کشف مولکولی که فرمان توقف غذا خوردن را صادر می کند

دو پژوهشگر ایتالیائی که در دانشگاه بوستون ایالات متحده آمریکا در حین انجام تحقیقاتی در مورد فرایند عصبی غذا خوردن و مطالعه رخداد های زیستی – عصبی بدن انسان در مواجهه با گرسنگی، سیری و اوغات صرف غذا، موفق به کشف مولکول ویژه ای در مغز انسان شدند که مسئولیت مستقیم صدور فرمان غذا خوردن یا توقف خوردن غذا را بر عهده دارد.

پیترو کاتون و والنتینا سابینو که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده دارند در رابطه با کشف جدید خود اعلام کردند که این مولکول ویژه؛ TAAR1 نام داشته و به صورت گیرنده های مشخصی در قشر جلوی مغز در بخش پیشانی قرار داشته و می تواند دستور خوردن بیش از حد غذا یا بی میلی و عدم تمایل به غذا خوردن را صادر کند.

این کشف از نظر پزشکان دارای اهمیتی زیادی بوده و می تواند به افراد در زمینه کنترل چاقی و اضافه وزن کمک کرده و همچنین برای کسانی که دچار بی اشتهایی عصبی هستند نیز مفید باشد. در حال حاضر و با توجه به کشف این مولکول ویژه در مغز و همچنین شناسائی مکانیزم و عملکرد آن؛ می توان نسبت به ساخت داروهایی که بر این مولکول تاثیر داشته باشند اقدام کرده و شاهد توسعه روش های درمانی موثر تری در زمینه چاقی و لاغری بود.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره ژورنال تخصصی Neuropsychopharmacology که در زمینه مغز ، اعصاب و داروهای مرتبط با آن فعالیت می کند ، منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.