رئیس دانشگاه بیرجند در مراسم هفته پژوهش و فناوری:
افزایش شرکت‌های دانش بنیان در بیرجند

رئیس دانشگاه بیرجند در مراسم هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه بیرجند گفت: بیانیه گام دوم در سه واژه مهم جوان، امید و علم و فناوری خلاصه می‌شود.
به گزارش سیناپرس، به نقل از دانشگاه بیرجند، در مراسم هفته پژوهش و فناوری  تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه که با حضور احمد لامعی گیو، رئیس دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، محمدرضا میری، عضو هیئت امنا و رئیس اسبق دانشگاه و معاونین دانشگاه برگزار شد، لامعی گیو، رئیس دانشگاه گفت: تلاش ما این است که در حوزه پژوهش، رویکرد و نگاه جدید حاکم شود.وی با بیان اینکه مبنای مدیریت دانشگاه از ابتدا تاکنون، سند اسلامی شدن دانشگاه‌هاست گفت: وقتی سند اسلامی شدن به شکل دقیق مورد واکاوی قرار می‌گیرد به مبحث علم و عقلانیت، نشاط و پویایی دانشگاه به گونه دیگری توجه شده است؛ ۷۰ درصد این سند به مباحث آموزشی، تربیتی و کمتر به مباحث مدیریتی اشاره دارد و ۲۰ درصد در عرصه فرهنگ و ۱۰ درصد از مباحث مشترک، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها است.

لامعی گیو گفت: بیانیه گام دوم انقلاب را که مورد بررسی قرار می‌دهیم، در می‌یابیم که این بیانیه در سه واژه مهم جوان، امید و علم و فناوری خلاصه می‌شود .

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: با هماهنگی که با بخش برنامه و بودجه دانشگاه انجام شده است، در این ماه تمام مطالبات اعضای هیئت علمی پرداخت می‌شود و حق‌التدریس نیز به صورت ماهیانه و هم‌زمان با حقوق پرداخت خواهد شد .

لامعی گیو افزود: اخیرا شورای انقلاب فرهنگی از دانشگاه بیرجند خواسته است که  محور فعالیت و کار قرار بگیرد و هیئت اندیشه‌ورز استانی ستاد علم و فناوری را در استان با هدف استفاده از نخبگان استانی فعال کند.

وی همچنین به دبیرخانه‌ی پایش دانشگاه، اشاره کرد و گفت: ما نیازمند فعال شدن این دبیرخانه هستیم و ان‌شا‌الله با کمک شما این دبیرخانه را فعال خواهیم کرد و به آن هدفی که مطلوب است، خواهیم رسید .

لامعی گیو با اظهار اینکه اندیشکده‌های مختلفی فعال شده‌اند، به نقش اندیشکده‌ها پرداخت و گفت: به طور مثال کشور ژاپن که امروز چهارمین قطب اقتصادی جهان است، از سال ۱۳۴۵ اتاق‌های فکر و اندیشکده‌ها را فعال کرده است و به مقام و مرتبه‌ای که الان دارد، دست پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه نقش اساتید، نقش موثر و تاثیرگذاری در امور دانشگاه است، گفت: در عرصه فرهنگی دانشگاه، ما دست استمداد به سوی اساتید بزرگوار دراز می‌کنیم و از آنان یاری می‌خواهیم.

در ادامه این مراسم اکبرپور، معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند، گزارشی از عملکرد حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه ارائه کرد.

وی در بحث مدیریت امور پژوهشی، به تعداد مقالات منتشر شده اشاره کرد و گفت: به طور مثال تعداد مقالات JCR به ۱۶۳ مقاله در آذر ۱۴۰۱ رسیده است . انتشار 193 مقاله scopus، انتشار 216 مقاله isc، انتشار 246 مقاله پژوهشی و 330 مقاله کنفرانسی بخش دیگری از این گزارش را شامل می‌شد.

وی به اعتبارات پژوهانه و صندوق اعتبار دانشجویی نیز اشاره کرد و گفت: اعتبارات پژوهانه از ۴ میلیارد و سیصد میلیون تومان سال ۹۹ به ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

اکبرپور به تعداد اختراعات در سطح دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: ما امسال ۴ اختراع داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته یک مورد افزایش داشته است. همچنین تاکنون 7 همایش ملی و بین‌المللی برگزار شده اشت.

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند گفت: مبلغ پایان‌نامه‌های تقاضا محور نیز ۲۰۰ میلیون تومان رشد را نشان می‌دهد.

اکبرپور بیان کرد: تعداد شرکت‌ها و واحدهای مستقر در زیست‌بوم دانشگاه بیرجند، رشد بسیار خوبی داشته است و تعداد شرکت‌ها و واحدهای مستقر از ۴۴ واحد، به ۵۴ واحد رشد پیدا کرده و شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان نیز، از ۹ شرکت به ۱۰ شرکت افزایش پیدا کرده است. همچنین در قراردادهای پژوهشی خارج دانشگاهی به مبلغ 9 میلیارد و صد و هفتاد میلیون تومان افزایش داشته‌ایم.

وی افزود: ۸۸ دوره مهارت آموزی در سطح دانشگاه برگزار شده است که نسبت به سال قبل رشد بسیار خوبی را نشان می‌دهد.

اکبرپور همچنین در رابطه با کتب خریداری شده گفت: تا امروز ۲۴۰ میلیون تومان برای خریداری کتاب بودجه اختصاص داده شده است و موجودی کتاب‌ها از ۱۴۳۸۲۵ عنوان کتاب به ۱۴۵۹۶۸ عنوان رسیده است.

وی در رابطه با مجلات و نشریات دانشگاه نیز اظهار کرد: ۲۱ نشریه در سطح دانشگاه بیرجند است و ۱۰ مجله ما دارای رتبه شده‌اند که افزایش چهار موردی مجلات را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

اکبرپور در بحث آزمایشگاه مرکزی اعلام کرد: تعداد آزمایشگاه‌هایی که عضو مرکز labsnet هستند، ۵۹۰ آزمایشگاه است که دانشگاه بیرجند رتبه ۱۶۳ را به دست آورده‌ است و جایگاه عضویت آزمایشگاه ما در labsnet ، جزو چهار آزمایشگاه توانمند و یک آزمایشگاه فعال است.

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند به اقدامات شاخصی که در حوزه پژوهشی اتفاق افتاده است شامل؛ پیاده‌سازی سامانه ثبت و ارزیابی گروه‌های پژوهشی، پیاده‌سازی سامانه سرآمد پژوهشی، پیاده‌سازی سامانه ثبت اعتبار و درخواست پژوهانه اعضای جدید‌الاستخدام، طراحی و پیاده‌سازی ماژول ثبت تفاهم‌نامه، پیاده‌سازی فرآیند ثبت داوری در طرح‌های فناورانه، انجام اصلاحات مربوط به سامانه جلسات و صورت‌جلسات، بروزرسانی و تغییر قالب سایت معاونت پژوهشی، افزایش حدود دو برابری اعتبار پژوهانه و صندوق دانشجویی و پذیریش ۲ پژوهشگر پسادکتری اشاره کرد.

اکبرپور در بحث مدیریت ارتباط با جامعه و صنعت، برگزاری نمایشگاه کار «پیش به سوی آینده»، راه‌اندازی سامانه کاریابی، دریافت مجوز راه‌اندازی مرکز جواز فنی و حرفه‌ای در دانشگاه بیرجند، آماده‌سازی دستور‌العمل گذراندن دوره‌های مهارتی به جای کار‌آموزی با واحد آموزش دانشگاه، دریافت مجوز کارگزاری سامانه نان، اخذ مجوز و افتتاح کافه کار‌آفرینی برکت، برگزاری نمایشگاه مانایی‌ها، تدوین پیش نویس آیین‌نامه تشویقی فعالیت‌های ارتباط با جامعه و صنعت، تدوین پیش نویس آئین‌نامه بازدیدهای ارتباط با جامعه و صنعت، برگزاری بیش از ۷۰ فعالیت متنوع علمی آموزشی و کار‌آفرینانه، برگزاری ۸جلسه کمیته پژوهش استان برای تعیین اولویت‌های پژوهشی به منظور رفع نیازها و مشکلات استان را بیان کرد.

وی در رابطه با کتابخانه مرکزی و مرکز نشر نیز به برگزاری دومین رویداد بین‌المللی مهر آب، راه‌اندازی مرکز احیاء و حفظ میراث مکتوب شرق در دانشگاه بیرجند، پیوستن چهار نشریه دانشگاه به لیست نشریات پایگاه EBSCO، انعقاد تفاهم‌نامه نشریهGermine با انجمن مهندسی معدن ایران و انجمن مکانیک سنگ ایران ،انعقاد تفاهم‌نامه نشریه مدیریت سبز و توسعه با انجمن علمی توسعه روستایی ایران، راه‌اندازی سامانه داوری و چاپ کتب اعضای هیئت علمی دانشگاه، افزایش چاپ کتب اعضای هیئت علمی با سرمایه انتشارات، افزایش حمایت مالی ۳۵ درصدی نسبت به سال گذشته از نشریات علمی دانشگاه، بازبینی آیین‌نامه نشریات علمی و انتشارات، برگزاری نمایشگاه فروش کتب مرکز نشر به مناسبت هفت کتاب و کتابخوانی، تسهیل روند داوری وچاپ کتب توسط مرکز نشر، تکمیل و ارسال پرسشنامه رتبه‌بندی بین‌المللی تایمز و تکمیل و ارسال پرسشنامه رتبه‌بندی  بین‌المللی greenmetnc و انتشار 11 عنوان کتاب در سال جاری اشاره کرد.

وی در پایان سخنانش اهم اقدامات صورت گرفته در حوزه معاونت پژوهش، نوآوری و فناوری را برشمرد. ایجاد کتابخانه دیجیتال، ارتقاء و بهبود نرم‌افزار کتابخانه، تکمیل پروژه کتابخانه سبز، ایجاد کتابخانه دیجیتال برای بهره‌برداری مرکز احیاء و حفظ میراث مکتوب، اخذ مجوز پردیس علم و فناوری دانشگاه، توسعه شرکت‌های زیست بوم با تأکید بر افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان، جهت‌دهی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه با تاکید بر ماموریت‌های محوله، استقرار واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و معادن بزرگ در دانشگاه، اخذ مجوز 17025-ISO آزمایشگاه مرکزی، اخذ مجوز سازمان غذا و دارو و سازمان محیط‌زیست جهت پیشبرد اهداف آزمایشگاه، ساختمان جدید فاوا، ارتقا و ترمیم زیر ساخت شبکه دانشگاه و منابع محاسباتی ذخیرسازی،ایجاد گروه‌های پژوهشی تقاضا محور، افزایش تولیدات علمی در زمینه مقالات پژوهشی و افزایش جذب دانشجویان پسا دکتری بخشی از این اقدامات را شامل می‌شد.

در ادامه این مراسم سعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم به صورت ویدئو کنفرانس سخنرانی کرد.

همچنین از پژوهشگران برتر دانشگاه بیرجند تقدیر و تجلیل به عمل آمد. 16 دانشجوی دکتری پژوهشگر برتر، 16 سرآمد پژوهشی و 13 برگزیده ارتباط با صنعت تجلیل شدند.

دانشجویان دکتری پژوهشگر برتر تجلیل شده در این مراسم را، آسیه تاجی طبس، دانشجوی دانشکده تربیت بدنی، ابوالقاسم رضوانی، دانشجوی دانشکده علوم تربیتی، فرزانه گلستانی‌فر، دانشجوی دانشکده کشاورزی، محبوبه سردار، دانشجوی دانشکده کشاورزی، مریم مظفرجلالی، دانشجوی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، امید سزاوار و مجید هادی دانشجویان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، مهدی افضلیان و امید مهرابی دانشجویان دانشکده مهندسی، علی رستمی و مهدیه مظفری غربا دانشجویان دانشکده علوم ریاضی و آمار، آمنه زابلی ارباب دین محمد، سیده لیلا رضوی خوسفی و ندا سادات برکاتی و شهریار کشتگر دانشجویان دانشکده علوم و عبدالحکیم همه‌چیزفهم رودی دانشجوی دانشکده ادبیات و علوم انسانی شامل شدند.

تجلیل از سرآمدان پژوهشی

در تجلیل از اعضای هیئت علمی سرآمد پژوهشی از حیدر رئیسی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم و محمدعلی ناصری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تجلیل شد.

همچنین ابوالفضل اکبرپور و سیدمحمدحسین سیدکاشی از دانشکده مهندسی،  حمید سعادت‌فر از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر، مرتضی اسمعیل‌نژاد و  حمید مسعودی به عنوان سرآمدان پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، محمدحسین امینی‌فرد و محسن پوررضا بیلندی، سرآمدان دانشکده کشاورزی، مرضیه ثاقب‌جو، از دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، هما مالکی از دانشکده هنر، محمدقاسم اکبری از دانشکده علوم ریاضی و آمار به عنوان سرآمدان پژوهشی معرفی شدند.

تقدیر از پژوهشگران برتر

در بخش تقدیر از پژوهشگران برتر از هادی پورشافعی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، الهام یوسفی روبیات از دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست و  هاشم جهانگیر از دانشکده فنی فردوس با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

همچنین در این مراسم از محمد مسینایی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی که به عنوان پژوهشگر برتر ۲ درصد دنیا در سال 2023 معرفی شده است، قدردانی و تجلیل شد و با  صرف ناهار در سلف دانشگاه این مراسم به پایان رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا