کنگره بین‌المللی شعر و فرهنگ سیستان برگزار شد

نخستین کنگره بین‌المللی شعر و فرهنگ سیستان با محوریت سیستان، اساطیر، تاریخ، هامون و هیرمند در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه زابل برگزار شد.

به گزارش سیناپرس، به نقل از روابط عمومی دانشگاه زابل، نخستین کنگره بین‌المللی شعر و فرهنگ سیستان با محوریت سیستان، اساطیر، تاریخ، هامون و هیرمند با مشارکت دانشگاه زابل و دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه زابل برگزار شد.

در این کنگره که با هدف نکوداشت چهره فاخر شعر و ادب سیستان استاد عباس باقری برپاشده بود، ۱۵ شاعر ملی، ۱۵ شاعر بومی و ۳ شاعر از کشورهای هندوستان، پاکستان و افغانستان آثار خود را با مضامین سیستان، اساطیر، تاریخ، هامون و هیرمند سرودند.

افراسیاب رئیس دانشگاه زابل ضمن تشکر از حضور ادیبان، شاعران و پیشکسوتان شعر و هنر، و با اشاره به نام این کنگره که با نام سیستان عجین شده گفت: سیستان برگ زرینی از هویت ما ایرانی هاست و واژگانی  مثل سیستان، پاسارگاد و تمدن جیرفت، ایرانی بودن مارا پررنگ تر می‌کند.

رئیس دانشگاه ضمن تشکر از حضور شاعران و ادیبان  کشورهای همسایه گفت: امید داریم این کنگره فصل مشترکی بین ما و این کشورها باشد. ما قصد داریم باهم بودن، همصدا بودن و یکنوا بودن را نشان دهیم و بگوییم که زیست شما بدون زیست ما ممکن نیست. این فرهنگ و زبان سیستان و زبان پارسی، زبان خودتان هست و ما جزئی از هویت همدیگر هستیم.

در ادامه ملاشاهی فرماندار ویژه شهرستان زابل ضمن خوشامدگویی به شاعران و هنرمندان گفت: زبان پارسی بزرگترین تمدن و فرهنگ ماست. محافلی این چنین باعث دلگرمی و امیدواری است که هنوز سربازان قلم بدستی دغدغه از این میراث کهن را دارند وجای بسی خرسندی است که این گردهمایی به بهانه شعر سیستان و تاریخ غرور آفرینش ایجاد گشته تا بهانه‌ای باشد برای زنده نگهداشتن ادیبان و بزرگان این سرزمین، چه در اعصار گذشته و چه در احوال کنونی.

همچنین، حجت‌الاسلام عزیزی امام جمعه معزز زابل با بیان اینکه شعر می‌تواند مانا باشد به این شرط که به ملکوت وصل شود، گفت: شاید یکی از توحیدی‌ترین نوشته‌های تاریخ بشر که از سوی غیر معصوم نوشته شده، شاهنامه باشد. شاهنامه یک کتاب کاملاً موحدانه است که در آن توکل به ذات اقدس الهی مثل دریا موج می‌زند.

علیرضا قزوه رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود صدا وسیما در اختتامیه این مراسم گفت: این همایش که اولین کنگره بین‌المللی فرهنگ و شعر سیستان است تلاش مشترکی‌ست بین مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و دانشگاه زابل که امیدواریم دوام داشته باشد و درسال‌های آینده هم این شعرا بتوانند حضور پیدا کنند.

وی در خصوص «استاد عباس باقری» شاعر، منتقد ادبی و نمایش‌نامه‌نویس سیستانی، به‌عنوان یک چهره مطرح ملی در زمینه شعر و ادب فارسی،‌ گفت: استاد عباس باقری چهره ملی کشور است. ما در حدود ۲۰ سال پیش در نخستین جشنواره شعر فجر از استاد باقری به‌عنوان چهره برتر استان سیستان‌ و بلوچستان تجلیل کردیم و جا دارد که این چهره که به‌عنوان یک چهره ملی کشور ایران است بیش از این معرفی شود.

در پایان این کنگره از استاد عباس باقری شاعر فرهیخته سیستانی و ۳۰ شاعر بین‌المللی، ملی و استانی تجلیل شد.

گفتنی است که در حاشیه مراسم بازدیدکنندگان از نمایشگاه آثار عکس با موضوع سیستان و نمایشگاه صنایع دستی اصیل سیستانی دیدن کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا