روش نوین آنالیز آنیون‌ها و کاتیون‌های معدنی

سیستم اندازه گیری همزمان آنیون ها و کاتیون های معدنی، کربوکسیلیک و سولفونیک اسیدهای کوتاه زنجیر با روشی آسان و مقرون به صرفه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران راه‌اندازی شد.

به گزارش سیناپرس  از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، دکتر ملیحه صفوی رییس پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از راه اندازی سیستم اندازه‌گیری همزمان آنیون ها و کاتیون های معدنی، کربوکسیلیک و سولفونیک اسیدهای کوتاه زنجیر با روشی آسان و مقرون به صرفه توسط محققان پژوهشکده زیست فناوری خبر داد.

وی گفت: روش‌های مرسوم اندازه گیری آنیون ها و کاتیون های معدنی نظیر NO3-, NO2-, Br-, Cl-, BrO3-, NH4+, Ca+2, Mg+2, Na+, K+ و غیره در نمونه‌های مختلف توسط روش‌هایی نظیر اسپکتروفتومتری، کیت‌های آزمایشگاهی، جذب اتمی، ICP و کروماتوگرافی یونی انجام می‌گردد که برخی از این روش ها هزینه‌بر و برخی نیز غیرحساس هستند.

صفوی افزود: با توجه به هزینه های بالا و همچنین محدودیت اندازه گیری تک عنصری هر یک از روش های مذکور، یافتن روش‌های سریع، دقیق، چند عنصری و مقرون به صرفه از الزامات این حوزه به شمار می آید. در این راستا آزمایشگاه کروماتوگرافی مایع پژوهشکده زیست فناوری پس از ماه ها تلاش به روش اندازه‌گیری همزمان آنیون و کاتیون های معدنی و همچنین کربوکسیلیک و سولفونیک اسیدها ی کوتاه زنجیر با استفاده از تکنیک HPLC با آشکارسازهای عمومی نظیر UV, RI و همچنین فاز متحرک آبی و ارزان قیمت دست یافته است.

وی بیان داشت: پژوهشکده زیست فناوری آمادگی کامل خود را جهت انجام اندازه گیری همزمان پارامترهای مذکور را داشته و خدمات دهی به کلیه مراکز آموزشی، پژوهشی، بیمارستان‌ها و همچنین آزمایشگاه‌های مربوطه در کل کشور اعلام می دارد.

در ضمن این پژوهشکده در حال بهینه‌سازی روشی ساده و ارزان جهت آنالیز آمینو اسیدها در نمونه‌های بیولوژیک، غذایی و دارویی است.

No tags for this post.

بهاره صفاری

جانشین سردبیر خبرگزاری سینا؛ روزنامه نگار در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا