حداد عادل: واژه مناسب برای «پارک‌های فناوری» انتخاب شود
افزایش خرید صنایع دستی به فرهنگ سازی نیاز دارد

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در مراسم گشایش نمایشگاه معرفی دستاوردها و ظرفیت‌های شرکت‌های خلاق و دانش بنیان با بیان اینکه افزایش تقاضای خرید صنایع دستی و فرهنگی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد: تاکید کرد: روزی ما به تولید انبوه صنایع دستی می‌رسیم که تقاضا برای خرید آنها ایجاد شده باشد.

به گزارش سیناپرس، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در رابطه با اهمیت فرهنگ گفت: «فرهنگ با وجود اهمیت بالایی که دارد، از نظر اقتصادی همواره مظلوم و در حاشیه بوده است و در کشور ما فرهنگ باید با اقتصاد گره بخورد تا بتواند توسعه پیدا بکند.»
وی  افزود: «ما باید با حفظ جنبه هویتی صنایع دستی، آن را به موضوعی اقتصادی مبدل بکنیم. صنایع دستی باید تبدیل به کالای روزمره مردم بشود» حداد عادل تاکید کرد: «هنرمند باید بتواند با استفاده از هنر خود امرار معاش کند. زمانی در حوزه صنایع‌دستی به تولید انبوه می‌رسیم که تقاضا در این حوزه بالا برود.»
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری همواره تاکید دارند که اهمیت فرهنگ برای یک نفر به اندازه هوایی است که تنفس می‌کنیم. هوا نیاز انسان است، ولی وجود آن احساس نمی‌شود و علی‌رغم آنکه هوا همه جا هست، کمتر کسی از آن مراقبت می‌کند و آلوده کردن هوا راحت‌ترین کاری است که در کشور صورت می‌گیرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برگزاری نمایشگاه و پارک‌های ملی را از راهکارهای نزدیکی حوزه فرهنگ با اقتصاد دانست.

وی با بیان اینکه کاربرد واژه پارک به معنی بوستان برای مراکز توسعه فناوری مناسب نیست، افزود: باید با همکاری فناوران عنوان مناسب‌تری را برای آن برگزینیم. به گفته وی، واژه پردیس برای مجتمع‌های دانشگاهی به کار برده می‌شود و نمی‌توان آن را برای پارک‌های فناوری استفاده کرد و باید واژه‌ای متمایز از پردیس به کار برد.

حداد عادل با تاکید بر فرهنگ‌سازی در زمینه خرید صنایع دستی، اظهار کرد: لازم است به گونه‌ای در این زمینه فرهنگ‌سازی کرد که آثار هنری در زندگی مردم وارد شود و همه مراکز دولتی و فرهنگی و علمی مزین به آثار هنری شود. این کاری است که در دنیا انجام‌ می‌شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر شده است بخشی از هزینه‌های ساخت یک ساختمان به خرید آثار هنری اختصاص یابد تا هم جنبه‌های هنری حفظ شود و هم هنرمندان تامین درآمد داشته باشند. وی تاکید کرد: روزی ما به تولید انبوه صنایع دستی می‌رسیم که تقاضا برای خرید آنها ایجاد شده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا