دورهمی منتقدان و دانشجویان در قاب کلمات

اولین برنامه قاب کلمات به همت باشگاه رشد استعداد ادبی هنری معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی 12 آذرماه با حضور دکتر عباس محمدی، دکتر محمد مهدی رادان، خانم دکتر پرستو گلستانی، بازیگر نام آشنای سینما و تئاتر کشور و دانشجویان و علاقه مندان به هنر در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش سیناپرس، اولین برنامه قاب کلمات به همت باشگاه رشد استعداد ادبی هنری معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به نقد و بررسی کتاب راهنمای نگارش طرح تحقیق در هنر نوشته دکتر فاطمه شاهرودی عضو هیات علمی پژوهش هنر دانشگاه آزاد تهران مرکز پرداخت.
در این برنامه دکتر محمد مهدی رادان عضو هیات علمی و گروه جامعه شناسی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد؛ بازار نقادی ایران را بازار خرابی دانست و گفت: در خارج از ایران هر کسی که محصولی ارائه می‌دهد دیگران را ترغیب می‌کند به این امر که ایرادی از آن بگیرد. چون فرهنگ نقادی مساله ای ایجاد شده و جاافتاده ای ست. و دیگر این که با این کار آینده را برای خود به حال می‌آورد. باید چیزی باشد که آسیب‌ها و خطرات آینده را در حال نشان دهد و این امر لطف بزرگی به جامعه است.
دکتر محمد مهدی رادان منتقد را به دندان پزشک مانند کرد و افزود: هیچ کسی به دندان پزشکی مراجعه نمی کند تا از دندان‌هایش تعریف صورت بگیرد بلکه باید توسط دندان پزشک نقص‌ها و آسیب‌ها یافته شود و ترمیم یابد. حتی شخص بیمار حاضر است برای آینده زیستن خود در این مورد هزینه‌های بسیاری کند. در کشور طرح‌هایی ارائه می‌شود که تلاش جمعی بر این است که عیب‌های آن دیده نشود و به سرعت به مرحله اجرا دربیاید. این مساله آینده خطرناکی را پیش نظر می‌آورد. این کتاب باید این روحیه را ایجاد کند که هر تحقیقی باید آن قدر درست باشد که باکی از محاسبه آن نداشته باشد.
دکتر رادان به درسنامه هنر در دانشگاه‌های کشورانتقاد کرد و گفت: این که دانشجوی هنر در انتهای تحصیل باید به تحقیق روی بیاورد از ایرادات بزرگ درسنامه هنر در دانشگاه‌هاست. اگر هنرآموزی نیازی به تحقیق ندارد باید از درسنامه‌ها حذف شود و اگر نیازی برایش تعریف شده است چرا تا انتهای کار خبری از آن نیست که در آخر کار با این همه سوالات روبه رو می‌شویم که نیازمند راهنمایی‌هایی به این میزان باشیم. این مساله تنها با کتاب درست نمی شود. چون کتاب، علاقه مندان به کتاب و تحقیق را به سمت درستی هدایت می‌کند و متاسفانه همگان را به این سمت سوق نمی دهد.
عضو هیات علمی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد برای نقد کتاب از نظریه مرگ مولف استفاده کرد و عنوان داشت: وقتی این کتاب به چاپ رسیده است دیگر حیات صاحب اثر به پایان رسیده است و کتاب از این پس باید به دست نقد و بررسی سپرده شود. و مهم ترین مبحثی که می‌توان در مورد کتاب گفت آن است که در عنوان کتاب، کلمه ” در هنر” اضافی ست. چون مثال‌هایی وجود ندارد تا نشان دهد که این کتاب راهنمای نگارش طرح تحقیق در هنر است و دومین ایرادی که به این کتاب می‌توان وارد کرد این است که این کتاب راهنمای نگارش تحقیق نیست و فقط برای ارائه طرح تحقیق است و در آن از شیوه‌های نگارش طرح تحقیق مثال و راهکاری ارائه نمی شود.
همچنین پرستو گلستانی بازیگر نام آشنای هنر ایران، افتخار خود دانست که شاگرد دکتر فاطمه شاهرودی در مقطع دکتری پژوهش هنر است و افزود: این کتاب تجربه ای بسیار موفق در زمینه تحقیق است که تلاش‌های صادقانه دکتر فاطمه شاهرودی در این کتاب به نمایش درآمده است. پیش تر از این کتاب، شخصیت دکتر شاهرودی باعث شده که همنشینی با ایشان برای من به عنوان خاطره ای در زیستنم جریان دارد.
پرستو گلستانی در ادامه افزود: مساله کتاب وکتابخوانی معضل بزرگی در جامعه هنری است و من این مشکل را با بسیاری از هنرمندان و دانشجویان هنر دارم. این معضل با توجه بیشتر به انتشار این کتاب‌ها قابل هدایت و راهنمایی ست.
در ادامه برنامه دکتر عباس محمدی رییس باشگاه رشد استعداد هنری ادبی معاونت فرهنگی هنری دانشگاه آزاد اسلامی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان این برنامه گفت:


قاب کلمات در باشگاه رشد برنامه ریزی شد و امروز شاهد اجرای اولین برنامه آن هستیم و قرار است این برنامه ادامه داشته باشد. این کتاب توسط کارگروه پژوهش هنرکه به پیشنهاد دکتر شریف زاده رییس دانشکده هنر آزاد تهران مرکز شکل گرفت انتخاب شد. و دلیل اصلی انتخاب آن به عنوان کتاب اول برنامه قاب کلمات مساله مهم تحقیق و پژوهش پیرامون هنر است.
رییس باشگاه رشد استعدادها در ادامه افزود: پرداختن به کتاب‌های استادان دانشگاه آزاد هدف اصلی برنامه قاب کلمات است که به شناخت کتاب‌های استادان دانشگاه آزاد به دانشجویان و علاقه مندان آن منتهی می‌شود.
در ادامه مجید سعدآبادی مجری دبیر اجرایی برنامه قاب کلمات به شعرخوانی پرداخت و فضای نقد را با هنر آمیخت.
دیگر منتقد جلسه آقای محسن رزوان بود که کتاب راهنمای طرح تحقیق در هنر را از منظر تعریف واژه تحقیق و پژوهش بررسی کرد و گفت: تحقیق در لغت به معنای حقیقت کردن چیزی و یا حتی تصدیق حقیقت‌هاست. پس ناگزیر و ناگریز هستیم که در بخشی از تحقیق ادامه دهنده راه گذشتگان باشیم و تصدیق گوی حقایقی باشیم که در گذشته بدان پرداخت شده است. اما این همه مسیر تحقیق نیست. این که هر دانشجویی ملزم به ارائه تحقیق است به این معنا نخواهد بود که او محقق است.
در تعریف لغوی پژوهش آمده که پژوهش پی جویی کردن است. پی یعنی رد پا و طی، یعنی قاب پای انسان و در ادبیات، پژوهش در کنار گفت و شنید همراه شده است. پژوهشگر باید کارشناس باشد که قوه تمیز دادن داشته باشد که بتواند راه را از بیراهه بشناسد و دلیل کاروان علم بماند و هر دانشجو که مجبور است پژوهش کند نمی توان او را پژوهشگر نامید.
این منتقد ادبیات در ادامه افزود: کتاب مورد بحث فرصت بزرگی بود که دکتر شاهرودی بتواند در آن به اغتنام فرصت برسد و از این کتاب، علاقه مند به تحقیق و پژوهش بپروراند. ولی فقط به راهنما بودن در این کتاب بسنده کرده است. این که کتاب پاسخگوی دانشجویان علاقه مند به هنر و پژوهش هنر باشد برایش کافی ست. راهنمای کاروان بی شک مورد اعتماد اهل کاروان است. و حیف است با این همه اشراف به راه، درصدد یافتن و یا حتی ساختن راه تازه برنیاید.
در انتهای این برنامه با همراهی دکتر عباس محمدی ریاست باشگاه رشد استعداد هنری ادبی معاونت دانشگاه آزاد تهران از زحمات دکتر فاطمه شاهرودی تقدیر به عمل آمد و تندیس ویژه باشگاه رشد استعدادهای هنری ادبی جوان به او اهدا شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا