پارک مشترک فناوری ایران و سوریه ایجاد شود

در دیدار قائم‌مقام دفتر اتحادیه دانشجویان جمهوری عربی سوریه با معاون مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بر ضرورت ایجاد پارک علم و فناوری مشترک بین دو کشور ایران و سوریه تأکید شد.
به گزارش سیناپرس، به نقل از وزارت علوم

محمدرضا محمدزاده عطار معاون مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست با محمد عامر طلاس قائم‌مقام و عماد شلال العمر عضو دفتر اتحادیه دانشجویان جمهوری عربی سوریه که امروز (دوشنبه) در محل این وزارت برگزار شد، گفت: ایران از لحاظ رتبه‌های علمی بر اساس استانداردهای بین‌المللی مقام نخست منطقه را داراست.

وی تصریح کرد: در ایران بیش از ۸۰ هزار عضو هیئت علمی و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو داریم و خوشحال می‌شویم ارتباطمان با کشور دوست و برادر سوریه تقویت شود.

محمدزاده عطار درخصوص گسترش زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: آمادگی داریم به دانشجویان سوری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به هر تعدادی در حوزه زبان و ادبیات فارسی بورسیه اعطا کنیم؛ همچنین برای توانمندسازی اساتید حوزه زبان و ادب فارسی دوره‌های آموزشی در ایران برگزار کنیم.

معاون مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین آمادگی داریم برای دیگر اساتید سوری در سایر حوزه‌ها نیز در رشته‌های مورد پیشنهاد شما، اساتید را به کشور سوریه اعزام کنیم.

وی افزود: می‌توانیم کرسی‌های زبان فارسی در کشور سوریه را نیز با اعزام اساتید این حوزه تقویت کنیم و با توجه به اقدامات خوب در کشور سوریه انتظار داریم ظرفیت پذیرش رشته زبان فارسی افزایش یابد.

عطار اظهار داشت: این آمادگی را نیز داریم که تجربیات خودمان را با کشور دوست و برادر سوریه به اشتراک بگذاریم. همچنین می‌توانیم برای فارغ‌التحصیلان و دانشجویان سوری، دوره‌های آموزشی تدارک ببینیم تا فارغ‌التحصیلان کشور شما پس از فراغت از تحصیل بتوانند شرکت تاسیس کنند.

معاون مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم ایجاد پارک علم و فناوری به صورت مشترک بین دو کشور ایران و سوریه تأکید کرد و گفت: حوزه علم و فناوری و پارک‌های علم و فناوری برای کشورها می‌توانند بسیار مثمر ثمر باشند.

وی بر ارتباط دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و سوریه تاکید کرد و گفت: در ماه‌های گذشته تجربه بسیار خوبی با کشور عراق داشتیم و با برگزاری اجلاسی به منظور شبکه‌سازی دانشگاهی که در شهر مشهد مقدس برگزار شد، روسای دانشگاه‌های ایران و عراق ضمن به اشتراک گذاشتن تجربیات علمی خود، حدود ۲۰۰ تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردند.

محمدزاده عطار به موضوع جذب و پذیرش دانشجویان اشاره و اظهار کرد: برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی آمادگی آن را داریم که دانشجویان کشور شما دوره‌های ۶ ماهه فرصت مطالعاتی را در دانشگاه‌های ایران بگذرانند.

وی در بخش پایانی سخنان خود پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی از دستاوردها و معرفی دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در سوریه را ارائه کرد و گفت: با برگزاری این نمایشگاه دانشجویان سوری می‌توانند با فناوری‌ها و نوآوری‌های کشور ایران آشنا شوند.

محمد عامر طلاس قائم‌مقام دفتر اتحادیه دانشجویان جمهوری عربی سوریه نیز در این نشست گفت: ایران در حوزه علم و فناوری پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است تا جایی که جزء ۵ کشور برتر دنیاست و تمایل داریم که دانشجویان کشورمان برای ادامه تحصیل به ایران بیایند.

وی یکی از نقاط مشترک بین دو کشور ایران و سوریه را دشمن مشترک؛ آمریکا و اسرائیل دانست و افزود: کشور ایران با وجود تحریم‌های بیش از ۴۰ ساله، تجربیات بسیار خوبی به دست آورده است و دوست داریم دانشجویان ما این تجربه را از شما یاد بگیرند. اولویت نخست ما این است که دانشجویانمان دانش پیشرفته را از شما بیاموزند تا همفکری بین دو کشور پایدار بماند.

قائم‌مقام دفتر اتحادیه دانشجویان جمهوری عربی سوریه تصریح کرد: توافق‌نامه بین دو کشور ایران و سوریه در راستای بورسیه دانشجویان سوری فعال و اجرایی شده است.

وی افزود: در دانشگاه‌های کشور سوریه گروه زبان و ادبیات فارسی افتتاح شده و تعداد اساتید قابل قبولی در این حوزه داریم که در ایران تحصیل کرده‌اند و در کشور سوریه مشغول تدریس هستند.

عامر طلاس در ادامه سخنان خود پیشنهاد ایجاد نمایشگاهی از دستاوردهای دانشگاه‌های ایران را در بدو آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های کشور سوریه ارائه کرد و گفت: نسل جوان سوریه به این نتیجه رسیده است دانشجویی که در ایران درس می‌خواند از لحاظ علم و فرهنگ و فکر، گنجینه‌ای برای کشورش است.

وی خاطر نشان کرد: در نسل جدید، ما مشکل ارزش‌ها را داریم و می‌خواهیم این ارزش‌ها را در دانشجویان حفظ نماییم؛ زمانی که دانشجویان سوری به ایران می‌آیند ارزش‌های آنان حفظ می‌شود، چرا که در ایران، هم درس می‌خوانند، هم ارزش‌ها و اندیشه‌های همراه با اصول ملی‌گرایی در آنها تقویت می‌شود.

در ادامه عماد شلال العمر عضو دفتر اتحادیه دانشجویان جمهوری عربی سوریه اظهار داشت: ایران و سوریه همواره دارای یک دشمن مشترک هستند که این دشمن دارای ابزار بسیار قوی است و بحث تهاجم فرهنگی جنگ ساده‌ای نیست، لذا نیاز داریم از لحاظ علمی توانمند شویم تا برای مقابله با این دشمن مشترک آماده شویم.

وی با بیان اینکه جوانان دو کشور برادر باید یکدیگر را در قدم نخست بشناسند، افزود: موثرترین گروه در هر جامعه‌ای جوانان هستند و در زیر مجموعه گروه جوانان نیز موثرترین گروه را نخبگان تشکیل می‌دهند.

عضو دفتر اتحادیه دانشجویان جمهوری عربی سوریه گفت: شناخت جمهوری اسلامی برای نسل جوان کشور سوریه بسیار مهم است چون این کشور در زمینه علم و فناوری پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است.

شلال العمر با تأکید بر اینکه فعالیت‌های علمی و دوره‌های مشترک بین دو کشور ایران و سوریه باید تقویت شود، خاطرنشان کرد: نزدیکی نسل جوان این دو ملت، بر روی آموزش زبان فارسی تأثیر دارد و تمایل آنان را به یادگیری افزایش می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا