دستاورد زیست فناوری دانشگاه اصفهان ارائه شد

همزمان با هفته پژوهش و فناوری، تولید ماده اکتوئین به عنوان دستاورد جدید گروه زیست فناوری دانشکده شیمی دانشگاه اصفهان ارائه شد.

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه اصفهان، اکتوئین یک مولکول طبیعی در برخی میکروارگانیسم‌های خاص است که در برابر شرایط مختلف محیطی مضر مانند شوری، گرما، خشکی و اشعه فرابنفش نقش محافظتی دارد.

این ماده به دلیل داشتن خواصی مانند خواص ضداشعه، ضدالتهابی، مرطوب کنندگی، جوان‌کنندگی و آبرسانی پوست به میزان زیادی در صنایع آرایشی و بهداشتی به عنوان یکی از بزرگ ترین بخش‌های سرمایه‌گذاری در جهان کاربرد دارد.

علاوه بر این، خواص ضد التهابی و ضد میکروبی بالقوه اکتوئین، آن را به یک ترکیب موثر در اسپری‌های بینی و محلول‌های تنفسی تبدیل کرده است. بسیاری از پیش ماده‌های صنایع مختلف آرایشی، بهداشتی و … از جمله اکتوئین در داخل کشور تولید نمی‌شود.

از این رو، شرکت ره‌زیست نوآوران متشکل از پژوهشگران جوان دانشگاه اصفهان برای اولین بار در ایران این پیش ماده را تولید کرده و در مسیر تجاری‌سازی آن قدم برداشته است تا با تولید آن‌ در داخل کشور برای رفع وابستگی واردات در شرایط سخت فعلی، کمک شایانی به علم، صنعت و تجارت کشور کند.