفت علاقه داشت، در کارش اخلاص به خرج می‌داد و از منفعت‌طلبی شخصی بیزار و گریزان بود.

وی بابیان اینکه دکتر کاظمی آشتیانی اخلاص داشت و هر کاری را به خاطر کسب رضای خدا انجام می‌داد و خدا را در همه ابعاد زندگی و کاری در نظر می‌گرفت ادامه داد: او بر این باور بود که هدایت‌کننده اصلی رویان خداست و خدا به ما کمک می‌کند که کارها را به‌خوبی پیش ببریم. هیچ‌گاه نگفت اگر من دخالت و یا مدیریت نمی‌کردم فلان کار به سرانجام نمی‌رسید.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی دریکی از آخرین سخنرانی‌هایش گفت ما امروز همه مؤثریم و فردا اثر؛ امروز تا می‌توانیم باید کارمان را درست انجام بدهیم تا مؤثر باشیم زیرا ممکن است فردا اثری از ما به‌جا نماند ادامه داد: این جهادگر فقید خیلی تأکید داشت که آبروی جهاددانشگاهی را حفظ کنید. هم به فکر حفظ آبروی جهاد بود  و هم آبروی کسانی که در جهاد کار می‌کردند.

دکتر مسلمی نائینی ادامه داد: دکتر کاظمی آشتیانی به سربلندی ایران می‌اندیشید و آینده نگری علمی ایشان، توجه به کار گروهی و تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص، فراهم ساختن زیرساخت‌های موردنیاز پژوهش و اخذ مجوزهای قانونی برای پیشبرد پژوهش‌های محققین از دیگر خصوصیات این جهادگر است.

به گفته دکتر مسلمی نائینی، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و جهادگر فقید دکتر کاظمی آشتیانی ازجمله افرادی بودند که با خداوند معامله کردند و اجرشان را فقط از درگاه پروردگار مسألت می‌کردند و مورد رحمت و لطف خاص خداوند هم قرار گرفتند. الحمدلله سرمایه‌هایی چون این عزیزان در کشور ما زیاد است.

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه دکتر کاظمی آشتیانی برای همه اقشار جامعه الگو است خاطرنشان کرد: متأسفانه آن‌طور که باید دانشمندان ایرانی را به جامعه و به‌ویژه نسل جوان معرفی نمی‌کنیم و امثال زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی که خدمات ارزنده‌ای برای کشور داشته‌اند و گام‌های مهمی برای توسعه علمی و پزشکی کشور برداشته‌اند در جامعه آن‌طور که باید شناخته‌شده نیستند و جوانان با این دانشمند برجسته ایرانی چندان آشنایی ندارند.

وی در ادامه بابیان اینکه دستاوردها و خدمات ارزنده زنده‌یاد کاظمی آشتیانی این ظرفیت را دارد که از زندگی این دانشمند برجسته فیلم تولید شود، گفت: معرفی این شخصیت وارسته باید «روایت گونه» باشد، طوری که جوانان و نوجوانان ما به‌صورت ملموس ضمن آشنایی با خدمات و فعالیت‌های زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی با چالش‌ها و موانع و مشکلاتی که ایشان با آن‌ها مواجه بود نیز آشنا شوند.

دکتر مسلمی نائینی در پایان به مسئله انتخابات اشاره کرد و گفت: در سال جاری با در پیش بودن انتخابات اسفندماه، نقش ما در افزایش مشارکت مردم، حائز اهمیت و اثرگذار است، به‌عنوان یک وظیفه همان‌طور که رهبر معظم انقلاب گفتند می‌توانیم به‌عنوان قشر تحصیل‌کرده جامعه با تبیین‌گری برای شرکت در انتخابات و راهنمایی انتخاب اصلح، در این امر مهم نقش‌آفرینی کنیم.

رونمایی از یادمان زنده یاد « دکتر سعید کاظمی آشتیانی»

گفتنی است هم‌زمان با برگزاری این مراسم به همت جهاددانشگاهی از یادمان این جهادگر فقید در قطعه 16 بهشت‌زهرا(س) رونمایی شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا