تبدیل پژوهشگاه رویان به پلتفرم حل مساله

رییس اسبق سازمان همیاری اشتغال دانش آموختگان و عضو هیات علمی جهاددانشگاهی گفت: زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی مجموعه رویان را به عنوان “یک پلتفرم یا کارخانه شناسایی و حل مساله” پایه گذاری کرد.

به گزارش سیناپرس از  روابط عمومی جهاددانشگاهی، مهندس مرتضی پرهیزکار در گفتگو با بازارکار درباره کارآفرینی به سبک دکتر کاظم آشتیانی و خاطرات سال های گذشته یادآور شد: دوران شکوفایی پژوهشگاه رویان به عنوان نماد عینی و تجسم ­یافته مجموعه تفکرات و خدمات دکتر کاظمی و ثمره یک حرکت جهادی، نوآورانه و کارآفرینانه با فعالیت خود من در سازمان همیاری اشتغال دانش ­آموختگان که بیشتر در زمینه توسعه نوآوری و کارآفرینی و اشتغال از طریق اجرای طرح ­های الگویی برای اشتغال دانش ­آموختگان، آموزش و فرهنگ ­سازی و ایجاد نهادهای لازم برای ایجاد و تقویت زیست ­بوم کارآفرینی مانند مراکز مشاوره، مراکز رشد و پارک­ های علم و فناوری فعالیت می­ کرد مقارن شده بود.

وی افزود: اگر تفکرات و رفتارها و اقدامات زنده یاد دکتر کاظمی و دستاوردهای فکری، فرهنگی و عملی ایشان اعم اقتصادی و اجتماعی را در مراحل و دوران­ های مختلف حرفه ­ای ایشان بررسی کنیم به یک نظام فکری یکپارچه، هدفمند، معنوی همراه با سطح بالایی از دانش می ­رسیم؛ ایجاد یک زیرساخت کاملا بومی، خود سازمانده و تعمیم پذیر برای ورود به علوم و فناوری­ های پیشرفته فقط بخشی از دستاوردهای دکتر کاظمی بوده و از هر جهت اطلاق عنوان کارآفرین ملی و جهادی برازنده ایشان است.

مهندس پرهیزکار تصریح کرد: این ادعا نه از روی تعصب سازمانی و یا سابقه همکاری و دوستی با ایشان بلکه با استفاده از شاخص ­هایی که الگوهای مرجع و معتبر در زمینه کارآفرینی و کارآفرینان معرفی کرده ­اند عرض می­ کنم. شخصیت، سلوک و فعالیت ­های ایشان در معرض دید همگان قرار دارد و استمرار فعالیت­ های ایشان در ایران و حتی تاثیرگذاری آن بر گسترش مرزهای دانش سلول­ های بنیادی و فناوری­ های پیشرفته تولید مثل مشهود و شایسته تحسین است، اما می­ توان ایشان را به عنوان یک نمونه واقعی و کامل و نمونه افتخار، قابل تعمیم و نیز قابل آموزش دانست. اگرچه شرایط، نیازها و روش­ ها و ابزارها و موضوعات استراتژیک همیشه در حال دگرگونی هستند اما به نظر من مبانی و الگوهایی که ایشان برای کار خودشان و مجموعه­ شان انتخاب کرده بودند، همچنان معتبر و قابل اجرا است.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد سعید کاظمی آشتیانی یادآور شد: ایشان انسانی دارای روحیه خدمت، سخت­کوشی و ایثار و همواره به فکر انجام فعالیت­ هایی ماندگار و اثرگذار و قابل دفاع در همه ابعاد علمی، اجتماعی و اقتصادی بود و بر همین اساس بود که با دنیای پیشرفته برای تبادل دانش تعامل می­ کرد بخش­ های تحقیقاتی را در مجموعه جهاددانشگاهی و رویان گسترش داد و سازوکارهای بهره­ برداری از دستاوردهای تحقیقاتی و فناوری را تا تخت بیماران و مراقبت­ های پزشکی پیش برد، ایشان فرصت­ شناس بود و توانست ناباروری و نازایی که یکی از رنج­ ها و آلام خانواده­ ها و جامعه بود و همچنین علوم پایه پزشکی مانند پزشکی مولکولی و سلول­ های بنیادی را به صورت یک مساله ملی، علمی و اجتماعی مهم سازماندهی و آن را در بالاترین سطوح نظام مطرح و از حمایت­ های معنوی و مادی آنان برای شروع و تداوم این حرکت ملی بهره ­مند شدند و گام به گام و با کمک همکارانش نه تنها این مشکل را حل کرد  بلکه رویان را به عنوان یک پلتفرم یا کارخانه شناسایی و حل مساله پایه ­­گذاری کرد.

مهندس پرهیزکار تصریح کرد: بر همین اساس اگر بخواهم یک لقب را برای ایشان انتخاب کنم متفکر عمل­گرا را انتخاب می­ کنم. یکی دیگر از وجوه مدیریتی ایشان توجه به منابع انسانی و سرمایه­ های اجتماعی بود هیچ مساله‌ای و نکته­‌ای در مورد کارکنان و همکارانشان از نظر ایشان کم­ اهمیت نبود و این قبیل مسائل را با جدیت پیگیری می­کرد. از رشد­ دادن و بالندگی همکاران خود نه تنها واهمه نداشت که بر این ­کار اصرار نیز می­ ورزید. جمله‌ای از ایشان به خاطر دارم که همیشه آنرا به ویژه برای مدیران جوان بازگو میکنم صد نفر یک قدم به پیش بهتر از یک نفر صد قدم به پیش است.

رییس اسبق سازمان همیاری اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: داشتن تصویر بزرگ و دورنما و یک چشم­ انداز وسیع و دوربرد برای فعالیت ­ها لازمه یک حرکت الگویی بود و ایشان و تیم شان حتی وقتی رویان از نظر فیزیکی بسیار کوچک بود آن­را در سر می­ پروراندند. اهداف آرمانی به سازمان­ ها و کارکنان جهت و انرژی می‌دهد و ایشان این را خوب دریافته بود و به­کار می­گرفت. همیشه دنبال توسعه و بهبود وضع موجود بود و رویان را در مسیر توسعه قرار داد همیشه از منطقه امنی که خیلی از مدیران در آرزویش هستند آگاهانه و مشتاقانه و با هدف دستیابی به اوج پیشرفت خارج می­ شد و با مذاکره و اقناع مثال­ زدنی منابع مورد نیاز را جذب و سازماندهی می­ کرد. هدف­ گرایی و اهمیت اعتماد به دیگران و قدرشناسی از سازمان و وفاداری به آن را از جان و دل رعایت می‌کرد و به آن پایبند بود. اکنون که سال­ ها از فقدان ایشان می­ گذرد جوهره سبک و سیاق کارآفرینی ایشان برای تاسیس یک حوزه بزرگ دانشی و فناوری، و سازمانی که این محتوا در آن بالنده شده است و همکاران و کارکنانی که به این حرکت بزرگ افتخار می­ کنند بیش از پیش نمایان شده و درس ­های زیادی برای مدیران ناامید، سازمان­ های عرض و طویل و کارآفرینان عجول در آن نهفته است.

وی در پایان به بازارکار گفت: پاسداشت دکتر کاظمی در واقع همان پاسداشت کار جهادی و نوآورانه و جمعی برای حل مسایل اساسی کشور است. راهی که ایشان رفته است می­ تواند باز هم توسط جوانان عزیز کشور پیموده شود. راهی که از یک انگیزه قوی همراه با آمادگی علمی آغاز و با توکل بر خدا همواره ادامه خواهد داشت؛ “مسیری به نام کارآفرینی بدون خط پایان”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا