بی علامتی شایع‌ترین علامت بیماری دیابت است

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه شایع‌ترین علامت بیماری دیابت بی علامتی آن است، مطرح کرد: باتوجه‌به این ویژگی و بی‌نشان بودن علائم این بیماری لازم است که در جامعه غربالگری دیابت و فشارخون صورت گیرد.

راضیه میر معینی در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه بیماری دیابت یک نوع بیماری غیرواگیر و بسیار شایع است، عنوان کرد: این بیماری به سه دسته مهم دیابت نوع یک، نوع دو و بارداری تقسیم می‌شود.

وی افزود: در دیابت نوع ۱ به علت تخریب سلول‌های بتای پانکراس توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود، این نوع از دیابت می‌تواند ناشی از یک بیماری خودایمنی باشد و به دلیل نبود انسولین در بدن فرد مبتلا نیاز حتمی به تزریق انسولین وجود دارد.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر علوم پزشکی همدان بیان کرد: انسولین کلیدی است که قفل در سلول‌ها را به روی قند بازکرده و باعث ورود قند به درون سلول‌ها و تولید انرژی می‌شود.

میر معینی با بیان اینکه زمانی که انسولین پانکراس وجود نداشته باشد قند خون بالا رفته و علائم دیابت ظاهری می‌شود، عنوان کرد: در این راستا می‌توان به علائمی همچون پر نوشی، پرخوری و کاهش وزن اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دیابت نوع یک به دلیل آنکه هیچ‌گونه انسولینی در بدن وجود ندارد وابسته به انسولین نامیده می‌شود، ادامه داد: درمان این نوع بیماری که تنها ۵ درصد بیماران به آن مبتلا می‌شوند با تزریق انسولین انجام می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه دیابت نوع یک به سبک زندگی و ژنتیک مربوط نمی‌شود، مطرح کرد: اکثر مبتلایان به نوع یک دیابت نوجوان و کودک بوده که به دلیل عوامل ناشناخته این بیماری مبتلا می‌شوند.

میر معینی با بیان اینکه عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی در ابتلای فرد به دیابت نوع ۲ نقش مهمی ایفا می‌کنند، افزود: در دیابت نوع ۲، سلول‌های بدن به وجود انسولین پاسخ صحیحی نمی‌دهند و انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام داده و قند موجود در خون را کاهش دهد، این اتفاق منجر به افزایش قند خون و در صورت کنترل‌نکردن بیماری می‌تواند منجر به عوارض متعدد شود.

وی خاطرنشان کرد: هنگام ناشتا باید قند فرد بین ۸۰ تا ۱۳۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر بوده و مقدار کنترل شده و مناسب قند خون پس از یک تا ۲ ساعت بعد از غذا باید کمتر از ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه اگر بیمار در مرحله پیش دیابت قرار گرفته باشد و تحت درمان قرار بگیرد بیش از ۷۰ درصد احتمال دارد که پیشرفت بیماری به دیابت جلوگیری شود، یادآور شد: علت اصلی مرگ‌ومیر در بیماران دیابتی بیماری‌های قلبی است در واقع ۶۵ تا ۸۰ درصد از دیابتی‌ها در اثر بیماری‌های قلبی می‌میرند.

میر معینی با بیان اینکه زخم پا در دیابتی که به‌سختی درمان می‌شود یکی از مهم‌ترین عوارض این بیماری شناخته می‌شود، یادآور شد: درمان دیرهنگام و اذیت‌کننده زخم پای دیابتی گاهی منجر به قطع پا می‌شود.

وی با بیان اینکه دیابت بر روی اعصاب انتهایی پا اثر می‌گذارد، ادامه داد: این امر سبب بی‌حسی و کمبود خون‌رسانی به پا شده و فرد متوجه سوختگی و زخم شدن پای خود نمی‌شود.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه اختلالات بینایی، ریوی و غیره از عوارض طولانی‌مدت بیماری دیابت است، مطرح کرد: متأسفانه به دلیل بی علائمی بودن این بیماری معمولاً بعد از پنج سال از ابتلا، فرد از بیماری خود مطلع می‌شود .

وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۵ هزار بیمار دیابتی در مراکز خدمات جامع سلامت زیرپوشش معاونت بهداشتی بوده و باید همه افراد بالای ۳۰ سال با مراجعه به این مراکز از نظر ابتلا به این بیماری تحت غربالگری قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه افراد بالای 30 سال که اضافه‌وزن بیش از استاندارد دارند، سابقه دیابت در خانواده داشته و کمتر از نیم ساعت در سه روز فعالیت دارند مستعد بیماری دیابت هستند، مطرح کرد: این افراد باید هر سال در برنامه غربالگری فشارخون و دیابت شرکت کنند.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: باید با غربالگری به‌موقع، قبل از ایجاد و بروز عوارض، افراد از بیماری خودآگاه شده و با خودمراقبتی و درمان صحیح از کیفیت زندگی بهتری برخوردار شوند.

میر معینی بر ضرورت رعایت سبک زندگی سالم به‌ویژه در مرحله پیش دیابتی تأکید کرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد افرادی که در مرحله پیش دیابت (با قند خون ناشتا به میزان ۱۰۰-۱۲۵) قرار دارند و در صورت افزایش تحرک، تغذیه سالم، استعمال‌نکردن دخانیات و اصلاح شیوه زندگی می‌توانند از ابتلا به دیابت و بروز عوارض احتمالی پیشگیری کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری را تشخیص به‌موقع و کنترل مناسب قند خون دانست و اظهار کرد: دیابت بر اکثر نقاط بدن همچون عروق بزرگ و کوچک قلب، کلیه، چشم‌ها و غیره تأثیر می‌گذارد.

 

گزارش: فاطمه عزیزی هرمز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا