ابتلای بیش از ۳۰ درصد افراد بالای ‌18 سال‌ کشور به‌ فشار‌ خون بالا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد افراد بالای ‌18 سال‌ کشور به‌ فشار‌ خون بالا و 14.5 درصد افراد بالای 25 سال به دیابت مبتلا هستند.

به گزارش سیناپرس فارس، دکتر عباس رضاییان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در نشست خبری امروز ۱۴ آذرماه که به مناسبت پویش ملی سلامت برگزار شد، با تاکید بر اهمیت آگاهی مداوم افراد جامعه نسبت به میزان فشارخون و قندخون خود، اجرای پویش ملی سلامت به مدت دو ماه در سراسر کشور را فرصتی مناسب برای افراد بالای 18 سال جامعه در این زمینه دانست.

او با اشاره به پیشرفت پنهان دو بیماری دیابت و فشارخون بالا در بدن مبتلایان، بی اطلاعی از ابتلا به این دو بیماری را چالشی بزرگ خواند که در پویش ملی سلامت مورد توجه قرار گرفته است.

رضاییان‌زاده اضافه کرد: تقریبا ۳۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور به فشارخون بالا و ۱۴.۵ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال به دیابت مبتلا هستند.

رضاییان‌زاده با بیان اینکه فارس دومین استان کشور در غربالگری پویش ملی سلامت با شرکت ۳۵۴ هزار نفر است، افزود: غرفه این پویش در تمام مراکز خدمات سلامت، پایگاه‌های پزشک خانواده در سطح شهر، تمام بیمارستان دولتی و ادارات کل پایگاه، کلینیک‌های سطح استان به صورت رایگان هم استانی‌ها را با هدف‌شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون بالا ویزیت خواهند کرد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تصریح اینکه ۱۱۰ ایستگاه ثابت و سیار برای مکان‌های پر تردد شهر شیراز پویش ملی سلامت را انجام می‌دهند، تاکید کرد: یک هزار و ۲۰۰ پزشک خانواده، یک هزار و ۱۷۰ پایگاه روستایی و ۶۰۰ پایگاه سلامت در فارس خدمات انجام پویش ملی سلامت را ارائه می‌دهند.

او در ادامه گفت: چهار بیماری غیرواگیر دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و بیماری های مزمن تنفسی، هر ساله علت 28 میلیون مرگ در دنیا بوده و حدود 46 درصد مرگ و میر در کشور ما نیز به علت بیماری های قلبی و عروقی است که فشارخون بالا و دیابت، مهمترین عامل خطر در این زمینه محسوب می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، رسالت مهم مجموعه سلامت در این زمینه را کمک به درمان بیماران مبتلا و تلاش برای شناسایی مبتلایانی عنوان کرد که از بیماری خود آگاهی ندارند.

رضاییان زاده با بیان اینکه حدود یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون نفر به پرفشاری مبتلا هستند، تاکید کرد: این بیماری سالانه باعث مرگ ۱۰.۷ میلیون نفر در جهان می‌شود.

او در ادامه با اشاره به روند فزاینده ابتلا به دیابت در دنیا و کشور گفت: اگرچه نمی تواند یک عامل را به صورت قطعی، در این زمینه نام برد، اما به طور کلی سبک زندگی که مجموعه ای تغذیه، فعالیت بدنی، مصرف دخانیات و الکل را شامل می شود، می توان در این زمینه به عنوان عاملی تاثیرگذار معرفی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا