حاشیه‌های دیدار بسیجیان با دبیر شورای انقلاب فرهنگی

دیدار امروز دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با جمعی از دانشجویان بسیجی از سراسر کشور با حاشیه‌هایی همراه بود، دانشجویان دغدغه‌های خود در خصوص مسائل مختلف از جمله عملیاتی شدن اسناد شورا، موضوع حجاب، نحوه جذب اساتید در دانشگاه‌ها را مطرح کردند که حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه به این سوالات پاسخ گفت.

به گزارش سیناپرس، تالار شهید جانبزرگی دانشگاه هنر تهران، امروز جمعه میزبان نشست صمیمی جمعی از بسیجیان دانشجو از سراسر کشور تحت عنوان “نشست بسیج دانشجویی پیرامون مسائل اساسی کشور” با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

در ادامه این دیدار برخی از دانشجویان حاضر از مناطق مختلف کشور از جمله گیلان و مازندران دغدغه های خود در خصوص مسائل مختلف را مطرح کردند که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با سعه صدر به این سوالات پاسخ گفت.

حجت الاسلام خسروپناه در پاسخ به نحوه عملکرد این شورا در خصوص مسئله حجاب در کشور با تاکید بر اینکه، حجاب در کشور مسئله ای واقعا علمی و تخصصی است و از بحث های روانشناختی برخوردار است، افزود: تنها یک بخش از حجاب فقهی است و این بخش هم از موضوعات جامعه شناختی و حتی اقتصادی برخوردار است.

وی افزود: اینکه لایحه حجاب چرا به نتیجه نمی رسد، به دلیل این است که تا یک بحث و قانونی می خواهد به جایی برسد، یکدفعه مشاهده می کنیم که چند خانم دغدغه مند می روند کنار مجلس یا جاهای دیگر شروع به تحصن و سردادن شعار می کنند و برخی از آنها ابراز می کنند که من شنیده ام در لایحه حجاب یک بندی آمده که باید حذف شود و ما حتی جرأت نمی کنیم برویم برای آنها توضیح دهیم و جالب اینجاست که گوش هم نمی دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این در حالی است که آنها یک برداشت ناصحیح و غیرتخصصی از لایحه عفاف و حجاب دارند و بر ادعای خود هم اصرار دارند و گویی چیزی به نام قوه استماع در آنها وجود ندارد. این در حالی است که به آنها می گوییم تحقیقات و مطالعات میدانی ما را به این نتیجه رسانده است.

وی با تاکید بر اینکه، حجاب یک بحث فرهنگی است و رفع ریشه ای آن هم به نظام آموزش و پرورش کشور بازمی گردد، افزود: جمعی از محققان نشسته اند راجع به نقاط قوت و ضعف مسائل فرهنگی کشور کار تحقیقی و مطالعاتی کرده اند چراکه ما ایرانی ها یک سری خصایص خیلی خوب داریم که در دنیا بی نظیر است.

این استاد فلسفه ادامه داد: البته یک سری اشکالات و نقایص هم وجود دارد که باید با انواع روش های تکنولوژیکی در رفع آنها کوشش کرده و البته از نسل های جدید هم شروع کنیم. ضمن اینکه شرایط موجود حجاب با چماق حل نمی شود بلکه از طریق اقدامات و تولید محتوا و خوراک فرهنگی از جمله ساخت سریال، فیلم، کتاب و رمان رفع می شود.

وی با بیان اینکه، هر هفته با وزیر ارشاد و دستیار مردمی رییس جمهور و برخی مسوولان فرهنگی نشست قرارگاهی دارد، افزود: به عنوان مثال در بحث حجاب هنگامی که مشاهده کردیم این موضوع در وزارت کشور پیش نمی رود، مصوب کردیم که یک قرارگاه فرهنگی به منظور اقدامات ایجابی در دبیرخانه راه اندازی شود.

حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی از جمله وجود مافیای واردات چادر به کشور و افزایش سه برای قیمت و فروش چادر به مردم، تصریح کرد: این درحالی است که بواسطه همین قرارگاه در همین چندماه اخیر تولید چادر در داخل کشور دو برابر شد.

وی ادامه داد: بخشی از اقدمات ایجابی ما از جمله مواد اولیه چادر که همان نخ است، به حوزه وزارت صمت مربوط می شود و درحال حاضر حتی ما دانش بنیان ها را برای تبدیل مواد اولیه به نخ تولید چادر فعال کرده ایم.

سند مد و لباس به زودی تصویب می‌شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینکه، بحث فشن و طراحی لباس کار سنگینی است، تصریح کرد: برای اولین بار سند مد و لباس با همت شورای فرهنگ عمومی تدوین و به زودی سند آن مصوب می شود اما هنوز این سند مصوب نشده است، بحث طراحی لباس را عملیاتی کرده ایم. البته بنده به شدت با «سند بسندگی» مخالف هستم و اگر قرار باشد سندی در شورا نوشته شود ولی به اجرا نرسد، آن سند را شروع نخواهیم کرد.

حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر اینکه چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی به کار سندنویسی مشغول است نیز با تاکید بر اینکه، در حکمرانی کشور در بخش های مختلف نیازمند اسناد راهبردی و راهبری هستیم، افزود: حتی در آمریکا ۴۰۰ سند راهبردی و تنظیم گیری نوشته شده است و در ژاپن و چین هم به همین شکل، لذا ما کمبود سند داریم و سند هم باید برود به سمت تنظیم گری و راهبری اما آن چیزی که غلط است، سندبسندگی است.

وی با اشاره به یکی از نقاط آسیب زا در سال های گذشته در اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورا اسناد خود را می نوشت و دستگاه ها هم کار خود را می کردند لذا ارتباط عملیاتی و راهبری شورا با دستگاه ها کار سختی است و راحت نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برنامه و بودجه وزارتخانه ها توسط دولت تدوین و در مجلس تصویب می شود حال آنکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سازمان برنامه و بودجه نقشی ندارد و تا موقعی که شورا در بودجه دستگاه ها نقشی نداشته باشد، نمی تواند دستگاهی را ملزم به اجرایی کردن سندی کند.

وی درعین حال افزود: البته شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع این مشکل در برنامه هفتم توسعه کشور و حتی در بودجه نویسی دستگاه ها برای سال آینده به دولت مشورت لازم را می دهد که بتوانیم سند و برنامه را بواسطه بودجه با هم پیش ببریم.

فعالیت ۸۵ مرکز رصدی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و علمی در کشور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوالی در خصوص موازی کاری این شورا با وزارت علوم نیز گفت: البته بنده این اشکال را صددرصد وارد نمی دانم چراکه اصلا شورای عالی انقلاب فرهنگی تصدی گری نمی کند که بخواهد موازی کاری داشته باشد و کار شورای سیاست گذارای و راهبری است اما بنده ادعا می کنم این سیاست گذاری و راهبری در دوره من صددرصد و با مشارکت و همفکری مسوولان دستگاه ها خواهد بود. ضمن اینکه برای اولین بار مرکز رصد و ارزیابی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد کرده ایم که با دیده بانی و رصد وارد حوزه عملیاتی و اجرای اسناد شویم.

وی تصریح کرد: تاکنون ۸۵ مرکز رصدی در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، علمی و تعلیم و تربیت در کشور شناسایی کرده ایم که مشغول کار پایش و ارزیابی هستند.

حجت الاسلام خسروپناه افزود: برای اولین بار یک وضعیت سنجی رصدی را در کشور به صورت یک سامانه هوشمند با فناوری های روز طراحی و اجرایی خواهیم کرد که لحظه به لحظه وضعیت فرهنگی و اجتماعی تعلیم و تربیت را به ما نشان دهد.

وی ادامه داد: این بدان معنی است که اگر می خواهیم راجع به آموزش و پرورش تصمیم بگیریم قبل از آن یک کار رصدی انجام می دهیم و بدون کار دیده بانی وارد عملیات نمی شویم یعنی کاملا دیده بانی فرهنگی و علمی را در یک موضوع دنبال خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ضمن اینکه از طریق این مرکز رصد و ارزیابی شورا، آمارهای ناصحیح و افراط و تفریط ها در برخی ادعاها مشخص خواهد شد، به عنوان مثال در بحث مهاجرت بسیاری از این آمارها دروغ و غیرواقعی است حتی بحث هایی در حوزه مهاجرت وجود دارد که اصلا کسی به آنها توجه نکرده است.

وی در خصوص نحوه جذب اساتید در دانشگاه ها نیز اظهار داشت: ما یک هیات عالی جذب در شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که کار آن سیاست گذاری و تنظیم گری حوزه جذب است و اصلا جذب اساتید با شورا نیست به طوری که وزارت خانه های علوم و بهداشت هرکدام دارای یک مرکز جذب هستند. تنها اگر متقاضی هیات علمی شکایت داشته باشد می تواند شکایت خود را برای شورا ارسال کند.

حجت الاسلام در عین حال با بیان اینکه، ما در حوزه اساتید دانشگاهی یک پایش و ارزیابی انجام داده ایم افزود: یک وقت هست شما یک شاخصی دارید و می گویید این شاخص استاد حزب اللهی شش دانگ است پس هرکسی این شاخص را نداشت، مخالف نظام است و مقابل این فرد استادی هم هست که واقعا ضد انقلاب است؛ حال آنکه یک درصدی از اساتید مابین این ها و در وسط قرار دارند و البته همین اساتید حد وسط را نباید به یکی دو درصد استاد ضد نظام متصل کنیم.

وی در خصوص پرسشی که چرا حتی یکی دو درصد اساتید مشکل دار در دانشگاه ها حضور دارند، توضیح داد: چه بسا افرادی که حتی ابتدای جذب در دانشگاه بسیجی و انقلابی و حتی فرزند شهید بوده اند و بعد که مراحل پیمانی را طی کرده و رسمی شدند، مشکل دار شده اند. البته نه اینکه درصد بالایی داشته باشند البته اکثر فرزندان شهدا اینطور نیستند و کمیته های انضباطی دانشگاه ها هم مسوولیت و قوانین خود را دارند و در این بخش به وظیفه خود عمل می کنند.

رتبه علمی ۱۵ ایران در دنیا با همین اساتید دانشگاهی بدست آمده است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین اظهار داشت: درست است که بنده تازه به شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده ام اما مدت هشت سال مسوولیت کرسی های نظریه پردازی در کشور و چهار سال هم معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد بوده ام و با سفر به بسیاری از مناطق مختلف کشور به شکل چهره به چهره با عمده اساتید دانشگاه ها در سراسر کشور گفت و گو داشته ام.

حجت الاسلام خسروپناه افزود: عزیزان باور کنید قریب به اتفاق اساتید ما در کشور انسان های متدین و معتقد به نظام و کشور هستند حال ممکن است برخی از آنها نقدهایی هم داشته باشند که قالب این نقدها هم از سر دلسوزی است به عنوان مثال یک نقد آنها این است که برای اجرای طرح های پژوهشی خود مشکل مالی دارند یا آزمایشگاه های دانشگاه مربوطه فرسوده شده است.

وی با اشاره به رتبه علمی ۱۵ ایران در دنیا تاکید کرد: این رتبه و بسیاری از پیشرفت های فناورانه کشور در بخش‌های مختلف به همت همین اساتید دانشگاهی به دست آمده است. به عنوان مثال حدود ۸۰ درصد بذر کشور در داخل تولید می شود و این کار همین اساتید و پژوهشگران دانشگاهی است و حتی اساتیدی را سراغ دارم که به دلیل اقدامات پژوهشی طولانی در آزمایشگاه ها و شیمیایی شدن بیمار شده اند و از دنیا رفته اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه از سازمان بسیج دانشجویی درخواست کرد که هیات اندیشه ورز نخبگان بسیجی متشکل از افراد صاحب نظر در حوزه علمی و فرهنگی را برای ارتباط و پیوند هرچه بیشتر با این شورا راه اندازی کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا