بیش از 100پژوهشگر در همدان تجلیل می شوند

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اهمیت پژوهش در جامعه و گره خوردن آینده کشور به آن گفت: در هفته پژوهش امسال بیش از ۱۰۰ نفر از پژوهشگران برتر استان تجلیل می‌شوند.

حسین رضوان در جمع خبرنگاران اضافه کرد: از این رو در کشور ما هفته‌ای به این نام انتخاب شده و سنبل یک سال کار پژوهشی در کشور است ، در اصل این هفته انعکاسی در زمینه معرفی تحقیقات مراکز علمی است.

دبیر ستاد هفته پژوهش استان همدان افزود: هر کشوری که نتواند تحقیق کند و مشکلات خود را بر اساس آن پژوهش‌ها رفع کند در دنیا حرفی برای گفتن ندارد، همیشه وابسته به مراکز علمی دیگر خواهد بود و باید اطاعت‌پذیر سایر جوامع باشد، اما کشوری که مشکلات خود را در پروژه‌های مختلف بررسی و حل کند جایی برای خود خواهد داشت، کشور ما که از گذشته قطب علمی در دنیا بوده است، ۳۰۰ ساله گذشته دچار یک عقب ماندگی شده است که باید بتواند به اصل خود بازگردد و با پژوهش جایگاه خود را به دست بیاورد.

 

رضوان با بیان اینکه دولت سیزدهم به مسئله پژوهش اهتمام ویژه‌ای دارد، یادآور شد: در وزارت علوم برای منتهی شدن تحقیقات به حوزه فناوری کارهای جدی صورت گرفته و معاونت فناوری در این وزارت‌خانه شکل گرفته است. در اصل این هفته انعکاسی در زمینه معرفی تحقیقات مراکز علمی است.

وی افزود: هدف گذاری در هفته پژوهش در دو بخش انجام می‌شود اول اینکه کشور را در حوزه‌های مختلف در مرز دانش نگه داریم تا در زمینه تولید دانش پیشرفت کند و در بخش دوم در حوزه مشکلات کارهای تحقیقاتی انجام داده و راهکار ارائه دهد.

دبیر ستاد هفته پژوهش با اشاره به اینکه از ۱۱ تا ۱۵ آذرماه برنامه‌‎های هفته پژوهش در استان اجرا می‌شود، گفت: همزمان با آغاز هفته پژوهش مراسم افتتاحیه با نواختن زنگ پژوهش در مدرسه شهیده کورکچی برگزار می‌شود، هم‌چنین نمایشگاه دستاردهای پژوهش و فناوری استان در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی  از ۱۳ تا ۱۵ آذرماه از ساعت ۹ الی ۱۴ برپا می‌شود، مراسم اختتامیه و جشنواره برگزیدگان هفته پژوهش نیز ۱۵ آذرماه ساعت ۹ در سالن همایش‌های علوم پزشکی خواهد بود.

وی بیان کرد: هماهنگی برنامه‌های ستاد پژوهش از یک ماه پیش آغاز شده است، این ستاد با فعالیت ۵ کمیته شامل ۳ کمیته اصلی و ۲ شورا، برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده است. ۴۵ کارگاه علمی و عمومی در دانشگاه بوعلی برگزار می‌شود، بازدیدهای دانش آموزی از مراکز دانشگاهی، آزمایشگاه‌ها و موزه‌ها طی این هفته صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اعتبارات این بخش گفت: بر اساس نظر استاندار و دبیر ستاد ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، هدف اصلی این هفته معرفی مقالات و پژوهش‌های برتر است و اینکه مراکز علمی درگیر مسئله پژوهش شوند، طی این هفته عملکرد یک ساله سازمان‌ها و ادارات معرفی می‌شود و از برترین‌ها تقدیر می‌شود.

وی با اشاره به انتخاب پژوهشگران برتر این هفته گفت: کسانی که در سال گذشته بیشترین میزان تحقیق و پژوهش را داشته‌اند به کمیته معرفی شده‌اند و نفرات برتر بر اساس میزان پژوهش‌ها انتخاب شده‌اند. امسال نیز از دانشجویان در حوزه دانشجویی تقدیر خواهد شد.

رضوان اشاره کرد: بیش از ۱۰۰ نفر از پژوهشگران در ۱۵ آذر تجلیل می‌شوند، از این بین ۳۱ نفر از اساتید، ۱۸ نفر در حوزه فناوری، ۳ بانوی نمونه در حوزه کارآفرینی، ۲ نفر برتر در ارتباط با صنعت، ۲  کشاورز برتر و ۲ معلم برتر در سطح استان انتخاب و تجلیل می‌شوند. وقتی پژوهشگران برتر معرفی و تجلیل شوند این مسئله توجه به رفع مشکلات جامعه را افزایش می‌دهد.

دبیر ستاد هفته پژوهش در همدان گفت: ۷ نفر از اساتید دانشگاه بوعلی همدان از اساتید یک درصد جهان هستند، دانشمندانی که اسامی آنها در تکست رشته خود در سطح جهان وجود دارد، ۱۹ نفر از دانشمندان کشورمان نیز از دانشمندان دو درصد دنیا هستند.

 

گزارش: فاطمه عزیزی هرمز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا