ساخت دستگاه چاپ صفحه‌ای با حمایت ستاد اپتیک

دستگاه اسپری پایرولیز و چاپ صفحه ای با حمایت ستاد اپتیک و کوانتوم معاونت علمی و به همت دانشگاه خوارزمی طراحی و ساخته شد.

 به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دکتر سمیه سلمانی، استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه خوارزمی گفت: در پژوهشکده علوم کاربردی دانشگاه خوارزمی طرح ساخت دستگاه اسپری پایرولیز و چاپ صفحه ای را آماده کردیم و این طرح را به معاونت علمی ریاست جمهوری ارائه دادیم که مورد تایید و تصویب این معاونت قرار گرفت و در نهایت با اقدامات صورت گرفته، این دستگاه ساخته شد.

سلمانی با اشاره به اینکه ایده ساخت این دستگاه از سال 95 و به دنبال گسترش حوزه نانو مطرح شد، اظهار داشت: ما به دنبال ساخت دستگاهی بودیم که بتوانیم شرایط لایه نشانی پاششی کنترل شده‌ای برای ضخامت های نانومتری داشته باشیم که در آن زمان، این دستگاه در ایران موجود نبود که بتوانیم از آن استفاده کنیم. از همین رو ایده ساخت دستگاه اسپری پایرولیز و چاپ صفحه ای مطرح شد؛ به این ترتیب دستگاهی که بتواند با کنترل حرکت سه بعدی لایه نشانی پاششی داشته باشد، تولید کردیم که در آن قابلیت کنترل ضخامت لایه‌ها توسط کاربر وجود داشته باشد.

قابلیت لایه نشانی لایه های ابعاد بزرگ با اسپری پایرولیز

وی، مزیت این دستگاه نسبت به سایر دستگاه ها را قابل کنترل بودن حرکت، قابلیت دمادهی حین پاشش و امکان لایه نشانی سطح بزرگ برشمرد و تصریح کرد: نمونه های لایه نشانی شده می توانند در دماهای مختلف کار کنند و کاربر با یک دستگاه بدون آنکه بخواهد نمونه را خارج کند و دوباره در دستگاه دیگری بگذارد، می تواند لایه‌های نهایی را در اختیار داشته باشد. در واقع، مهم‌ترین مزیت این دستگاه در مقایسه با روش‌های لایه نشانی متداول آزمایشگاهی این است که دستگاه مذکور قابلیت لایه‌نشانی لایه‌های ابعاد بزرگ را دارد؛ به این معنی که صفحات زیرلایه تا 20 سانتی متر را به راحتی می توان لایه نشانی کرد.

سلمانی با تاکید بر اینکه این دستگاه قابل ارتقا به ابعاد بزرگ تر نیز هست، اذعان داشت: این دستگاه برای استفاده در صنعت هم طراحی شده و یک لایه نشانی یکنواخت در سه جهت دارد که سرعت پاشش آن قابل کنترل است و همزمان دمای سطحی که نیاز است روی آن لایه نشانی انجام شود، قابلیت کنترل دارد. زیرا دما یکی از پارامترهای مهم برای حاصل شدن لایه‌های یکنواخت است؛ بسته به نانو ذراتی که برای لایه نشانی انتخاب می شود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، دستگاه اسپری پایرولیز و چاپ صفحه ای در هر صنعتی که نیاز به لایه نشانی داشته باشد مانند صنایع الکتریکی، ساخت پنل های خورشیدی، دیودهای نورگسیل، سطوح خودتمیز شونده و .. قابلیت استفاده و به کارگیری دارد.

حمایت بلاعوض ستاد اپتیک

سلمانی در خصوص حمایت های ستاد اپتیک و کوانتوم از ساخت دستگاه مذکور گفت: این طرح در بخش مواد داوری شد و حمایت مالی بلاعوض از سوی معاونت علمی و این ستاد انجام شد که این حمایت‌ها بیشتر حمایت پرسنلی، هزینه قطعات و آنالیز نمونه‌ها بود. در طرح اولیه ۹۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شد؛ البته از آنجا که پیش بینی ما با دلار ۱۲ هزار تومانی بود و سپس در زمان تهیه قطعات به شدت قیمت دلار افزایش یافت، همچنین به دلیل اینکه به جز اسپری کردن، قابلیت چاپ صفحه‌ای را هم به این دستگاه اضافه کردیم، ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض دیگر از سوی ستاد اپتیک و کوآنتوم به ساخت این دستگاه اختصاص یافت.

وی در ادامه در رابطه با اشتغال زایی این طرح بیان کرد: به مدت شش ماه جهت ساخت و تست دستگاه، سه نفر از دانشجویان به طور مستقیم مشغول به کار بودند.

استادیار دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه در حال حاضر این دستگاه به تولید انبوه نرسیده است، اظهار داشت: اگر در صنعت از این دستگاه استقبال شود و به تولید انبوه برسد، پیش بینی ما این است که حداقل 30 نفر از فارغ التحصیلان اشتغال به کار پیدا کنند. به نظر می رسد مهم‌ترین کار این است که دستگاه اسپری پایرولیز و چاپ صفحه ای به بخش‌های صنعتی عرضه شود تا اعتماد فعالان این بخش هم جلب شود و این دستگاه به تولید انبوه برسد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا