دکتر مسعود ابراهیمی؛ سرپرست ستفا:
جهاد دانشگاهی واحدهای راکد و نیمه‌راکد را احیا می کند

سرپرست سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاد‌دانشگاهی گفت: طبق توافق‌ها به‌زودی مسؤولیت احیای واحدهای صنعتی راکد و نیمه‌راکد به جهاد دانشگاهی محول خواهد شد. در این راستا در استان زنجان نیز توانایی‌های لازم وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان زنجان، دکتر مسعود ابراهیمی سرپرست سازمان تجاری͏ سازی فناوری و اقتصاد دانش͏ بنیان جهاددانشگاهی روز گذشته (۸ آذر͏ماه) در مراسم امضای تفاهم͏ نامه مشترک بین جهاد͏دانشگاهی استان زنجان و پارک علم و فناوری استان، با اشاره به اینکه توان جهاددانشگاهی می͏ تواند در راستای پیشبرد اهداف نظام در بخش͏های مختلف کمک͏ باشد، اظهار کرد: جهاد͏دانشگاهی شبکه وسیعی در همه استان͏ ها دارد و چند هزار محقق و فناور با این نهاد انقلابی همکاری دارند که این، ظرفیت بالایی را برای فعالیت در حوزه͏ های مختلف به͏وجود آورده است.

وی ادامه داد: در جهاد͏دانشگاهی ۱۵۰ گروه پژوهشی در حال فعالیت هستند که در سال͏های گذشته موفق به تولید ده͏ ها دانش فنی شده͏اند که بخشی از آنها تجاری͏سازی شده و به مرحله تولید رسیده است.

او با بیان اینکه در جهاد͏دانشگاهی در سراسر کشور سه پارک علم͏ و فناوری و ۷۰ مرکز رشد نوآوری و شتاب͏ دهی فعال است، گفت: در جهاد͏دانشگاهی استان زنجان نیز مرکز نوآوری و مرکز شتاب͏ دهی فعال است و با تلاش͏ های انجام͏شده مرکز تجاری͏ سازی نیز در جهاد͏دانشگاهی فعال شده است.

وی ادامه داد: تلاش داریم در زیست͏ بوم فناوری و نوآوری کشور، نقشی درخور نام جهاد دانشگاهی داشته باشیم و یکی از ابزارها برای رسیدن به این هدف، تعامل با همه اجزای اکوسیستم در این حوزه است. تلاش می͏کنیم در این راستا در استان͏ها نیز تعامل͏ ها را ارتقا دهیم.

سرپرست سازمان تجاری͏ سازی فناوری و اقتصاد دانش͏ بنیان جهاد͏دانشگاهی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه استفاده از توان بخش خصوصی در سرمایه͏ گذاری برای تجاری͏ سازی دانش موجود در جهاد جزو اهداف اصلی است، گفت: در جهاد͏دانشگاهی با پشتوانه استان͏ ها به͏دنبال برقراری ارتباط و ایجاد پل ارتباطی بین استان و کشور هستیم.

وی با اعلام آمادگی برای کمک به استان برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته͏ شده، یادآوری کرد: در قانون جهش دانش͏ بنیان بحث اعتبار مالیاتی پیش͏ بینی شده است که براساس آن، بخش͏ها ۲۰ درصد مالیات تکلیفی خود را می͏ توانند در حوزه دانش͏ بنیان صرف کنند و جهاد͏دانشگاهی آمادگی خود را در این رابطه اعلام می͏کند و مشکلی از این نظر در استان͏ ها از جمله استان زنجان نداریم.

او به ضرورت توانمندسازی صادراتی شرکت͏ های دانش͏ بنیان اشاره کرد و افزود: جهاددانشگاهی به این حوزه نیز وارد شده و در این بخش، خود را محدود به درون جهاد نکرده و آماده کمک به همه، با رویکرد فناورانه است.

ابراهیمی به برنامه͏ های جهاد͏دانشگاهی در بخش اشتغال خرد خانگی نیز اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی تجارب خوبی دارد. ما آمادگی خود را در استان برای کمک در این حوزه اعلام می͏کنیم، چراکه در استان زنجان زمینه͏ های همکاری خوبی وجود دارد.

وی به تغییر رویکرد جهاد͏دانشگاهی در بخش پارک͏ ها و مراکز رشد اشاره کرد و افزود: در این بخش، از نگاه حمایتی به نگاه سرمایه͏ گذاری تغییر رویه داده͏ایم و معتقدیم خود پارک͏ ها باید قواعد تجارت را بدانند و پس از آن، شرکت͏ ها را نیز به این سمت سوق دهند. امکانات بالقوه خوبی نیز در این رابطه در استان زنجان وجود دارد.

او با اشاره به اینکه جهاد͏دانشگاهی زنجان در کنار پارک͏ های علم و فناوری استان، ظرفیت راه͏ اندازی پردیس در این حوزه را دارد، اظهار کرد: زمین͏ های مورد نیاز در طرفین وجود دارد و با توافق می͏توان این فضا را برای رونق کسب͏ وکارها فراهم کرد. امیدواریم مسؤولان استان در این رابطه کمک حال باشند.

سرپرست سازمان تجاری͏ سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد͏دانشگاهی ادامه داد: راه͏ اندازی مرکز کسب͏ وکار ویژه زنان که پیشنهاد احداث آن از سوی جهاد͏دانشگاهی زنجان ارائه شد نیز نیاز به حمایت استانی دارد. امیدواریم فضا و شرایط به͏ گونه͏ ای فراهم شود که این مرکز راه͏ اندازی شود و در اختیار زنان خلاق استان زنجان قرار گیرد.

ابراهیمی به پتانسیل نسبی جهاد دانشگاهی استان زنجان در بخش IT و ICT نیز اشاره کرد و گفت: فضای کاربردی مورد نیاز در این حوزه͏ ها در این واحد فراهم است و متخصصان با تجربه فعالند که می͏توان از این ظرفیت استفاده لازم را برد و با حمایت، عملکرد این واحدها را می͏توان گسترش داد.

جهاددانشگاهی زنجان در شناسایی واحدهای راکد و نیمه͏راکد کمک کند

معاون امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: جهاددانشگاهی می͏تواند در حوزه شناسایی واحدهای تولیدی راکد و نیمه͏ راکد و احیای آن͏ها به استان کمک کند و باید از این ظرفیت بهره لازم را برد.

 حسین محمدی در این مراسم اظهار کرد: ظرفیت استان در بخش اشتغال و ارائه تسهیلات برای مشاغل خرد، کم نیست و جهاددانشگاهی می͏تواند با مهارت͏آموزی افراد متقاضی و ورود قوی افراد به بازار، کمک͏ کند و ما در استان، آماده هماهنگی در این حوزه هستیم. جامعه هدف برای این کار ۱۰ هزار نفر است و دو هزار میلیارد تومان برای این آن در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در این استان با توجه به هدف͏ گذاری صادراتی، با چالش͏ هایی مواجهیم که با توان موجود در جهاددانشگاهی می͏توانیم از توان این نهاد انقلابی بهره لازم را ببریم. یکی از اصلی͏ ترین پارامترها بحث آموزش است.

محمدی با بیان اینکه در کشور ۲۰ زنجیره تولید شناسایی شده که دو زنجیره برای استان به تصویب رسیده است، گفت: زنجیره پوشاک و زیتون برای استان زنجان در نظر گرفته شده است که نیاز به مطالعات گسترده͏ای دارد و در این زمینه، جهاددانشگاهی می͏ تواند کمک͏ کند.

معاون امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه جهاددانشگاهی نمونه بارزی از مجموعه͏ ها با بهره͏ وری بالا و با حداقل امکانات است، اظهار کرد: با توجه به علاقه پارک͏ های علم و فناوری استان و جهاددانشگاهی برای تعامل بیشتر، انتظار داریم تفاهم͏ نامه͏ای بین طرفین امضا شود و در ادامه، استانداری زنجان آماده همکاری برای پیشبرد اهداف در این نهاد انقلابی است.

او گفت: جهاددانشگاهی می͏تواند در حوزه شناسایی واحدهای تولیدی راکد و نیمه͏راکد و احیای آن͏ها به استان کمک کند و باید از این ظرفیت، بهره لازم را برد. در استان ۱۴۷ واحد تعطیل شناسایی شده است که با تلاش͏های انجام͏شده ۶۶ واحد احیا شدند و بزرگترین واحد تولید پوشاک در سفر رئیس͏ جمهوری به استان وارد چرخه تولید خواهد شد که برای دو هزار نفر ایجاد اشتغال خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان زنجان در حوزه اشتغال رتبه نخست کشور را از آن خود کرده است، افزود: در شش ماه نخست امسال، نرخ مشارکت در استان ۵۱ درصد بود که رقم بسیار خوبی است.

جهاددانشگاهی زنجان آماده راه͏ اندازی مرکز تخصصی اشتغال زنان است

سرپرست جهاددانشگاهی استان زنجان به ظرفیت این نهاد انقلابی در حوزه اشتغال و کارآفرینی ویژه زنان اشاره کرد و گفت: طرحی در این رابطه تهیه کرده͏ایم و با همکاری مسؤولان استانی می͏توانیم اقدامات خوبی در این حوزه انجام دهیم.

طاهر یوسفی͏امیری در مراسم امضای تفاهم͏ نامه مشترک بین جهاددانشگاهی استان زنجان و پارک علم و فناوری استان، اظهار کرد: در جهاددانشگاهی برای ادامه کار، به پویایی و اجرای طرح͏ های نو نیاز است و تلاش می͏کنیم در حوزه͏ های مختلف، نوآورانه پیش برویم.

وی بیان کرد: دو ایده ساخت پردیس تخصصی پارک͏ های علم و فناوری با مشارکت پارک͏ های استان و راه͏ اندازی مرکز تخصصی اشتغال و کارآفرینی ویژه زنان از سوی جهاددانشگاهی زنجان ارائه شده است. امیدواریم با همکاری بین͏ بخشی بتوانیم در این حوزه͏ها وارد شویم.

او با تاکید بر آمادگی جهاددانشگاهی استان بر کار هماهنگ و هم͏افزا با دستگاه͏ ها مختلف، گفت: با متمرکز شدن بر توان و پتانسیل͏ های موجود در راستای  هدف یکسان می͏توان شاهد بهره͏ وری بالاتر بود و از موازی͏کاری پرهیز می͏شود.

وی گفت: اگر بهای لازم به جهاددانشگاهی و نهادهایی مانند جهاددانشگاهی داده شود، جوانان می͏ توانند با کاری که ایجاد می͏کنند، اقتصاد دانش͏ بنیان را به معنای واقعی در کشور ایجاد و مشکلات را با کمک مردم و حمایت مسؤولان حل کنند.

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری مکانی برای ظهور و بروز ایده͏ها و شکل͏ گیری هسته͏ ها و شرکت͏ ها و کمک به توسعه استان است، اظهار کرد: در پارک͏ها نیروی انسانی جوان و خلاق به شکل جهادی کار می͏کنند تا به اهداف خود در راستای پیشرفت و توسعه دست یابد.

عباس͏علی زمانی نبودن ارتباط منطقی و کارآمد بین صنعت و دانشگاه را یکی از مشکلات کشور دانست و گفت: تأسیس پارک͏ های علم و فناوری برای پر کردن این شکاف است و می͏توان از این ظرفیت برای برطرف کردن چالش͏ها و نیازهای صنایع بهره گرفت.

وی ادامه داد: پارک͏ های علم و فناوری باید با اقشار مختلف جامعه در ارتباط باشند و این تفکر را باید در جامعه ایجاد کنیم. هدف همه ما برای تعالی یک پرچم است و در لوای پرچم ایران باید هم͏سو با هم کارها را پیش ببریم.

در پایان این مراسم، تفاهم͏ نامه مشترک بین جهاددانشگاهی استان زنجان و پارک علم و فناوری استان امضا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا