طراحی و ساخت نخستین بازی موبایلی آموزش نشانه های نگارشی

تکنولوژی، تغییرات بزرگی را در روش‌های آموزش و یادگیری هم برای یاددهنده و هم برای یادگیرنده، ایجاد کرده است. یکی از زیرمجموعه‌های مهم تکنولوژی‌های آموزشی، نرم‌افزارهای آموزشی هستند. برنامه‌هایی که فرآیند یادگیری را برای یادگیرندگان در هر سنی، جذاب‌تر و ملموس‌تر می‌کنند.

به همت مؤسسه فرهنگی دیجیتال کتاب کودک خردمند مستقر در شعبه استانی پارک ملی فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی استان فارس، نخستین بازی موبایلی آموزش نشانه های نگارشی طراحی شد.

سمیه رضایی مدیر مؤسسه فرهنگی دیجیتال کتاب کودک خردمند و طراح نخستین بازی موبایلی آموزش نشانه های نگارشی در گفتگو با خبرنگار سینا پرس فارس، با بیان اینکه نرم‌افزارهای آموزشی بسیاری برای آموزش مباحث درسی در رشته‌های مختلف وجود دارد که بعضاً بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده به اهداف موردنظر دست یافته‌اند؛ گفت: اما برای آموزش مباحث درسی رشته زبان و ادبیات فارسی کارهای اندکی صورت گرفته است، یا آنچه هست، از کیفیت و استانداردهای لازم برخودار نیست.

رضایی با اشاره به اینکه ایده طراحی و ساخت بازی موبایلی آموزش علائم نگارشی به منظور رفع کمبودهایی که در حوزه آموزش مباحث درسی رشته زبان و ادبیات فارسی وجود داشت، کلید خورد، تصریح کرد: نشانه‌های نگارشی یکی از مباحث نگارش فنی است که از اهمیت شایان‌توجهی برخوردار می‌باشد. این مبحث در نگارش انواع قالب‌های نگارشی بسیار کاربردی است؛ اما متاسفانه تحصیل‌کردگان رشته‌های متعدد تحصیلی به‌خوبی آن را نیاموخته‌ و به‌درستی به کار نمی‌گیرند.

این دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی، با یادآوری اینکه تاکنون اپلیکیشن آموزشی در این زمینه ایجاد نشده است، اضافه کرد: کودک با انجام این بازی، داستان‌های زیبایی را مطالعه و هدیه‌ها و جام‌هایی را دریافت می‌کند. در عین حال که از دستاوردهایش لذت می‌برد و در فرایند بازی با چالش‌هایی مواجه می‌شود، علائم نگارشی را هم به خوبی می‌آموزد.

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در خصوص نحوه عملکرد این بازی آموزشی، خاطر نشان کرد: کودک در ابتدای ورود، داستانی می‌خواند که همراه با تصویرسازی ارائه شده است. با خواندن این داستان و آموزش‌های دیگری که در بازی لحاظ شده، علائم نگارشی را می‌آموزد و بعد با شخصیت داستانی که داستان‌هایش به دلیل استفاده‌نکردن از علائم نگارشی، مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفته است، به دنیای داستان‌ها می‌رود. کودک باید علائم نگارشی را در جای درست خود قرار دهد و امتیاز کسب کند و جام‌های طلا و نقره و برنز به دست آورد. اگر چهار داستان را برنده شد، سه داستان با اسم خودش جایزه می‌گیرد که به تقویت اعتماد به نفس کودک می‌انجامد. کودک با برنده شدن در هفت داستان، گواهی آموزش علائم نگارشی شرکت «کتاب کودک خردمند» را دریافت می‌کند.

مدیر مؤسسه فرهنگی دیجیتال کتاب کودک خردمند، در خاتمه با بیان اینکه این اثر در بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار و فراخوان دریافت آثار فناورانه در حوزه‌های مرتبط سال 1402، به عنوان اثر برتر در زمینه اپلیکیشن و بازی های آموزشی در کشور انتخاب شده است، اظهار داشت: ارزیابی انجام‌شده از این نرم‌افزار نشان داد که کودکان علاوه بر اینکه از انجام‌دادن این بازی بسیار لذت می‌برند، علائم نگارشی را بهتر از کسانی می‌آموزند که آموزش مستقیم را دریافت کرده‌اند.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا