مفاخر و بزرگان به نسل جدید معرفی شوند

مدیر انتشارات بین‌المللی نوید و یکی از ده ناشر و انتشاراتی برتر کشور گفت: در جامعه‌ای که شخصیت‌ها و مشاهیر بزرگ به نسل‌های جدید شناسانده نشود، آن جامعه به جد ضرر خواهد کرد.

از معرفی عضدالدوله دیلمی تا تجلیل از نیم قرن فعالیت استاد داریوش نویدگویی

دومین نشست از سلسله نشست های معرفی کتابداران نامدار به همت مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار شد که با معرفی عضدالدوله دیلمی یکی از امیران خاندان بوئیان و تجلیل از نیم قرن خدمات حوزه نشر و کتاب استاد داریوش نویدگویی همراه بود.

به گزارش سینا پرس فارس، روح الله منوچهری مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملّی منطقه جنوب کشور، در این نشست با بیان اینکه در طول تاریخ همواره انسان هایی بوده اند که در حوزه نشر و کتاب فعالیت مستمر و موفقی داشته اند به رغم اینکه هیچ سابقه ای در کتابداری نداشته اند، گفت: رانگاناتان کتابدار شهیر هندی که یک ریاضیدان بود و بعدها به واسطه بهره مندی از این علم، پنج قانون کتابداری را بنیان گذاشت که به او لقب “پدر علوم اطلاعات و مستند سازی” هند را نیز داده اند.

او در  ادامه؛ داریوش نویدگویی را به جهت تلاش در جهت رشد فرهنگ و نیم قرن فعاليت‌ گسترده انتشارات نوید و چاپ بیش از 3400 عنوان کتاب، افتخار استان فارس و از بزرگان حوزه نشر و کتاب کشور عنوان کرد که توانسته در سالهای متوالی در زمره ده ناشر برتر ایران قرار بگیرد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملّی منطقه جنوب کشور اضافه کرد: راه اندازی موزه قرآنی کتابخانه مرکز منطقه ای علوم و فن آوری در سال 1380 و اهدا آثار نفیس قرآنی که به علوم قرانی اختصاص دارد، از دیگر اقدامات ارزشمند داریوش نویدگویی در شیراز است.

مدیر انتشارات بین المللی نوید نیز در این نشست با اشاره به برنامه های موثر مدیریت اسناد و کتابخانه ملی جنوب کشور در رابطه با شناسایی و شناساندن اهالی فرهنگ و هنر، بر ضرورت معرفی و شناساندن شخصیت‌ها و مشاهیر بزرگ فرهنگی، دینی و علمی کشور تاکید کرد و گفت: در جامعه‌ای که شخصیت‌های بزرگ و برجسته آن به نسل‌های آینده معرفی نشود و الگو نباشند، آن جامعه به جد ضرر می کند.

داریوش نویدگویی با اشاره به وجود بزرگانی نظیر ابوعلی فارسی نویسنده بیش از ۱۷ کتاب در هزاره گذشته، افزود: علاوه بر سعدی، حافظ، قاآنی، وصال و فرزندانشان، بسیاری از آثار بزرگان زیر سایۀ حافظ و سعدی پنهان شده و بسیاری از این بزرگان گمنام هستند. در دوران معاصر در سدۀ گذشته هیچ شخصیتی مانند علی اصغر حکمت شیرازی به حوزه فرهنگ شیراز خدمت نکرده است.

نویدگویی؛ پزشکان، خوشنویسان و موسیقیدانانی نظیر ابوالعلاء، روزبهان، سیبویه، ابوعلی فارسی و ابن مقله، شاه داعی الله، ملاصدرا، قطب الدین شیرازی و فرصت الدوله شیرازی را بر اساس مدارک متعلق به دیار فارس دانست و یادآور شد: بهترین مفسران قرآن و کاتبان قرآن و اخترشناسانی نظیر حاج علی اکبر نوّاب شیرازی نیز از این دیار برخاسته اند.

او در ادامه به معرفی شخصیت عضدالدوله دیلمی پرداخت و گفت: پناه‌خسرو بن رکن‌الدوله معروف به عضدالدوله در سن سیزده سالگی و یک سال قبل از مرگ عمویش عمادالدوله علی به ولایت‌عهدی وی برگزیده شد و در شیراز بر تخت نشست. در قرن سوم ۳۳۷ یا ۳۸ قمری در ۴۷ سالگی فوت می‌کند.

مدير انتشارات نويد شيراز تصریح کرد: در دوران حکومت 34 ساله وی، دو بار نزاع در می گیرد که با پیروزی عضدالدوله به پایان می رسد و در دوران حکومتش گسترش نفوذش تا سرزمین های قیصر روم هم نفوذ پیدا می کنند.

به گفته او؛ عضدالدوله در پی رونق اقتصادی و رشد شهر شیراز، با دعوت از انواع و اقسام مشاغل زمان خود محله‌ای جدید به تعبیر امروز شهرکی صنعتی به نام فناخسرو گرد در شمال یا شمال شرق شیراز قدیم به این شهر اضافه کرد.

نویدگویی؛ ایجاد بنای ساختمان های بقاع متبرکه شاه چراغ «ع»، سید علاء الدین حسین«ع» و توجه به آبیاری مناطق مرودشت و ایجاد استخر بر روی کوه استخر در فاصله ۱۵ کیلومتری تخت جمشید از دیگر اقدامات عهد عضدالدوله توصیف کرد.

این ناشر قدیمی با بیان اینکه در عهد عضدالدوله و هنگام نفوذش به بغداد، عمران و آبادی مناسبی انجام می دهد و به توسعه عتبات عالیات عراق و ایجاد بیمارستان در بغداد همت می گمارد، افزود: «گهواره دید شیراز»،«پل عضدی»، «دروازه قرآن» در شهر شیراز از جمله بناهای ماندگار دوره عضدالدوله دیلمی می باشد.

او با اشاره به توجه عضدالدوله به کتابخانه و حوزه علم و دانش گفت: کاخ عضدالدوله در شیراز با 360 حجره بنا می شود و تالار بزرگی از آن به کتابخانه اختصاص می یابد که گنجینه کتاب هایی که از سراسر دنیا جمع آوری شده بود، در این تالار قرار میگیرد و پاسخگوی داوطلبان آموختن علم در همه رشته ها بوده است.

گفتنی است؛ در پایان این نشست از نیم قرن خدمت استاد داریوش نویدگویی در حوزه نشر و کتاب تجلیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا