ساماندهی و نگهداری بیش از ۲ هزار معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ استان فارس

مسئول طرح ساماندهی معتادان فاقد سرپناه گفت: در حال حاضر، بیش از دو هزار و 300 نفر معتاد متجاهر در مراکز اقامتی و مراکز ماده 16 پذیرش و نگهداری می شوند.

به گزارش سینا پرس فارس، پوریا لطف‌پور مسئول طرح ساماندهی معتادان فاقد سرپناه، در حاشیه پنجمین همایش آموزشی مدیران مراکز اقامتی و بازتوانی استان فارس گفت: در حال حاضر بیش از دو هزار و 300 نفر معتاد متجاهر در مراکز اقامتی و مراکز ماده 16 پذیرش و نگهداری می شوند.

لطف پور در خصوص انواع مراکز اقامتی ویژه ارائه خدمات درمان و نیز کاهش آسیب افرادی که به نحوی دچار اعتیاد به مواد مخدر یا روان گردان شده اند، گفت: در این خصوص، مراکز ماده 15 همان مراکز و کمپ معتادان خود معرف و داوطلب است. همچنین مراکز بازپروری ماده 16 نیز برای افرادی است که به تهاجر رسیده و فاقد سرپناه هستند و خودشان را به عنوان فرد معتادی که نیاز به درمان دارد معرفی نمی کنند .

وی افزود: متاسفانه برخی خانواده ها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، در صورت مشاهده اینکه یکی از اعضاء خانواده گرفتار اعتیاد شده، فرد را سریعا به مرکز ترک اعتیاد منتقل میکنند؛ در حالیکه اگر فرد به تهاجر نرسیده باشد نباید با معتادان متجاهر نگهداری شود.

لطف پور در پایان خاطر نشان کرد: نیاز است سطح آگاهی خانواده ها نسبت به موضوع ترک اعتیاد و تفاوت بین بیماری که تمایل به ترک مصرف دارد یا خیر افزایش یابد تا شرایط به سمت اصلاح و بهبود پیش رود و شاهد خروجی ملموسی باشیم.

کارشناس مسئول دفتر اعتیاد بهزیستی استان فارس نیز در حاشیه این همایش گفت: با توجه به حادثه‌ای که در شمال کشور به وقوع پیوست و منجر به فوت تعدادی از هموطنانمان در یکی از کمپهای ترک اعتیاد شد ما را بر آن داشت که اقدامات پیشگیرانه داشته باشیم.

حبیبیان افزود: در همین راستا در کنار بازدیدها و نظارت‌هایی که طی دو مرحله در طول یک ماه از مراکز اقامتی داشته ایم، ضمن ارائه آموزش‌های لازم و چک نمودن کپسول‌های آتش نشانی، هشدارهایی نیز در خصوص نقاط پرخطری که احتمال آتش سوزی به وسیله برق یا سایر منابع سوختی را دارند، داده شد.

وی ادامه داد: در این همایش، ۸۱ مرکز اقامتی شامل مراکز درمان اقامتی یا کمپ‌ها، مراکز کاهش آسیب، مراکز تی‌سی ، مراکز جامع شرکت نمودند.

حبیبیان افزود: در این همایش مسئولان مراکز اقامتی علاوه بر یادگیری آموزش‌های مورد نیاز در خصوص نحوه خاموش کردن آتش، مهارت و آمادگی لازم برای مقابله با آتش سوزی‌های گسترده و چگونگی کار با وسایل آتش نشانی را نیز فرا گرفتند.

کارشناس مسئول آموزش پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی فارس نیز در این همایش گفت: هدف برگزاری از این دوره علمی و آموزشی، کاهش بلایا،حوادث و مسائلی هست که در مراکز اقامتی شبانه روزی رخ می‌دهد و با توجه به اینکه در یکی از مراکز اقامتی شبانه روزی شمال کشور اتفاقی تلخ رخ داده که باعث شد ما جدی‌تر به این موضوع فکر کنیم.

محکم با اشاره به اینکه وقوع چنین حوادثی که به سرعت منتشر می شود می‌تواند همه تلاشهای ما را تحت الشعاع قرار دهد، افزود: در استان سالیانه نزدیک به ۳۰ هزار معتاد در مراکز پذیرش و مورد درمان قرار می گیرند که ممکن است حادثه ای در هر زمینه رخ بدهد لذا این همایش ها میتواند از بروز چنین اتفاقات ناگواری جلوگیری کند.

این کارشناس مسئول آموزش پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی فارس در پایان گفت: در واقع افرادی که مراکز اقامتی را اداره میکنند تجربه ای در پیشگیری از آتش سوزی و برخورد با حوادث را ندارند و شرکت این افراد در این دوره‌ها می‌تواند تکمیل کننده تجربیات انها باشد و کمک کننده ما که درمان هم به شکل بهتری پیش رود و هم ما بتونیم کمک موثرتری به مراکز داشته باشیم.

به گزارش سینا پرس فارس، پنجمین همایش آموزشی مدیران مراکز اقامتی و بازتوانی استان فارس با همکاری سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز و اداره کل بهزیستی استان فارس و به همت موسسه حفاظتی و مراقبتی نظم آوران حافظ پارس که عهده‌دار حراست و حفاظت از مراکز ترک اعتیاد شیراز و استان فارس است، برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا