نمک دریاچه مهارلو غیربهداشتی و آلوده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه نمک های تهیه شده از دریاچه مهارلو کاملا آلوده و غیربهداشتی است، گفت: به دلیل آلودگی ناشی از انباشت ضایعات و پساب غیربهداشتی، استخراج نمک از این دریاچه ممنوع شده است.

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر سیدوحید حسینی در نشست خبری امروز ۱۴ آذرماه که به مناسبت پویش ملی سلامت برگزار شد، شیوع شتابنده بیماری های غیرواگیر را چالش بزرگ نظام های سلامت در سطح دنیا برشمرد و نخستین برنامه برای مقابله با این گروه از بیماری ها را شناخت دقیق و جامع نسبت به آن عنوان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه اهمیت شناخت در بیماری ها از دو رویکرد باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: علاوه بر جنبه علمی، شناخت افراد درگیر بیماری و در معرض خطر نیز در این زمینه اهمیت دارد و در پویش ملی سلامت، این هدف دنبال می شود.

او موضوع نگران کننده در مورد بیماری های غیرواگیر را عدم آگاهی افراد نسبت به ابتلای خود به این بیماری ها دانست و گفت: در مواردی، بیماری در بدن فرد گسترش یافته و پیامدهای ناگواری را به همراه دارد.

حسینی با بیان اینکه پویش ملی سلامت در فارس از ۲۰ آبان آغاز شده است و تا ۲۰ دی ادامه خواهد داشت، بر اهمیت آگاهی بخشی در پیشبرد موفق برنامه های سلامت محور تاکید کرد و نقش رسانه را در این زمینه تاثیرگذار و قابل توجه دانست و از اصحاب رسانه استان خواست تا در این پویش ملی که با هدف سنجش فشارخون و قندخون در افراد بالای 18 سال کشور در حال اجرا است، مجموعه سلامت را در این برنامه و دیگر اهداف و برنامه های سلامت محور، همراهی کنند.

حسینی در ادامه از غربالگری 345 هزار و 308 نفر در فارس از زمان آغاز به کار این پویش ملی تاکنون خبر داد که با شناسایی حدود هشت هزار نفری نسبت به ابتلای خود به دو بیماری فشارخون بالا و دیابت همراه بوده که در پیشگیری از بروز پیامدهای ناشی از این دو بیماری برای این افراد بسیار کمک کننده خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز همچنین با بیان اینکه نمک های تهیه شده از دریاچه مهارلو کاملا آلوده و غیربهداشتی است، گفت: به دلیل آلودگی ناشی از انباشت ضایعات و پساب غیربهداشتی، استخراج نمک از این دریاچه ممنوع شده است.

او با تاکید بر اینکه تنها نمک های موجود در بازار که با بسته بندی مورد تایید وزارت بهداشت عرضه شده و دارای نشان سیب سلامت هستند، قابل استفاده خوراکی است، تصریح کرد: در استان فارس از دریاچه مهارلو برای مصارف صنعتی استفاده می‌شد که افراد سودجو برای استفاده خانگی و خوراکی نیز آن را به جامعه عرضه کردند و پس از اطلاع کارشناسان مرکز دارو، با انجام آزمایش بر روی این نمک ها مشخص شد که به دلیل وجود سم ناشی از فاضلاب شهری دارای حجم بسیاری از سم و آنتی بیوتیک است از این‌رو بهداشتی نبوده و اصلا مناسب مصرف نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا