روش نوین آنالیز آنیون‌ها و کاتیون‌های معدنی

سیستم اندازه گیری همزمان آنیون ها و کاتیون های معدنی، کربوکسیلیک و سولفونیک اسیدهای کوتاه زنجیر با روشی آسان و مقرون به صرفه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران راه‌اندازی شد.

به گزارش سیناپرس  از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، دکتر ملیحه صفوی رییس پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از راه اندازی سیستم اندازه‌گیری همزمان آنیون ها و کاتیون های معدنی، کربوکسیلیک و سولفونیک اسیدهای کوتاه زنجیر با روشی آسان و مقرون به صرفه توسط محققان پژوهشکده زیست فناوری خبر داد.

وی گفت: روش‌های مرسوم اندازه گیری آنیون ها و کاتیون های معدنی نظیر NO3-, NO2-, Br-, Cl-, BrO3-, NH4+, Ca+2, Mg+2, Na+, K+ و غیره در نمونه‌های مختلف توسط روش‌هایی نظیر اسپکتروفتومتری، کیت‌های آزمایشگاهی، جذب اتمی، ICP و کروماتوگرافی یونی انجام می‌گردد که برخی از این روش ها هزینه‌بر و برخی نیز غیرحساس هستند.

صفوی افزود: با توجه به هزینه های بالا و همچنین محدودیت اندازه گیری تک عنصری هر یک از روش های مذکور، یافتن روش‌های سریع، دقیق، چند عنصری و مقرون به صرفه از الزامات این حوزه به شمار می آید. در این راستا آزمایشگاه کروماتوگرافی مایع پژوهشکده زیست فناوری پس از ماه ها تلاش به روش اندازه‌گیری همزمان آنیون و کاتیون های معدنی و همچنین کربوکسیلیک و سولفونیک اسیدها ی کوتاه زنجیر با استفاده از تکنیک HPLC با آشکارسازهای عمومی نظیر UV, RI و همچنین فاز متحرک آبی و ارزان قیمت دست یافته است.

وی بیان داشت: پژوهشکده زیست فناوری آمادگی کامل خود را جهت انجام اندازه گیری همزمان پارامترهای مذکور را داشته و خدمات دهی به کلیه مراکز آموزشی، پژوهشی، بیمارستان‌ها و همچنین آزمایشگاه‌های مربوطه در کل کشور اعلام می دارد.

در ضمن این پژوهشکده در حال بهینه‌سازی روشی ساده و ارزان جهت آنالیز آمینو اسیدها در نمونه‌های بیولوژیک، غذایی و دارویی است.

بهاره صفاری