حمایت از ایده های نو رویه سعید ایران بود

عضو هیأت علمی گروه جنین شناسی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه امیدواریم رویه زنده یاد کاظمی آشتیانی الگوی خوبی برای جوانان باشد گفت: فراهم کردن امکانات و حمایت از محققین و ایده های نو و استراتژیک از رویه های ایشان بود.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی جهاددانشگاهی، به مناسبت هجدهمین سالگرد درگذشت زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنیانگذار پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و سلول های بنیادی در ایران، با دکتر حسین ایمانی عضو هیأت علمی گروه جنین شناسی پژوهشگاه رویان به گفت و گو پرداختیم که در زیر می خوانید.

از لحاظ مدیریتی مبتنی بر خلاقیت بود

وی با تأکید بر اینکه برای روشن شدن شخصیت زلال و پاک و توانمند زنده یاد کاظمی آشتیانی باید خیلی نوشت و گفت تا شاید گوشه ای از اخلاص و عمل خدایی ایشان روشن شود، گفت: از جنبه های مدیریتی، علمی- پژوهشی و خصوصی می توان ایشان را مورد بررسی قرار داد.

عضو هیأت علمی گروه جنین شناسی پژوهشگاه رویان در ادامه گفت: ایشان از لحاظ مدیریتی مبتنی بر خلاقیت و رسیدن به اهداف طبق استراتژی و برنامه ریزی از قبل بود. به عبارت دیگر مدیریت خلاقانه و هدفمند جز رویه ها و روش های زنده یاد کاظمی آشتیانی بود که برای رسیدن به اهداف بلند و رو به رشد مجموعه رویان و نظام اسلامی همیشه آنها را دنبال می کرد.

دکتر ایمانی با بیان اینکه بالا بردن توانمندی علمی نظام اسلامی همواره مد نظر زنده یاد کاظمی آشتیانی بود، تصریح کرد: مدیریت و حمایت همه جانبه از طریق کلام، فراهم کردن امکانات و پشتیبانی از محققین و ایده های نو و حمایت از انجام پژوهش های بزرگ و استراتژیک از رویه های ایشان بود که در جهت حل مشکلات اعم از حوزه درمان و نازایی و سلول درمانی همیشه پیگیری و مداومت داشت.

وی در رابطه با خصوصیات زنده یاد کاظمی آشتیانی در حوزه مدیریت های علمی- پژوهشی اظهار کرد: ایشان سعی می کرد چنان زمینه را در مجموعه رویان فراهم کند که محققین برای پیشرفت کار علمی شان هیچ دغدغه ای نداشته باشند و در عین حال در حین تحقیق بتوانند ایده های جدید و نو در جهت پیشرفت و بالا بردن آگاهی علمی و به روز کردن اطلاعات علمی را دنبال کنند.

کاظمی آشتیانی می دانست مجموعه را از کجا به کجا می خواهد برساند

همکار زنده یاد کاظمی آشتیانی در خصوص ویژگی های خصوصیتی ایشان گفت: دکتر کاظمی آشتیانی فردی متدین و معتقد به نظام اسلامی و فوق العاده خوش برخورد بود و احترام همه افراد مجموعه رویان را رعایت می کرد. در عین حال مراقب همه افراد به لحاظ احوالات شخصی و رفاهی و احترامشان بود به طوری که هنوز هم تمام افراد از ایشان خاطرات خوبی دارند و به نیکی یاد می کنند.

دکتر ایمانی افزود: ایشان از ابتدای تأسیس پژوهشگاه رویان جز بانیان آن بودند و می دانستند که مجموعه را از کجا به کجا می خواهد برساند و همیشه افق بلندی برای رویان در ذهنشان وجود داشت. همیشه مطرح می کردند رویان باید در جایگاه علمی، پژوهشی و درمانی قرار بگیرد که به عنوان قطب این حوزه در درمان نازایی و سلول های بنیادی نه تنها در ایران بلکه در دنیا مطرح شود و بتواند مجموعه ای را درست کند که نظریه پردازی کرده و با دنیا رقابت کند.

وی در ادامه گفت: زنده یاد کاظمی آشتیانی انتظار داشت رویان تبدیل به مرکزی شود که سایر محققان در این زمینه به ایران بیایند و محققین ایرانی و خارجی بتوانند تبادل علمی کنند. به همین دلیل هم بود که جایزه علمی در زمینه تحقیقات درمان نازایی را با تمام مشکلاتش مطرح کرد و طوری شد تا از تمام دنیا طرح هایی که در این زمینه انجام شده بود را برای شرکت در این مسابقه به ایران بفرستند. به همین دلیل می بینیم که در مجموعه ساختمانی رویان به لحاظ ساختاری و فیزیکی مجموعه بزرگی به نام پژوهشگاه درست شده و نتایج خوبی در زمینه های درمان نازایی و سلول درمانی وجود دارد.

عضو هیأت علمی گروه جنین شناسی پژوهشگاه رویان افزود: جالب است که نتایج این مجموعه آنقدر به صورت کتاب های مرجع جهانی و مقالات فراوان علمی تولید شده به طوری که بسیاری به آنها استناد و رجوع می کنند که اینها همه نشان دهنده تأثیر زنده یاد کاظمی آشتیانی در بالا بردن توانمندی های علمی و پژوهشی در درمان نازایی و سلول درمانی است و باعث شده همه مراکز علمی بیمارستانی، درمانی و دانشگاهی جرأت کنند به این حیطه وارد شوند و الان در هیچ کجای کشور بیمارستان بزرگی را نمی بینید که مرکز درمان نازایی نداشته باشد، در حالی که زمانی که زنده یاد کاظمی آشتیانی این کار را شروع کردند شاید یک یا دو مرکز بود که در این زمینه ها کار می کرد. درباره تحقیقات سلول درمانی نیز همین طور، چراکه در زمان قبل از سال 70 مراکز سلول درمانی و تحقیقی در این رابطه مطرح نبود و شروع آن با مدیریت ایشان بود.

همه کارهایش برای رضای خدا بود

دکتر ایمانی در خصوص ویژگی های شخصیتی زنده یاد کاظمی آشتیانی بیان کرد: ایشان همه کارهایش برای رضای خدا بود و تلاش می کرد که مشکل مردم در درمان ناباروری را حل کند، بنابراین در اهدافش هیچ وقت خودش مطرح نبود. چراکه وقتی اهداف خدایی شود و فرد خودش را نبیند و با ایمان راسخ به خداوند تمام تلاشش این باشد که خداوند را از کارهای خود راضی کند طبیعتا این باعث خواهد شد تا این همه موفقیت در نظام اسلامی حاصل شود و مردم از نتایج آن استفاده کنند. چنانچه اگر الان موضوع درمان ناباروری را جستجو کنیم، اولین جایی که از ایران و منطقه نام آن می بینیم رویان است.

وی افزود: بنابراین چه الگویی بهتر از این است که همه چیز را خدا و فنا شدن برای رضای خدا ببینید که در این صورت خداوند به کارتان برکت می دهد. زنده یاد کاظمی آشتیانی نیز چون دنیا برایش مطرح نبود تمام تلاشش را می کرد و اینگونه است که می تواند نتایج خوبی به دست بیاورد و این الگوی خوبی بود.

عضو هیأت علمی گروه جنین شناسی پژوهشگاه رویان خاطرنشان کرد: هرجا که دنیا و مادیات با آن مخلوط شود رو به رشد نخواهد بود، چون در این مسیر انسان به چالش کشیده می شود.

دکتر ایمانی با تأکید بر اینکه امیدواریم رویه زنده یاد کاظمی آشتیانی الگوی خوبی برای جوانان باشد، گفت: بارها شاهد بودیم که زنده یاد کاظمی آشتیانی در هیچ کدام از مسائل مادی خودشان را مد نظر نمی گرفتند، اما از طرفی برای همکاران مجموعه شان زمینه و امکانات خوبی فراهم می کردند. این باعث شد که تلفیق ایمان به خدا و عمل به رضای خداوندی باعث پیشرفت رویان در تمامی زمینه ها شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا